فرهنگی 28 اسفند 1403 - 6 ساعت پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
بهمن بروجنی/ نقاش پیشکسوت ایرانی

نقاش باید جست‌وجوگر باشد

اساسا مخالف محدودیت در نقاشی هستم. این‌که هنرمندی بگوید مثلا سنت گرا هستم یا به شیوه خاصی کار می‌کنم، ارزش کار فرد را پایین می‌آورد و غیرمستقیم هنرمند را تبدیل به یک زندانی می‌کند

بهمن بروجنی

اساسا مخالف محدودیت در نقاشی هستم. این‌که هنرمندی بگوید مثلا سنت گرا هستم یا به شیوه خاصی کار می‌کنم، ارزش کار فرد را پایین می‌آورد و غیرمستقیم هنرمند را تبدیل به یک زندانی می‌کند.
در نقاشی مسیر وجود دارد و مسیر این‌طور معنی می‌دهد: شما روی مساله‌ای متمرکز می‌شوید و می‌خواهید نسبت به آن شناخت کامل پیدا کنید مثل یک دانشمند. ممکن است در مکان‌های مختلفی روی این موضوع کار کنید ولی بنیان‌ها ثابت‌اند. به عنوان یک نقاش شما می‌خواهید کارکرد نور را بشناسید و بدانید که سایه‌روشن روی اشیا چطور شکل می‌گیرد و از این قبیل. مساله این است که شما هرچه در این باب عمیق‌تر می‌شوید، دنیایتان وسعت بیشتری پیدا می‌کند و ممکن است در نقاشی به شکل‌های مختلفی آن را بیان کنید. در این موقعیت خودتان دقیقا می‌دانید دارید چه کار می‌کنید اما احتمال دارد بیننده فکر کند توجه شما به چیزهای دیگری معطوف شده در صورتی که شما هنوز‌‌ همان کار را انجام می‌دهید منتها به جایی رسیده‌اید که شاید بیننده عادی نتواند ریشه و وسعت نگاه هنرمند را تشخیص دهد. شاید خیلی ساده بشود گفت که دارید در نقاشی مرتب به مراحل تازه‌ای پا می‌گذارید نه این‌که شیوه کارکردنتان را تحت عنوان دوره‌های کاری عوض کنم.
می‌خواهم سزان را مثال بزنم که وقتی کارش را نگاه می‌کنید، فکر می‌کنید که مثلا او تنها یک سیب را نقاشی کرده در صورتی که همین آدم پایه‌گذار کوبیسم است. او در عین حال که به طبیعت توجه دارد، در اندیشه این است که چطور حجم اشیا را بشکند و با نور‌پردازی خاصش نقاشی را ساختاری می‌بخشد که ممکن است کسی که از قواعد رئالیسم محض پیروی می‌کند، فکر کند سزان طراحی بلد نبوده در حالی که او از این مرز گذشته و دارد ساختار تازه‌ای را بنا می‌کند. در مورد پیکاسو هم همین‌طور است یا رامبراند که در مرحله‌ای فکر می‌کند در یک تاریکی مطلق چطور می‌شود نور شمع را در عناصر نقاشی نشان داد و این کار برای او ممکن است ۱۰ سال طول بکشد. حالا یک نقاش معمولی چه کار می‌کند؟ هر روز دنبال هوس تازه‌ای می‌رود.
بعضی از ما ایرانی‌ها فکر می‌کنیم نقاشی حتما باید شسته‌رفته باشد. گروه دیگر فکر می‌کند در نقاشی مثل فرش‌هایمان حتما باید ریزه‌کاری وجود داشته باشد تا ارزش پیدا کند. یک گروه هم که الان طبق مدروز فکر می‌کنند که حالا باید فورا رنگ را بپاشند روی بوم. هیچ کدام این‌ها معیار نیست و نقاش باید جست‌و‌جو کند تا برسد به ساختاری که بتواند آن را به ثمر بنشاند.

_
*

نویسنده
سحر شمخانی
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *