بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/09/03
شماره 2591 - تاریخ 1403/09/03
آخرین اخبار
بخش انرژی کشور نیازمند تحول بنیادین است
تا ۲۰۲۶ شاهد یکی از بهترین تیم ملی‌ها خواهیم بود
سندرم نیمه دوم، معضل جديد امیـر!
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (3 آذر 1443)
تذکره مولانا حسین انتظامی
چراغِ خاموشِ روزنامه‌نگاری حرفه‌ای
ابراز نارضایتی کارفرمایان از استخدام «نسل Z» در سراسر دنیا
اگر از بی حجابی رنج می‌برید، با ما تماس بگیرید!
ضرورت دیپلماسی غذایی
تعمیق شکاف میان مردم و حکومت در سایه فیلترینگ
تقابل یا تعامل با مخالفین؛ کدام یک به تحقق اهداف دولت پزشکیان می انجامد
استندآپ‌کمدی؛ ژانر دشواری‌ها
نوجوانان؛ قشری که جدی گرفته نمی‌شوند
صبحانه با کروکودیل‌ها؛ ولادیمیر و استراگون در ولنجک!
افزایش سرمایه اجتماعی؛ مهم ترین عامل موفقیت دولت پزشکیان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
رونق تئاتر به رونق فرهنگ جامعه می‌انجامد
افزایش قیمت خوردو پذیرفتنی نیست، مجلس ورود می کند
آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان توانایی نجات اقتصاد ایران را دارند؟
شنیده شدن زنگ خطر بروز بحران های خانوادگی در جامعه
عینیت اجتماعی (۵)
تذکره مولانا محمد باقر قالیباف
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (30 آبان 1443)
پیش‌بینی سقوط رشد اقتصادی اروپا
آفت های زندگی مشترک
کار سخت پزشکیان
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (29 آبان 1443)
افزایش نگرانی های اجتماعی به دنبال نبود ثبات اقتصادی
ضرورت رفع فیلترینگ پلتفرم های اجتماعی در ایران
چه میزان ورزش برای سالم ماندن نیاز داریم؟
اصلاحات پلیس گرجستان در مبارزه با فساد
چرا موفق به صادرات خودرو نشدیم؟
خدشه دار شدن اعتماد عمومی به دنبال مشکلات اقتصادی
حیرت‌زدگی روس‌ها از شناخت ادبی ایرانیان
نقش رسانه ها در کنترل خشونت اجتماعی
برخورد قهری، نسخه شفابخش کنترل خشم در جامعه نیست
افزایش تولید و عرضه مسکن؛ راهکاری برای برون رفت از بحران
فشار انرژی بر دولت چهاردهم
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (28 آبان 1443 )
فروپاشی صنعت قطعه‌سازی؛ به دنبال قیمت‌گذاری دستوری
در باب معنای آزادی
بی‌توجهی قشر کم‌درآمد به سینما
مسکن ؛ استخوانی در گلوی دولت چهاردهم‌
تحقق رشد اقتصادی؛ منوط به بازنگری در مسیرهای کسب و کار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (27 آبان 1443)
پرواز تیم ملی فوتبال به قرقیزستان
رشد اعتیاد اینترنتی؛ در سایه استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی
شنیده شدن زنگ خطر قتل های خانوادگی در سایه خشونت فروخفته
«آینه جادویی» در تماشاخانه ‌صحنه ‌آبی
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (۲۶ آبان ۱۴۴۳)
کد خبر: 119729 | تاریخ : ۱۳۹۶/۹/۱۴ - 11:29
خبرچینی و شایعه‌پراکنی؛ مهارت اجتماعی حیاتی

خبرچینی و شایعه‌پراکنی؛ مهارت اجتماعی حیاتی

اگرچه که خبرچینی و شایعه‌پراکنی در دین اسلام امری ناپسند می‌باشد، اما یک محقق کانادایی ادعا می‌کند که یکی از ویژگی‌های اساسی توسعه روابط اعضای جامعه است.

نوآوران آنلاین-سرویس ترجمه نوآوران – بخش زبان عربی (محمدرضا حمیدی): محققان دانشگاه «اتاوا» می‌گویند: « مردان با استفاده از ویژگی "خبرچینی و شایعه‌پراکنی" برای رقابت با همسالان خود در زمینه‌های ثروت و قدرت و همچنین زنان از آن برای گسترش شایعات در مورد زنان دیگر استفاده می‌کنند».
شایعات به‌عنوان یک مهارت اجتماعی تکامل یافته و وسیله‌ای برای رقابت شناخته شده است.
«آدام‌دیویس» که در این باره به تحقیقاتی پرداخته است، می‌گوید: «شایعات، اموری هستند که برای روابط بین فردی حیاتی است».
این تحقیق که در مجله (evolutionary psychological science journal ) در زمینه روان‌شناسی تکاملی منتشر شده است، نشان می‌دهد که رابطه مثبتی وجود دارد میان رقابت اعضای یک جنس واحد و میزان شایعاتی که توسط گروه‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود.
مححقان می‌گویند: « شایعات بی‌اساس به عنوان یک راه‌حل مؤثر برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد فردی دیگر و برای تقویت هنجارهای غالب دنبال شده توسط یک گروه از افراد تکامل یافته به خوبی کار می‌کند. همچنین این موضوع راهی برای دانستن جنبه‌های شخصی در رقابت و شهرت به‌ویژه هنگامی که این رقابت برای مسائل عاطفی باشد بسیار سخت است.
محققان در این پژوهش از 290 نفر بین گروه سنی 17 تا 30 سال و با کمک سه پرسشنامه مورد بررسی قرار دادند:
پرسشنامه اول درباره اندازه‌گیری رقابت شرکت‌کنندگان با همجنسان خود بود.
پرسشنامه دوم درباره اندازه‌گیری روند و امکان شرکت‌کنندگان در شایستگی آن‌ها و درخصوص این بود ‌که چگونه شایعات را ارزیابی می‌کنند.
پرسشنامه سوم درباره ارزیابی آن‌ها از ارزش اجتماعی شایعه‌ساز و چگونگی پذیرش آن‌ها برای صحبت کردن در مورد دیگر افراد بود.
محققان دریافتند افرادی که با شخص دیگری رقابت دارند، تمایل زیادی به شنیدن شایعات درباره آن شخص نشان می‌دهند و زنان در این کار در مقایسه با مردان بیشتر تمایل نشان می‌دادند و بیشتر آن‌ها لذت می‌بردند و در هنگام انجام فعالیت‌های‌شان بیشتر به این کار می‌پرداختند. مردان عادت داشتند بیشتر در مورد مزایای دیگران صحبت کنند در‌حالی‌که زنان بیشتر تمایل به صحبت در مورد ظاهر و جنبه‌های اجتماعی دیگران داشتند.
در پایان خالی از لطف نیست به حدیثی از رسول‌اکرم(ص) اشاره کنیم که می‌فرمایند: «انسان خبرچین و شایعه‌ساز هرگز وارد بهشت نمی‌شود».


منبع:sayidaty
4 دسامبر 2017 برابر با ١٣ آذر ١٣٩٦

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.