برخی کارشناسان معتقدند که ضعف مداوم اپل در تسلط بر فناوریهای هوش مصنوعی، میتواند تهدیدی جدی برای سلطه آیفون و همچنین پروژههای بلندپروازانه آینده این شرکت، از جمله ساخت رباتها و دیگر محصولات پیشرفته باشد. به گزارش بلومبرگ، جیاناندریا که در صنعت به "جیجی" شناخته میشود، در پروژههای مهمی مانند Google Photos، Translate و Gmail نقش اساسی داشت و به همراه خرید شرکت پیشرو DeepMind در سال ۲۰۱۴، جایگاه گوگل را به عنوان یکی از بزرگترین بازیگران دنیای هوش مصنوعی تثبیت کرد.
برخی کارشناسان معتقدند که ضعف مداوم اپل در تسلط بر فناوریهای هوش مصنوعی، میتواند تهدیدی جدی برای سلطه آیفون و همچنین پروژههای بلندپروازانه آینده این شرکت، از جمله ساخت رباتها و دیگر محصولات پیشرفته باشد.
به گزارش بلومبرگ، جیاناندریا که در صنعت به “جیجی” شناخته میشود، در پروژههای مهمی مانند Google Photos، Translate و Gmail نقش اساسی داشت و به همراه خرید شرکت پیشرو DeepMind در سال ۲۰۱۴، جایگاه گوگل را به عنوان یکی از بزرگترین بازیگران دنیای هوش مصنوعی تثبیت کرد.
برای مدیران اپل، استخدام این چهره برجسته از گوگل نه تنها یک پیروزی بزرگ بود بلکه امید به تحولی عظیم در اپل و تبدیل این شرکت به یک ابرقدرت در حوزه هوش مصنوعی را تقویت کرد. پیش از مرگ استیو جابز در سال ۲۰۱۱، اپل دستیار صوتی خود به نام سیری را معرفی کرده بود؛ محصولی که به نظر میرسید از دنیای علمیتخیلی آمده و اپل توانسته بود مفهومی نوآورانه را به محصولی کاربردی تبدیل کند.
اما در مدت زمان کوتاهی، گوگل، آمازون و دیگر رقبا دستیارهای صوتی خود را معرفی کردند که از نظر هوش و کارایی پیشرفتهتر از سیری به نظر میرسیدند. سیری هنوز در درک دستورات ساده و انجام وظایف پایهای مشکل داشت.
هنگامی که جان جیاناندریا در سال ۲۰۱۸ به اپل پیوست، گفته شده که کریگ فدریگی با شور و شوق فراوان به تیم خود اعلام کرد: “این همان فردی است که ما برای پیشرفت در هوش مصنوعی نیاز داشتیم.” با این حال، مسیر اپل پس از آن به رغم امیدهای اولیه، همچنان با چالشهای زیادی روبرو بوده است. یکی از اعضای ارشد تیم هوش مصنوعی اپل، این تلاشها را به کشتی در حال غرق شدن تشبیه کرده که مدتهاست در حال غرق شدن است.
بلومبرگ به جزئیات تاریخچه سیری نیز اشاره کرده است و گفته که استیو جابز بهطور شخصی پیگیر خرید این دستیار صوتی بود و حتی ۲۴ روز متوالی با یکی از بنیانگذاران آن تماس گرفته بود. در اواسط دهه ۲۰۱۰، برخی مدیران اپل به دنبال نقش پررنگتری برای هوش مصنوعی در iOS بودند، اما کریگ فدریگی در آن زمان قانع نشده بود. اپل حتی برای خرید شرکت Mobileye به قیمت ۴ میلیارد دلار مذاکره کرد که این مذاکره بینتیجه ماند. جالب اینجاست که موتور عصبی اپل (Apple Neural Engine) از پروژه ناکام خودروی اپل سرچشمه گرفته است.
“جان جیاناندریا” مدیر هوش مصنوعی اپل، معتقد است که بسیاری از کاربران به هوش مصنوعی تولیدی مانند چتجیپیتی اعتماد ندارند و غالباً تمایل دارند که آن را غیرفعال کنند. این نگرش ممکن است بر استراتژیهای اپل برای توسعه چتباتها تأثیر بگذارد. همچنین، سیاستهای سختگیرانه اپل در زمینه حفظ حریم خصوصی، آموزش مدلهای هوش مصنوعی را دشوار کرده است، چرا که بسیاری از وبسایتها اجازه نمیدهند که محتوای آنها توسط Applebot استفاده شود. به همین دلیل، اپل برای جبران این محدودیت، دادههای مصنوعی را با زبان ایمیلهای کاربران مقایسه کرده و آنها را به سرورهای اپل ارسال نمیکند.
مایک راکول، که اکنون بر مهندسی سیری نظارت دارد، در ابتدا با توجه به تردیدهای گذشته فدریگی درباره هوش مصنوعی، تمایلی به گزارش به وی نداشت. راکول از سال ۲۰۱۵ دیدگاههایی درباره سیری به عنوان یک “همیار زندگی همیشه فعال” داشت و پیش از این تلاش کرده بود تیم سیری را متقاعد کند که این دستیار را بهطور کامل در هدست Vision Pro برای مسیریابی ادغام کنند، اما در این مسیر با چالشهای زیادی مواجه شد.
در آینده، دفتر هوش مصنوعی اپل در زوریخ در حال توسعه مدل جدیدی به نام “مدل زبانی بزرگ سیری” است. هدف این پروژه، ایجاد تجربهای روانتر و مکالمهمحورتر با سیری است تا دستیار دیجیتال اپل عملکردی پیشرفتهتر و یکپارچهتر ارائه دهد.
در حالی که اپل هماکنون از چتجیپیتی در محصولات خود استفاده میکند، مذاکرات اولیه با شرکت AI Perplexity در جریان است تا از آن به عنوان یک جایگزین بالقوه برای سیری و جستجوی Safari بهره ببرد. برخی از مدیران اپل بر این باورند که چتبات داخلی این شرکت از نظر کیفیت و قابلیتها با نسخههای اخیر چتجیپیتی برابری میکند.
گزارشها نشان میدهند که مدیران اپل در تلاشند تا این چتبات داخلی را به رقیب جدی چتجیپیتی تبدیل کنند و در حال بررسی امکان دسترسی به دادههای وب باز هستند. این چتبات داخلی در شش ماه اخیر پیشرفتهای قابل توجهی داشته است و گنجاندن آن در سیری میتواند برای اپل یک استراتژی قدرتمند باشد؛ به ویژه در صورتی که درآمدهای حاصل از قرارداد پیشفرض موتور جستجوی گوگل در Safari از دست برود. این قرارداد هماکنون تحت بررسیهای ضد انحصار قرار دارد.
در نهایت، گفته میشود که اپل در حال برنامهریزی تغییرات استراتژیک در ارتباطات عمومی خود است که شامل جداسازی برند هوش اپل (Apple Intelligence) از سیری در تبلیغات و بازاریابی میشود. این تغییرات همچنین شامل اتخاذ سیاست جدیدی برای جلوگیری از اعلام قابلیتها قبل از عرضه رسمی آنهاست. طبق گزارشها، اپل در حال کار روی راهی است که به کاربران اتحادیه اروپا اجازه دهد دستیار صوتی پیشفرض دستگاههای خود را از سیری به گزینهای دیگر تغییر دهند، که این اقدام در واکنش به فشارهای نهادهای نظارتی صورت میگیرد.