جیسون انگل (Jason Engle) یکی از هنرمندان مطرح نقاشی دیجیتال جهان است که البته با رویکردی تصویرسازانه و فعالیت میکند و بیشتر به سفارشهای هالیوودی میپردازد، با این حال او نقش خود را در پیشبرد نقاشی دیجیتال بازی کرده و در این زمینه تاثیرگذار بوده است. شاید نقاشی دیجیتال در جهان هنری جوان تلقی شود اما امروزه این شاخه از نقاشی به اندازه نقاشی با وسایل سنتی اهمیت پیدا کرده است. آشنایی با هنرمندانی که در کشورهای دیگر در این شاخه از هنر پیشگام بودهاند میتواند محملی باشد برای درک بهتر این پدیده که در ایران نیز در چند سال اخیر طرفداران زیادی یافته است.
برگردان: علی فراهانی
جیسون انگل (Jason Engle) یکی از هنرمندان مطرح نقاشی دیجیتال جهان است که البته با رویکردی تصویرسازانه و فعالیت میکند و بیشتر به سفارشهای هالیوودی میپردازد، با این حال او نقش خود را در پیشبرد نقاشی دیجیتال بازی کرده و در این زمینه تاثیرگذار بوده است. شاید نقاشی دیجیتال در جهان هنری جوان تلقی شود اما امروزه این شاخه از نقاشی به اندازه نقاشی با وسایل سنتی اهمیت پیدا کرده است. آشنایی با هنرمندانی که در کشورهای دیگر در این شاخه از هنر پیشگام بودهاند میتواند محملی باشد برای درک بهتر این پدیده که در ایران نیز در چند سال اخیر طرفداران زیادی یافته است.
شما باید از طرفداران داستانهای علمی–تخیلی باشید. تمام طراحیها و تصویرگریهای شما خصوصیتهایی تاریک، وهم انگیز داشته و دنیایی شگفتانگیز هستند. چه چیزی چنین تاثیری روی شما داشته ؟
وقتی من بسیار کوچک بودم اولین رمان یا اولین رمانهایی که خواندم مجموعه «ارباب حلقهها» بود. از آن پس من بهطور جدی مسحور و شیفته فانتزی و داستانیهای علمی-تخیلی شدم و از همان زمان بود که دریافتم لذتی که در طراحی موجودات وحشی، خیالی و ذهنی وجود دارد در هیچ کجای دیگر نمیتوان یافت. اینگونه از طراحی طرفداران فوقالعاده زیادی دارد. بنابراین من حوزه کاری خود را بر روی آن متمرکز کردم.
آیا میتوانید سوابق حرفهای خود را نیز توضیح دهید؟
به محض تمام شدن دبیرستان بهعنوان گرافیست و طراح وب برای تعداد زیادی از شرکتهای طراحی و بازاریابی شروع بهکار کردم اما پس از مدتی تصمیم به ترک اتاقکهای کوچک و قهوههای بسیار بد و سیاستبازیهای ادارهای گرفتم! من همیشه به طراحی شخصیتها و مناظر خیالی پرداخته بودم و زمانی که با فتوشاپ آشنا شدم، در ابتدا فقط برای طراحی از آن استفاده میکردم اما خیلی زود متوجه شدم که این نرمافزار پتانسیل بالایی دارد و شروع به استفاده از آن در کارهای شخصی کردم. در پایان نمونهکارهای بسیار خوب و جذابی از علائق و کارهای ذوقی خودم جمعآوری کردم. از این نمونه کارها برای جذب هرچه بیشتر مشتریها استفاده کردم. در نهایت موفق شدم سفارش کارهای بسیار زیادی دریافت کنم که این کارها دیگر یک کار مورد علاقه ساده نبود.
سبک و شیوه کارتان را چگونه توضیح میدهید؟ دوست دارید به طراحی یا نقاشی چه چیزهایی بپردازید؟
بهطور اساسی سبک من ترکیبی است از تواناییهای گوناگون که با تکنیکهای مختلف مورد استفاده قرار دادهام و میدانم که بیشترین تاثیر و کارایی را دارند. بعضی وقتها تکنیک موضوع را تحتالشعاع قرار میدهد و بعضی اوقات هم به هر دو به یک میزان پرداخته میشود. روشها و متدهای من در پروژههای مختلف چندان تفاوتی با یکدیگر ندارند اما گاهی در صحنههایی خاص تاکید و اهمیت بیشتری در تولید تصاویر قائل میشوم.
به شکل معمول یک پروژه جدید هنری را چگونه آغاز میکنید؟
ابتدا شرایط کلی سفارشدهنده را مرور میکنم و برای رسیدن به ترکیببندی مطلوب چند طرح سریع و کوچک میزنم. سپس آنها را به دو یا سه طرح کامل تبدیل میکنم. بعد این طرحها را جهت تصویب سفارشدهنده و آگاهی از نظراتش او به ارائه میکنم. در آخرین مرحله نیز تصویر نهایی را در فتوشاپ پرداخت میکنم.
از چه تکنیکها و نرم افزارهایی در کارهایتان استفاده میکنید؟
در بیشتر مواقع برای آنکه نتیجه بهتری بهدست آید از فتوشاپ استفاده میکنم. برای اطمینان از یک نتیجه خوب و روان، طرح اولیه را با دست میزنم اما سایر کارها بهصورت دیجیتال انجام میگیرد. من از قلمهای دیجیتال با اندازهها و کارکردهای مختلف استفاده میکنم و گاهی حتی عکس و اثر خودم را هم در کار تلفیق میکنم.
از میان آثارتان کدام یک را بیشتر دوست دارید؟
آثاری را که برای لذت شخصی خودم انجام میدهم. من سرگرمی مورد علاقهام را بهعنوان یک حرفه توسعه دادهام. بعضی وقتها بسیار لذتبخش است که تنها بهعنوان یک سرگرمی ناب به آن بپردازم.
اکنون مشغول چه کاری هستید؟
در مراحل پایانی طراحی تصاویر روی کارتهایی از طرف AEG هستم؛ افسانه پنج حلقه، محیط تخیلی آسیایی. بنابراین تعداد زیادی مناظر و تصاویر سامورایی و اسطورهای طراحی کردهام؛ واقعا لذتبخش است.
من متوجه شدم که طراحی لوگو و سایت نیز انجام دادهاید. علاوه بر اینها مشاغل دیگری نیز هستند که چندان ارتباطی با طراحی ندارند. آیا این کارهای شما تنها جهت گذران زندگی است؟
من هنوز تعدادی از مشتریها و ارتباطهای خود را از روزهایی که بهعنوان طراح گرافیک کار میکردم حفظ کردهام و به این کار ادامه خواهم داد. البته این کار از منبع اصلی درآمد من فاصله دارد.
شما در زمینه تصویرسازی دوبعدی بسیار عالی کار میکنید. آیا تا کنون سعی کردهاید مدلهای سه بعدی نیز بسازید؟
من مدت کوتاهی را بهعنوان کارگردان هنری برای یک شرکت ساخت دموی بازی کار میکردم و در همان زمان بود که به یادگیری مقداری از برنامههای سه بعدی پرداختم. همانجا بود که دیدم چطور یک مدیریت ضعیف و غیر علاقهمند میتواند در عرض چندماه بودجه یک شرکت را به باد بدهد. خوشبختانه دو سال بعد این فرصت را پیدا کردم که با استفاده از نمونهکارهای سه بعدی خودم روی اجزای سهبعدی سایت فیلم «پرلهاربر» کار کنم. زمان کوتاهی پس از آن نیز به همان صورت روی سایت هالیوود کار کردم.
خوب حالا در مورد خودتان و زندگیتان بگویید.
من در فلوریدا زندگی میکنم. ترجیح میدهم اکثر اوقات فراغت خودم را در ساحل بگذرانم یا در کتابفروشیها و یا کافیشاپها. شبها هم معمولا به ملاقات دوستان در کلوپها میگذرد.
چه توصیهای برای افرادی داری که بهتازگی کار دوبعدی را شروع کردهاند؟ چگونه آغاز کنند؟ چه نرمافزارهایی برای افراد مبتدی مناسب است؟ چه مدارسی میتواند به افزایش مهارتهای فردی آنان کمک کند تا زمانی که تبدیل به هنرمندی همانند شما شوند؟
بهترین راه برای آغاز تنها تمرین است. تا زمانی که شما در مرحلهای از توانایی قرار بگیرید که قابل رقابت باشید تنها و تنها تمرین میتواند کمک کند. هیچ چیز بدتر و ناامیدکنندهتر از این نیست که شما با نمونهکارهای اندک و ضعیف وارد یک محیط حرفهای پر از رقیب بشوید. با داشتن توانایی و نمونهکارهای معتبر پشتوانه محکمی برای کار و کسب درآمد بهعنوان طراح آزاد یا حتی استخدام بهعنوان یک تصویرگر خواهید داشت و فراموش نکنید که نمونهکار بهتر بهمعنای قیمت بالاتر و دریافت مبلغ بالاتر است. من استفاده از برنامههای مختلف نقاشی را در دوران جوانی آغاز کردم و در همین سیر پیشرفت بود که از فتوشاپ و کارکرد موثر آن در نقاشی دیجیتال و تصویرسازی استفاده کردم. البته این نکته قابل ذکر است که بهرغم چنین ارزشهایی، یادگیری این برنامهها و نرمافزارها پیچیدگیهایی وجود دارد. مسائلی که شما برای تسلط کامل به آن برنامه باید از میان آنها عبور کنید. این قضیه در مورد تمام عرصههای هنری صادق است، چه هنر دیجیتال و چه هنرهای دیگر.
آیا در آینده نیز سفارشهای امروزی را قبول خواهید کرد؟
چندان مایل نیستم که طراحی استوریبورد یا کامپوزیت بکگراند را ادامه دهم. هر دوی اینها با کاری که من انجام میدهم متفاوت هستند. اما فکر میکنم انجامدادنشان خالی از لذت نباشد. در کل هالیوود نیز از جمله جاهایی است که میتوان بهعنوان یک هنرمند مشغول به کار شد. هیچ حرفهای به اندازه کار کردن روی فیلم نمیتواند این میزان درآمد و رضایت را در بر داشته باشد.