فرهنگی 19 اسفند 1403 - 4 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
کامیار اسماعیلی/ کارگردان، تهیه‌کننده و مجری تلویزیون

عشق نوجوانی و به‌روز بودن دو فاکتور اصلی ویژه برنامه‌‌های نوجوانان

برنامه نوجوان مثل هر ژانری متخصص خود را می‌خواهد. این‌که کسی به عنوان تهیه‌کننده و مجری این برنامه‌ها برای گروه‌‌های خاصی چون نوجوانان برنامه‌ای تدارک ببیند، خود باید روحیات خاص نوجوانی را داشته باشد و برنامه‌ساز بتواند به وجد و حالی برسد که مخاطب به برنامه جذب شود. به طور کلی فاکتورها و عوامل تاثیرگذار زیادی در تهیه این برنامه‌ها دخالت دارند.

کامیار اسماعیلی

برنامه نوجوان مثل هر ژانری متخصص خود را می‌خواهد. این‌که کسی به عنوان تهیه‌کننده و مجری این برنامه‌ها برای گروه‌‌های خاصی چون نوجوانان برنامه‌ای تدارک ببیند، خود باید روحیات خاص نوجوانی را داشته باشد و برنامه‌ساز بتواند به وجد و حالی برسد که مخاطب به برنامه جذب شود. به طور کلی فاکتورها و عوامل تاثیرگذار زیادی در تهیه این برنامه‌ها دخالت دارند.
کار برای نوجوان دقیقا مثل کوزه‌گری است که در شکل و شمایل ساده انجام می‌شود. در عین حال پیچیدگی‌ها و ظرافت‌‌های خاص خود را دارد که طبیعتا از عوامل مهم به غیر از متخصص و کارشناس برای این برنامه‌ها اعم از کارگردان و تهیه‌کننده باید از نویسندگان جوان و نوجوان هم استفاده کرد. از دیگر فاکتورهای مهم به‌روز بودن برنامه‌سازان و ساختار برنامه است. مثلا اگر امروز بخواهیم برنامه‌ای شبیه «نیم‌رخ» بسازیم قطعا از آن استقبال نخواهد شد. همگی می‌دانیم زمانه عوض شده. اگر قرار است امروز برنامه‌ای برای نوجوانان داشته باشیم که موفق باشد، باید حتما بر اساس نیازهای نوجوانان امروز آن برنامه ساخته شود. حتی اعتقاد دارم نباید بر اساس ساختار دو سال پیش هم برنامه ساخت. بلکه باید از فناوری‌‌های روز در برنامه‌سازی استفاده کنیم. نوجوان امروز با ابزارهای مختلفی در ارتباط با همسالان خودش است که ما نمی‌توانیم منکر قدرت این ابزارها در نگرش او بشویم. در واقع از جهتی نه می‌توان گفت شرایط سختی داریم و نه شرایط بسیار خوب. بهترین کلمه برای وصف حال این روزگار تغییر است که به گونه‌ای کاملا قابل لمس برای همگان وجود دارد. باید این تغییر را در برنامه‌سازی پیاده کنیم.
اگر مسائل ساختاری و محتوایی رعایت شود دوباره می‌توانیم برنامه‌هایی پربیننده برای نسل نوجوان داشته باشیم. امیدوارم برنامه‌هایی تولید کنیم که موثر باشد. در واقع برنامه‌ای اثرگذار است که بتواند نیم ساعت مخاطب را به فکر فرو برد. البته اگر درون نوجوان و به‌روز بودن برنامه‌ها پیش شرط کارهایمان باشد.

نویسنده
سحر شمخانی
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *