فرهنگی 03 اردیبهشت 1404 - 2 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
زهرا سلطانی

چگونه موسیقی ایرانی در تحولات تاریخی، خود را بازآفرینی می‌کند؟

این کتاب در تلاش است تا موسیقی را نه تنها به عنوان یک هنر بلکه به عنوان پدیده‌ای اجتماعی در ایران بررسی کند. برازنده‌نیا در این اثر به طور جامع و تحلیل‌گرایانه به موسیقی ایرانی می‌پردازد و ارتباط آن را با تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایران در تاریخ معاصر تحلیل می‌کند. کتاب او در حوزه‌ای مهم از جامعه‌شناسی فرهنگی نوشته شده و به‌ویژه برای افرادی که علاقه‌مند به درک عمیق‌تری از تأثیرات اجتماعی و فرهنگی موسیقی هستند، منبعی معتبر به شمار می‌آید.

معرفی کتاب در حوزه جامعه شناسی موسیقی ایرانی

کتاب “جامعه‌شناسی موسیقی ایران” نوشته‌ی رضا برازنده‌نیا، یکی از آثار مهم و پژوهشی در زمینه تحلیل نقش و تأثیرات اجتماعی موسیقی در ایران است. این کتاب در تلاش است تا موسیقی را نه تنها به عنوان یک هنر بلکه به عنوان پدیده‌ای اجتماعی در ایران بررسی کند. برازنده‌نیا در این اثر به طور جامع و تحلیل‌گرایانه به موسیقی ایرانی می‌پردازد و ارتباط آن را با تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایران در تاریخ معاصر تحلیل می‌کند. کتاب او در حوزه‌ای مهم از جامعه‌شناسی فرهنگی نوشته شده و به‌ویژه برای افرادی که علاقه‌مند به درک عمیق‌تری از تأثیرات اجتماعی و فرهنگی موسیقی هستند، منبعی معتبر به شمار می‌آید.
کتاب “جامعه‌شناسی موسیقی ایران” از چندین بخش تشکیل شده که هر یک به بررسی جنبه‌ای خاص از موسیقی در ایران می‌پردازد. برازنده‌نیا در این اثر به شکلی سیستماتیک سعی دارد تا ابعاد مختلف موسیقی را از منظر جامعه‌شناختی و فرهنگی بررسی کند. این تحلیل‌ها بیشتر بر اساس تاریخ اجتماعی ایران، تحولات فرهنگی و روند تغییرات اجتماعی در کشور صورت گرفته است. به همین دلیل، کتاب بیشتر به آثار موسیقی و تحولات آن در بستر اجتماعی و سیاسی ایران می‌پردازد تا اینکه تنها به تحلیل فنی یا هنری موسیقی بپردازد.
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کتاب بررسی تاریخچه موسیقی ایران در دوره‌های مختلف تاریخی است. برازنده‌نیا روند تغییرات موسیقی ایرانی را از دوران قاجار تا انقلاب اسلامی و پس از آن مورد توجه قرار می‌دهد. در این بخش‌ها، او تحولات اجتماعی و سیاسی ایران را به‌طور مستقیم با تغییرات موسیقی در این دوره‌ها پیوند می‌زند و تلاش می‌کند نشان دهد که چگونه سیاست‌ها و تحولات اجتماعی در ایران بر موسیقی و فرهنگ عمومی تأثیر گذاشته است.
برازنده‌نیا یکی از مباحث مهم در این کتاب را بررسی تأثیرات اجتماعی موسیقی در ایران می‌داند. او معتقد است که موسیقی در ایران همواره نه تنها یک هنر برای سرگرمی یا تفریح بوده بلکه به عنوان یک ابزار فرهنگی و اجتماعی در تحولات جامعه نقش مهمی ایفا کرده است. موسیقی در ایران در دوران‌های مختلف تاریخی به‌ویژه در دوران‌های انقلاب و تحولات سیاسی به ابزاری برای بیان احساسات جمعی، هویت ملی و مقاومت در برابر قدرت‌های سیاسی تبدیل شده است.
در دوران انقلاب اسلامی، موسیقی یکی از ابزارهای مهم برای بیان هویت انقلابی و اعتراضات اجتماعی شد. برازنده‌نیا در این زمینه اشاره می‌کند که موسیقی به عنوان یک زبان معنایی برای انتقال پیام‌های انقلابی و ایدئولوژیک در این دوره استفاده می‌شد.
موضوع دیگری که برازنده‌نیا در کتاب خود به آن پرداخته، بررسی نقش موسیقی در شکل‌دهی به هویت ملی ایرانی است. او بر این باور است که موسیقی ایرانی از دیرباز نقش برجسته‌ای در تقویت احساس هویت جمعی ایرانیان داشته است. موسیقی ایرانی به‌ویژه در دوره‌های مختلف تاریخی، به ابزاری برای تبیین هویت ملی، فرهنگی و مذهبی تبدیل شده است. این امر به‌ویژه در شرایطی که ایران در معرض تهدیدات خارجی یا داخلی قرار می‌گرفت، اهمیت پیدا می‌کرد.
برای مثال، در دوران جنگ تحمیلی ایران و عراق، موسیقی به عنوان یک ابزار مؤثر برای بسیج عمومی و تقویت روحیه مردم و سربازان ایرانی در برابر دشمن خارجی استفاده شد. در این دوره، بسیاری از آهنگ‌ها و سرودهای جنگی به عنوان نماد مقاومت و اتحاد ملی به‌وجود آمدند. برازنده‌نیا تأکید می‌کند که این نوع موسیقی‌ها توانستند همبستگی اجتماعی را در جامعه ایرانی تقویت کنند و نقش مهمی در شکل‌دهی به احساسات ملی و مقاومت ایفا کنند.
پس از انقلاب اسلامی، موسیقی در ایران تحت تأثیر بسیاری از تغییرات سیاسی و اجتماعی قرار گرفت. برازنده‌نیا در این بخش از کتاب به‌ویژه به سیاست‌های فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی اشاره می‌کند که چگونه برخی انواع موسیقی مورد سانسور و محدودیت قرار گرفتند، در حالی که برخی دیگر از سبک‌ها مجاز و تشویق شدند. موسیقی پاپ، راک و دیگر سبک‌های غربی پس از انقلاب محدود شدند و موسیقی‌های سنتی ایرانی و همچنین سبک‌های موسیقی اسلامی بیشتر مورد توجه قرار گرفتند.
با این حال، در این دوره تحولات جدیدی در موسیقی ایران نیز به‌وجود آمد. برازنده‌نیا از ظهور هنرمندانی صحبت می‌کند که توانستند با تلفیق موسیقی سنتی ایرانی با عناصر جدیدتر و جهانی، موسیقی‌هایی را به‌وجود آورند که نشان‌دهنده هم‌زیستی سنت و مدرنیته بودند. این تلفیق‌ها همچنین موجب ایجاد نوعی موسیقی معاصر ایرانی شد که علاوه بر حفظ هویت فرهنگی، توانست به چالش‌های جدید و مخاطبان جهانی پاسخ دهد.
کتاب “جامعه‌شناسی موسیقی ایران” اثری جامع و پژوهشی است که سعی دارد ابعاد مختلف موسیقی ایران را در بستر اجتماعی و فرهنگی تحلیل کند. برازنده‌نیا در این کتاب با نگاهی جامعه‌شناختی به موسیقی، تلاش می‌کند نشان دهد که موسیقی در ایران نه تنها یک هنر، بلکه یک پدیده اجتماعی با ابعاد گسترده است که تحت تأثیر تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی قرار دارد. این کتاب برای کسانی که به درک عمیق‌تری از تأثیرات موسیقی در جامعه ایرانی و تحلیل اجتماعی هنر علاقه‌مندند، منبعی بسیار مهم و ارزشمند به شمار می‌آید.

نویسنده
سحر شمخانی
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *