سرویس اجتماعی
نوآوران آنلاین- مؤمنان هم از دوزخ میگذرند امّا این عبور با شرایط ویژهای، با سرعت و بدون ناراحتی، انجام میشود. قرآن کریم میفرماید: « وَ اِنْ مِنْکُمْ اِلاَّ وارِدُهَا کَانَ عَلیَ رَبِّکَ حَتْماً مَقْضِیاًّ » هیچ یک از شما باقی نمیماند، مگر آن که به دوزخ وارد شود منبع: سورهی مبارکه مریم، آیهی شریفهی ۷۱. سپس خداوند متعال در آیه ی بعدی میفرماید: «ثُمَّ نُنَجِّی الَّذیِنَ اَتَّقَوْا وَ نَذَرُ الظَّالِمیِنَ فِیهَا جِثِیاًّ» پس از ورود همه در دوزخ، افرادی را که خداترس و باتقوی بوده اند، از جهنّم نجات خواهیم داد و ستم گران را فروگذاردیم تا در آتش بر زانو درافتند. منبع:سورهی مبارکهی مریم، آیهی شریفهی ۷۲ رسول خـدا صلّی اللهعلیه وآله میفرمایند: هیچ نیکوکار و بدکرداری نیست مگر این که داخل جهنّم میشود، امّا آتش جهنّم در برابر مؤمنان سرد و سالم خواهد بود، همانگونه که در برابر حضرت ابراهیم سرد و سلامت بود. سپس خداوند پرهیزکاران را از آتش رهایی می بخشد امّا ظالمان را در آن ذلیلانه رها میکند. منبع:تفسیر نورالثقلین، ج۳، ص۳۵۳ به دو دلیل مؤمنین و اهل تقوی نیز از دوزخ عبور میکنند. 1. مشاهده عذاب اهل دوزخ موجب شکرگزاری و قدردانی بیشتر از نعمتهای الهی در بهشت خواهد شد. البته مؤمنین درحالی که آتش برایشان سرد و سلامت است، با سرعت بسیار زیادی از جهنّم عبور میکنند. 2.عبور بهشتیان از دوزخ، برای جهنّمیان نیز عذاب و موجب حسرت بیشتر ایشان میشود.