حدود 15 یا 20 سال پیش ما سه کانال بیشتر نداشتیم. من وقتی امکان دیدن تلویزیون از ساعت خاصی تا ساعت خاص دیگری به صورت محدود دارم و آن هم محدود شود به دو کانال خاص که فقط برنامهسازی میکند، مجبور میشوم بنشینم و بر روی همان نقطه تمرکز کنم در نتیجه روی ذهن من اثر میگذارد اما امروز 100 کانال اینترنتی، 300 کانال ماهوارهای و دهها کانال داخلی دارم. در آن مدت زمانی که برای تلویزیون دیدن وقت دارم، چند کانال را میتوانم ببینم.
حدود 15 یا 20 سال پیش ما سه کانال بیشتر نداشتیم. من وقتی امکان دیدن تلویزیون از ساعت خاصی تا ساعت خاص دیگری به صورت محدود دارم و آن هم محدود شود به دو کانال خاص که فقط برنامهسازی میکند، مجبور میشوم بنشینم و بر روی همان نقطه تمرکز کنم در نتیجه روی ذهن من اثر میگذارد اما امروز 100 کانال اینترنتی، 300 کانال ماهوارهای و دهها کانال داخلی دارم. در آن مدت زمانی که برای تلویزیون دیدن وقت دارم، چند کانال را میتوانم ببینم.
پس این یکی از دلایلی بود که باعث میشد در دوران گذشته یک اثر با کمترین تعداد پخش بیشترین مخاطب را به خودش جذب بکند. اکنون این امکان را نداریم چرا که تعداد کانالها بیشتر است و درگیریهایمان بیشتر شده است. در کنار این موضوع، تعداد افراد موزیسینی که به عنوان آهنگساز، بتواند کار موسیقی فیلم و ارکستره هم بکند و در نهایت به عنوان موسیقی یک اثر نمایشی آن را ارایه کند شاید چیزی در حدود 10 تا 15 نفر بود که تولیدات سینما و هر دو یا سه کانال تلویزیونی تحت درایت و برنامهریزی این 10 یا 15 نفر بود. خیلی از این افراد از 30 یا 40 سال سابقه داشتند، تعدادی از اینها هم کسانی بودند که با شرایط جدیدی تازهنفس به آنها پیوسته بودند اما اتفاقی که در چند دهه اخیر افتاده است این بوده که آموزشگاههای موسیقی، مراکز دانشگاهی و… تعداد بسیار زیادی خروجی داشتهاند و میخواهند وارد بازار کار شوند.
در کنار این افراد که تخصص موسیقی دارند و هر ساله میخواهند وارد بازار کار شوند، افراد بسیاری هم هستند که آگاهی، پتانسیل و توان کافی برای انجام این کار را ندارند و وارد بازار این کار یعنی موسیقی فیلم و تلویزیون شدهاند. در کنار همه اینها بسیاری از کسانی که کارشان آهنگسازی سینما و تلویزیون نیست یعنی یا مدرس موسیقی و یا نوازنده هستند، موزیکولوژ هستند، کارشناس ضبط استودیو شدهاند و گروههای دیگری که به عنوان سازنده موسیقی فعالیت میکنند، خیلیهایشان پتانسیل کار «کامپوزر» کردن را ندارند.
ملودیساز کسیست که خلاقیت این را دارد که از 12 صدای استاندارد موسیقی یعنی نت بتواند جملهای متفاوت با 2000 سال گذشته موسیقی بسازد. این توانایی نزد افرادی که کار تولید موسیقی انجام میدهند به ندرت پیدا میشود که قادر به تولید تم و جملههای خاص، منحصر به فرد و شیرین هستند. این مساله، نکتهای بسیار مهم است که به شخصی که در مصدر موسیقی یک فیلم قرار دارد بازمیگردد.