نوآوران آنلاین-
پور سید آقایی در ششمین "همایش ملی مدیریت هوا و صدا" با اشاره به اینکه تشکیل چنین همایشهایی محل خوبی برای تبادل نظر درباره آلودگی هوا در همه کلانشهرها به ویژه تهران است، اظهارکرد: ما باید در زمینه آلودگی هوا از تجربههای کشورهای دیگر استفاده کرده و قبول کنیم که مشکلات ما منحصر به شرایط ما نیست و آلودگی هوا و ترافیک در کشورهای دیگر پیش از تهران وجود داشتهاند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه باید تجارب بینالمللی در زمینه کاهش آلودگی هوا را با توجه به شرایط خاص کشور منطبق کرده و از آنها درس بگیریم تصریح کرد: قطعا بدون همفکری و استفاده از دانش جهانی به تنهایی نباید راهکارهای جدید را آزمایش کنیم.
پور سید آقایی ادامه داد: آلودگی تهران مسئلهای نیست که قابل رفع نباشد؛ بلکه با برنامه ریزی و سیاستگذاریهای درست میتوانیم آلودگی تهران را رفع کنیم.
وی با بیان اینکه آنچه که در تهران اتفاق افتاده است سهل انگاری در مقابل جان مردم است، گفت: در طول این سالها هزینههای زیادی در شهر صرف شده است و مطالعات ما نشان میدهد که اگر اندکی از این هزینهها را با اولویت در جهت رفع منابع آلودگی خرج کرده بودیم وضعیت امروز تهران بهتر بود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه منابع لازم برای رفع آلودگی هوای تهران وجود دارد، تصریح کرد: مسئله مهمتر گفتمان ملی و اولویتبندی مسائل است. ما دو مشکل اساسی در تصمیم گیریها داریم. اول اینکه همه چیز را در اولویت قرار میدهیم. به طور مثال امروز آلودگی هوا در اولویت است و فردا اشتغال و تولید. بنابراین چون همه مسائل را اولویت میدانیم بودجهها را به بودجههای کوچک تقسیم کرده و در نهایت نمیتوانیم هیچ کدام از معضلات را حل کنیم.
پور سید آقایی افزود: اگر به سلامت مردم توجه میکردیم اولویتهای مناسبی برای خود انتخاب میکردیم. البته اتفاقات خوبی در گذشته برای بهبود کیفیت هوای تهران انجام شده است که از جمله آن میتوان به بهبود کیفیت سوخت در تهران اشاره کرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه ضمن اشاره به برنامه چهار ساله پیشنهادی شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا تصریح کرد: در این برنامه شش پروژه برای رفع منابع تولید آلایندگی تعریف شده است. مطالعات سیاهه انتشار نشان میدهد که 70 درصد آلودگی در تهران متعلق به خودروهاست. در این برنامه به گونهای برنامه ریزی شده است که این سهم 70 درصدی خودروها ظرف چهار سال آینده به 50 درصد کاهش پیدا کند.
پورسید آقایی در ادامه اظهار کرد: پروژه چهار ساله کاهش آلودگی هوای تهران معطوف به منابع انتشار است و در مورد صنایع، نیروگاهها و محیطهای خارج از حمل و نقل برنامهای تدوین نشده است.
وی درباره بخش اول پروژه چهار ساله شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا گفت: بخش اول این پروژه درباره نوسازی و بهسازی اتوبوسهای شهر تهران شامل حمل و نقل عمومی و بخش خصوصی است. در این برنامه پیش بینی شده است که 2000 اتوبوس شرکت واحد در سال اول جایگزین شوند و 1000 دستگاه اتوبوس دیگر در سال دوم. همچنین 2000 دستگاه اتوبوس سرویس را الزام به جایگزینی در سال اول کردهایم. در مجموع طی دو سال 6000 دستگاه اتوبوس از ناوگان حمل و نقل خارج میشوند. همچنین در این برنامه 2000 اتوبوس تهران را به نصب فیلتر دوده ملزم کردهایم. در نهایت میتوانیم 9 درصد از انتشار ذرات معلق را با این اقدام کاهش دهیم.
وی درباره چگونگی تامین بودجه از رده خارج کردن اتوبوسهای فرسوده و نصب فیلتر دوده توضیح داد: برای این کار نیاز به یارانه سود تسهیلات داریم. هزینهای که برآورد شده مجموعا 554 میلیارد تومان است. 1350 میلیارد تومان نیز بانکها با نرخ سود متعادل وام در اختیار ما قرار میدهند که سه میلیارد تومان نیز دارندگان خود اتوبوسها باید هزینه کنند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به بخش دوم این برنامه گفت: بخش دوم آن نوسازی و بهسازی ناوگان کامیون باری است که بناست 30 هزار دستگاه کامیون در تهران نوسازی شوند. نصب فیلتر دوده در کامیونها مجموعا 22 درصد انتشار ذرات معلق را کاهش میدهد و ما با نوسازی 30 هزار دستگاه کامیون میتوانیم مجموعا 13 درصد از انتشار ذرات معلق را کاهش دهیم.
پورسید آقایی ادامه داد: بخش سوم این برنامه در رابطه با جایگزینی موتورسیکلتهای بنزینی و موتورسیکلتهای برقی است. پیش از این فکر میکردم که چنانچه طرح ترافیک برقرار کنند موجب کاهش آلودگی هوا میشوند ولی به این فکر نکرده بودند که با اجرای طرح ترافیکی عده زیادی به استفاده از موتورسیکلتهای کاربراتوری روی میآورند. سهم انتشار موتورسیکلتها در آلایندگی 10 درصد است در صورتیکه سهم انتشار اولیه خودروها دو درصد است.
وی درباره سهم دو درصدی انتشار اولیه خودروها در تولید آلایندگی توضیح داد: این دو درصد مرتبط با انتشار از اگزوز است. انتشار آلایندگی از موتورسیکلتها پنج برابر خودروهاست. باید حتما با برنامه ریزی موتورسیکلتهای کاربراتوری را حذف کرده و سمت موتورسیکلتهای برقی و یا حداقل انژکتوری برویم.