کد خبر : 550660 تاریخ : ۱۴۰۲ دوشنبه ۱۶ بهمن - 14:38
تجارت غیرقانونی یا جرائمی که سازماندهی شده‌اند؟

نوآوران آنلاین-

دکتر غلامحسین بیابانی دانشیار گروه کشف جرایم دانشگاه جامع علوم انتظامی امین

تجارت غیرقانونی حیوانات یکی از پرسودترین صنایع غیرقانونی در جهان است و تنها پشت سر بازار جنایی مواد مخدر، اسلحه و تجارت انسان قرار می‌گیرد. به دلیل آسانی نسبی شکار به همراه امکانات حاشیه سود بالا، بسیاری تصور می‌کنند که جرائم سازمان‌ یافته ارتباط محکمی با بازارهای جنایی دارند. یک گروه از حیوانات که شکار شده، قاچاق شده و در بازارهای جنایی در سراسر جهان فروخته می‌شوند، طوطی‌ها هستند. در حالی که برخی ادعا کرده‌اند که گروه‌های جرائم سازمان‌یافته در این تجارت درگیر هستند، متخصصان ادعا می‌کنند که هیچ شواهدی از درگیری جرائم سازمان‌یافته وجود ندارد. هدف این یادداشت ارزیابی سازمان ساختاری تجارت غیرقانونی در مناطق نوگرمسیری است تا مشخص کنیم که آیا این تجارت تحت هدایت جرائم سازمان‌یافته است یا آیا صرفا جرمی است که سازماندهی شده است. این مطالعه بر اساس مصاحبه با تعدادی از  شکارچی، واسطه، فروشندگان بازار جنایی و دیگر افراد مطلع در مورد این تجارت در شهرهای متعدد در پرو و بولیوی است تا سازماندهی این تجارت بهتر درک شود. نتایج فراهم شده از این مصاحبه‌ها تایید نمی‌کند که جرائم سازمان‌یافته در این بازار جنایی در این دو کشور درگیر هستند. اکثریت مشارکت‌کنندگان، اپراتورهای دورکاری هستند که به نظر می‌رسد که هیچ سازماندهی رسمی بین آن ها و میان کسانی که این تجارت را اداره می‌کنند وجود نداشته باشد. پیامدهای این یافته‌ها مورد بحث قرار گرفته‌اند. 
منافع تجارت غیرقانونی حیوانات در حال افزایش است. این امر تا حدود زیادی در نتیجه‌ یک مطالبه بین‌المللی بوده است. بخش زیادی از حیوانات در مناطقی گرفته می‌شوند که در آن‌ها انسانی زندگی نمی‌کند یا اوقات خود را در آن جا نمی‌گذراند بنابراین این ریسک که شکارچیان شناسایی شوند یا دستگیر شوند کم می‌شود. علاوه بر این، منابع مجری قانون که بر حمایت از حیات طبیعی تمرکز دارند، در کشورهایی که غنی‌ترین تنوع زیستی وجود دارد، اندک هستند. به دلیل آسانی نسبی شکار همراه با حاشیه سود بالا، بسیاری تصور می‌کنند که جرائم سازمان یافته تا حدود زیادی با این تجارت ارتباط دارد. در حقیقت، تنها مدارک روایی پیشنهاد می‌کنند که جرائم سازمان‌یافته در حال کسب منافع شکار، قاچاق و فروش آن‌ها به طور محلی و بین‌المللی هستند.
بطور کلی در این نوع بازارها فقط یک گروه از گونه‌هایی که شکار شده، قاچاق می‌شود و در بازارهای جنایی مختلف در سراسر جهان فروخته می‌شود، طوطی یا (پستاسینز) است. حاشیه سود فروش طوطی می‌تواند بسیار بالا باشد و برخی گونه‌های آن در بازارهای جنایی بین‌المللی تا 10 هزار دلار فروخته می‌شود. متخصصانی که کار میدانی در مناطق نوگرمسیری انجام داده‌اند، ادعا می‌کند که هیچ مدرکی وجود ندارد مبنی بر اینکه جرائم سازمان یافته در تهیه و فروش غیرقانونی طوطی در بازارهای شهری نقشی داشته باشند. این کارشناسان ادعا می‌کنند که این تجارت تا حدود زیادی محصول کار کشاورزان محلی بوده است که گاه‌به‌گاه شکار می کنند و آن‌ها را به واسطه‌ها یا فروشندگان بازار جنایی می فروشند. اما مقالات روزنامه‌ها و مطبوعات تلویحا می‌گویند که تجارت غیرقانونی حیوانات از جمله قاچاق طوطی‌های نوگرمسیری محصول شبکه‌های جرائم سازمان یافته است.