اقتصادی 18 فروردین 1404 - 3 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
منبع: CNN مترجم: مریم نصیری

تغییر مسیر تولید خودرو در پی تعرفه های گمرکی ترامپ

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا پیش‌بینی کرده است که تعرفه‌هایی که قصد دارد بر صنعت خودرو اعمال کند، باعث می‌شود خودروسازان تولید و زنجیره تأمین خود را به کارخانه‌های آمریکایی منتقل کنند، اما این کار به این سادگی‌ها نیست. تعرفه‌های متعددی در حال حاضر بر صنعت خودرو اعمال شده یا در شرف اجرا هستند که می‌توانند هزاران دلار به هزینه تولید و خرید یک خودروی جدید اضافه کنند. تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات فولاد و آلومینیوم قبلاً اجرایی شده و قیمت این فلزات را حتی در داخل ایالات متحده افزایش داده است.

قیمت خودرو

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا پیش‌بینی کرده است که تعرفه‌هایی که قصد دارد بر صنعت خودرو اعمال کند، باعث می‌شود خودروسازان تولید و زنجیره تأمین خود را به کارخانه‌های آمریکایی منتقل کنند، اما این کار به این سادگی‌ها نیست.
تعرفه‌های متعددی در حال حاضر بر صنعت خودرو اعمال شده یا در شرف اجرا هستند که می‌توانند هزاران دلار به هزینه تولید و خرید یک خودروی جدید اضافه کنند. تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات فولاد و آلومینیوم قبلاً اجرایی شده و قیمت این فلزات را حتی در داخل ایالات متحده افزایش داده است.
ترامپ اعلام کرده که تعرفه‌های جدیدی بر خودروها و قطعات خودرویی از آسیا، اروپا، کانادا و مکزیک اعمال خواهد شد. این تعرفه‌ها بیشترین آسیب را به خودروسازان وارد می‌کنند، زیرا آن‌ها به کشورهای دیگر نه‌تنها برای تولید، بلکه برای تأمین بخش عمده‌ای از قطعات مورد نیاز مونتاژ خودروهای خود، وابسته هستند.
ترامپ در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «اگر خودروی خود را در ایالات متحده بسازید، هیچ تعرفه‌ای وجود ندارد» اما در واقع، فرمان اجرایی که امضا کرد شامل تعرفه‌هایی بر بیش از نیمی از قطعات مورد استفاده در ساخت خودرو در کارخانه‌های آمریکایی می‌شود.

*هزینه‌های زیاد و آشفتگی فراوان

با وجود تهدیدهای ترامپ درباره تعرفه‌ها، خودروسازان هنوز قصد ساخت کارخانه‌های جدید را ندارند، حداقل نه به این زودی. یکی از دلایل این امر، سیاست‌های تجاری ناپایدار است که خودروسازان را از سرمایه‌گذاری‌های میلیارددلاری بازمی‌دارد.
“پل جاکوبسون”، مدیر مالی جنرال موتورز در این خصوص گفت: «اگر تعرفه‌ها دائمی شوند، موضوع کاملاً متفاوت خواهد شد و باید درباره تخصیص کارخانه‌ها و تغییر مکان آن‌ها فکر کنیم. اما در حال حاضر، ما اطلاعات کافی برای تصمیم‌گیری نداریم».
ترامپ اصرار دارد که این تعرفه‌ها در کل دوران ریاست جمهوری او باقی خواهند ماند، اما خودروسازان که قبلاً دیده‌اند تعرفه‌های کانادا و مکزیک چندین بار اعلام و سپس متوقف شده‌اند، مطمئن نیستند که آینده چه خواهد شد.

*چالش‌های انتقال تولید

یکی از مدیران صنعت خودرو که نخواست نامش فاش شود، به CNN گفت: «در کوتاه‌مدت گزینه‌های زیادی نداریم. ما در صنعتی فعالیت می‌کنیم که سرمایه‌گذاری سنگینی می‌طلبد. تغییر ناگهانی تولید، کار ساده‌ای نیست».

توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی (USMCA) که در دوره ترامپ مذاکره شد، به خودروسازان این امکان را داده بود که بدون موانع تجاری، قطعات و خودروها را بین ایالات متحده، کانادا و مکزیک جابه‌جا کنند، اما حالا با اعمال تعرفه‌های جدید، این فرآیند با هزینه‌های بالایی روبه‌رو شده است.
این مدیر اجرایی ادامه داد: «بله، هر چیزی ممکن است اگر پول کافی پشت آن باشد. اما از نظر اقتصادی منطقی نیست. علاوه بر این، اکثر کارخانه‌های ما هنوز از بحران زنجیره تأمین خارج نشده‌اند و ظرفیت تولید آن‌ها تقریباً تکمیل است. بنابراین، ایجاد ظرفیت جدید در ایالات متحده زمان زیادی می‌برد».

*خودروی ۱۰۰ درصد آمریکایی وجود ندارد

حتی خودروهایی که در کارخانه‌های ایالات متحده تولید می‌شوند، همچنان شامل قطعاتی از کانادا، مکزیک و دیگر کشورها هستند که تعرفه‌هایی بین ۳۵۰۰ تا ۱۲ هزار دلار به هزینه هر خودرو اضافه می‌کند.
این تعرفه‌ها همچنین قیمت قطعات و مواد خام مانند فولاد، آلومینیوم و مس را افزایش می‌دهند، زیرا تولیدکنندگان داخلی می‌دانند که رقبای خارجی آن‌ها دیگر نمی‌توانند محصولات خود را با قیمت پایین به بازار آمریکا عرضه کنند.

*هیچ برنامه‌ای برای کارخانه‌های جدید به دلیل تعرفه‌ها وجود ندارد

ترامپ مدعی است که خودروسازان در حال برنامه‌ریزی برای ساخت کارخانه‌های جدید در آمریکا هستند، اما واقعیت این است که اکثر پروژه‌های در حال اجرا، مانند کارخانه‌های تولید باتری و خودروهای برقی، بخشی از برنامه‌های دولت قبلی (دولت بایدن) و لایحه کاهش تورم بوده‌اند.
“جیم فارلی” مدیرعامل فورد در این زمینه گفت: «بیایید صادق باشیم، اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر مرزهای مکزیک و کانادا، صنعت خودروی آمریکا را با بحرانی بی‌سابقه مواجه خواهد کرد».

نویسنده
سحر شمخانی
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *