نوآوران آنلاین-
حمیدرضا خانکه قائم مقام سازمان اورژانس کشور در نشست مشارکت مردمی و آموزش همگانی در بلایا با انتقاد از فقر پیشگیری در نظام سلامت کشور گفت: با کمی تحقیق در مورد اخبار مربوط به حوادث و بلایا به راحتی درمییابیم که محور بیشتر اطلاعرسانیها میزان آمار مرگ و میرهاست، در حالی که تخریب اجتماعی ناشی از بلایای طبیعی و یا حوادثی همچون زلزلههای اخیر ایران الزاما مرگ و میر را شامل نمیشود بلکه اختلال در ارائه خدمات اجتماعی و نبود مدیریت همگانی به موقع اولین مسئله و آسیب این جریان است.
قائم مقام سازمان اورژانس ایران با بیان اینکه ادعای مرگ یک میلیون نفر با وقوع زلزله بیش از 6 ریشتری در تهران منطقی نیست، ادامه داد: به طور میانگین روزانه 2 هزار و 400 تماس با اورژانس برقرار میشود که از این تعداد بیش از یک هزار و 500 مورد به مأموریت میانجامد و تا اینجا مشکلی از نظر ارائه خدمات نداریم اما بحران و نگرانی در جایی شکل میگیرد که بر اثر بلا یا سانحه، بیش از 50 مصدوم همزمان نیازمند خدمات درمانی اورژانس و فوقتخصصی شوند.
وی با اشاره به ضرورت شفافسازی رسانهای برای جلب اعتماد عمومی مردم به اخبار درست خاطرنشان کرد: هنوز 25 درصد از مردم ایران زلزله بزرگ پایتخت را شایعه می دانند و از سوی دیگر بیش از 75 درصد نگران این لرزش بزرگ هستند؛ در چنین شرایطی چگونه به راحتی بلند مرتبهسازیها، نماسازیهای مختلف یا توسعه ساختمانها در مناطق شمال یا جنوب تهران بدون دریافت نقشه خطر آن مناطق ، انجام میشود؟ در حالیکه با وقوع چنین زلزله ای با قدرت تخریب بالا همگی این سازه ها می توانند به علت بی توجهی به مقاوم سازی های لازم نابود شود.
قائم مقام سازمان اورژانس کشور افزود: اطلاعرسانی اصحاب رسانه باید چنان قوی شود که همه متوجه شوند قبل از خرید ساختمان یا انجام هر ساخت و سازی به طور جدی نقشه خطر آن محل را مطالبه کنند.
خانکه با اشاره به عدم اطمینان اجتماعی در زمان وقوع بلا و حادثه به اظهار کرد: به عنوان مثال در حادثه زلزله بم حوادث اجتماعی بعدی ناشی از آن پررنگتر از آثار ارائه خدمات مراقبتی و سلامت بود علاوه بر آن در بخش دیگر از این جریانهای اجتماعی، یک هواپیمای آمریکایی برای امداد و نجات بدون اجازه میآید و وارد خاک ایران میشود و یا در زلزله آذربایجان و تبریز جریان پانتورکیسم به بهانه این زلزله و حواشی آن موج تازهای به خود گرفت و به طور کلی علاوه بر همه این مسائل بیش از 80 درصد از مدیریت درست اجتماعی، درمانی و اقتصادی برای احیای دوباره روستاها را در همین زلزلهها در قسمت روستانشینی از دست دادیم و زلزله بم 27 هزار کشته بر جای گذاشت.
قائم مقام سازمان اورژانس ایران افزود: جریان زلزله کرمانشاه نیز به خوبی نشان داد، مردم به خاطر موج هم دوستی و هیجان خاصی که دارند ترجیح میدهند در زمان وقوع حوادث یا بلایا همچون زلزله کرمانشاه، به جای توجه به اقدامات مسئولان ، خودشان مستقیم کاری انجام بدهند که در برخی موارد همین اقدامات خودجوش نیز مشکلات جدی را برای ارائه خدمات امدادی به موقع ایجاد میکند و این مسئله به عنوان یک آسیب اجتماعی زندگی مردم را نشانه گرفته است.
عملکرد بینظیر نظام سلامت در زلزله کرمانشاه
خانکه در ادامه با اشاره به عملکرد بی نظیر نظام سلامت در ارائه به موقع خدمات امداد و نجات به زلزلهزدگان کرمانشاه بیان کرد: تا عصر همان روز زلزله، 6 بیمارستان صحرایی با کاملترین تجهیزات راهاندازی شد. علاوه بر آن اعزام تیمهای پزشکی، بهداشتی و نظایر آن نیز کاملا به جا و منطقی بود ولی با وجود همه این خدمات هیچ یک از مردم آن همه تلاش را ندیدند و حتی به جای تقدیر، بیشتر نقد کردند. شاید علت ملی شدن زلزله کرمانشاه این بود که آن طور که باید به مدیران محلی اعتماد نشد.
قائم مقام سازمان اورژانس ایران با یادآوری ماجرای زلزلههای بم، آذربایجان و زلزله اخیر کرمانشاه گفت: اعتماد به مدیران محلی و واگذاری درست مسئولیتها به افراد کاردان در مدیریت بلا و حوادث بسیار حیاتی است زیرا در جریان آن زلزلهها پولهای زیاد و کمکهای فراوانی با مشارکتهای مردمی و مسئولان جمعآوری شد که در توزیع آن خوب مدیریت نشد.
وی بیان کرد: در حادثه پلاسکو نیز ضربههای اساسی اجتماعی 2 مورد بود، یکی موبایل و دوربین و دیگری تمایل به دیده شدن،که به شدت کار امداد و نجات را با مشکل مواجه کرد ولی در اینجا هم تلاشهای مدیران دیده نشد.
قائم مقام سازمان اورژانس کشور ادامه داد: مطالعات اخیر به خوبی نشان میدهد که در ایران بر خلاف سایر کشورها میتوان تا 22 درصد رفتارهای مردم را حین وقوع بلایا و حوادث پیشبینی کرد که این بهترین فاکتور برای اجرای موفق دورههای آموزش تئوری و عملی مدیریت در بلایا و حوادث است.
خانکه گفت: مطالعات جهانی به خوبی گواه این ادعا است که اگر بهداشت در هر کشور به خوبی عمل کند همه مردم از نظر سلامتی امنیت کاملی دارند در ایران این زلزلههای اخیر فاصلههای طبقاتی را به خوبی نشان داد یا اینکه کاملا متوجه شدیم از نظر میزان آمادگی در رویارویی با این حوادث و بلایا چقدر ضعف داریم.
وی گفت: چرا باید توجه ما به مسائل پیش گیری بهحدی کم باشد که با وقوع یک زلزله، همه روستاها بازسازی شوند؟
اولویت بندی نیازهای اساسی مردم حین رویارویی با بلایا و حوادث
قائم مقام سازمان اورژانس ایران با سطحبندی نیازهای اساسی مردم حین رویارویی با بلایا و حوادث گفت: اولین نیاز در وقوع حادثهای همچون زلزله دریافت اطلاعات عمومی و آموزشی، سپس امداد و نجات سریع و بعد از آن پناه بردن به مکانهایی امن و تأمین امنیت جانی است، در این خصوص به طور کامل موفق نبودیم و همین موضوع میزان نارضایتیها را از نظر تأمین به موقع نیازهای مردمی تا چندین برابر افزایش داد.
وی با تشکر از هماهنگیها و همکاریهای به جا و به موقع نیروهای مسلح به ویژه اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح در جریان خدمات رسانی به زلزلهزدگان کرمانشاه گفت: در آن زمان به یکی از مسئولان کشوری مربوطه برای تامین فوری 10 هزار سرم تزریقی اعلام نیاز شد اما برای انجام این کار 48 ساعت زمان صرف شد، در حالی که با همین اعلام نیاز به اداره بهداشت و درمان، ستاد کل طی 4 ساعت همه این سرمها در فرودگاه امام خمینی تحویل داد.
خانکه همچنین در بخش دیگری از صحبتهایش با انتقاد از درخواست اخیر رئیس بیمه کشور مبنی بر الزامی شدن بیمه ساختمانمنازل ادامه داد: در جایی که برای پرداخت هزینه بیمه شخص ثالث در یک تصادف و نیاز اورژانسی آن به خدمات و حمایتهای بیمه، چک 6 ماهه داده میشود؛ مردم چگونه برای بیمه شدن ساختمانهایشان و بهرهمندی از خدمات این بیمهها اعتماد کنند؛ از سوی دیگر باید نظارتها نسبت به سازهها بسیار جدی تر شود برای مثال در جریان زلزله تبریز و یا کرمان بیمارستانهایی که سازههای قدیمی داشتهاند آنچنان تخریب نشدند اما بیمارستان نوسازی که به تازگی به بهرهبرداری رسیده بود، به شدت تخریب شد.