بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/09/03
شماره 2591 - تاریخ 1403/09/03
آخرین اخبار
نمایش «دیگری شبیه خودش» در تماشاخانه استاد مشایخی
بخش انرژی کشور نیازمند تحول بنیادین است
تا ۲۰۲۶ شاهد یکی از بهترین تیم ملی‌ها خواهیم بود
سندرم نیمه دوم، معضل جديد امیـر!
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (3 آذر 1443)
تذکره مولانا حسین انتظامی
چراغِ خاموشِ روزنامه‌نگاری حرفه‌ای
ابراز نارضایتی کارفرمایان از استخدام «نسل Z» در سراسر دنیا
اگر از بی حجابی رنج می‌برید، با ما تماس بگیرید!
ضرورت دیپلماسی غذایی
تعمیق شکاف میان مردم و حکومت در سایه فیلترینگ
تقابل یا تعامل با مخالفین؛ کدام یک به تحقق اهداف دولت پزشکیان می انجامد
استندآپ‌کمدی؛ ژانر دشواری‌ها
نوجوانان؛ قشری که جدی گرفته نمی‌شوند
صبحانه با کروکودیل‌ها؛ ولادیمیر و استراگون در ولنجک!
افزایش سرمایه اجتماعی؛ مهم ترین عامل موفقیت دولت پزشکیان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
رونق تئاتر به رونق فرهنگ جامعه می‌انجامد
افزایش قیمت خوردو پذیرفتنی نیست، مجلس ورود می کند
آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان توانایی نجات اقتصاد ایران را دارند؟
شنیده شدن زنگ خطر بروز بحران های خانوادگی در جامعه
عینیت اجتماعی (۵)
تذکره مولانا محمد باقر قالیباف
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (30 آبان 1443)
پیش‌بینی سقوط رشد اقتصادی اروپا
آفت های زندگی مشترک
کار سخت پزشکیان
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (29 آبان 1443)
افزایش نگرانی های اجتماعی به دنبال نبود ثبات اقتصادی
ضرورت رفع فیلترینگ پلتفرم های اجتماعی در ایران
چه میزان ورزش برای سالم ماندن نیاز داریم؟
اصلاحات پلیس گرجستان در مبارزه با فساد
چرا موفق به صادرات خودرو نشدیم؟
خدشه دار شدن اعتماد عمومی به دنبال مشکلات اقتصادی
حیرت‌زدگی روس‌ها از شناخت ادبی ایرانیان
نقش رسانه ها در کنترل خشونت اجتماعی
برخورد قهری، نسخه شفابخش کنترل خشم در جامعه نیست
افزایش تولید و عرضه مسکن؛ راهکاری برای برون رفت از بحران
فشار انرژی بر دولت چهاردهم
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (28 آبان 1443 )
فروپاشی صنعت قطعه‌سازی؛ به دنبال قیمت‌گذاری دستوری
در باب معنای آزادی
بی‌توجهی قشر کم‌درآمد به سینما
مسکن ؛ استخوانی در گلوی دولت چهاردهم‌
تحقق رشد اقتصادی؛ منوط به بازنگری در مسیرهای کسب و کار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (27 آبان 1443)
پرواز تیم ملی فوتبال به قرقیزستان
رشد اعتیاد اینترنتی؛ در سایه استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی
شنیده شدن زنگ خطر قتل های خانوادگی در سایه خشونت فروخفته
«آینه جادویی» در تماشاخانه ‌صحنه ‌آبی
کد خبر: 153069 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۱/۱۶ - 13:01
شعارزدگی و دیگر هیچ
نگاهی به فیلم جاده قدیم ساخته منیژه حکمت

شعارزدگی و دیگر هیچ

یازده سال پس از ساخته شدن فیلم سه زن، سومین فیلم منیزه حکمت که بیشتر به عنوان تهیه‌کننده در سینمای ایران شناخته می‌شود تا کارگردان در جشنواره سی‌و‌ششم به روی پرده آمده است.

نوآوران آنلاین- جاده قدیم البته برخلاف لایه ظاهریش که فیلمی است در حوزه درام اجتماعی و تا اندکی روان‌شناسانه، دارای زیر متن و لایه پنهانی است که تلاش می‌کند تا به شکل کاملاً غیرمستقیم و البته هوشمندانه برخی مضامین و موضوعات سیاسی را در درون خود بگنجاند و شاید همین هوشمندی و دغدغه زیاد کارگردان و نویسنده فیلمنامه در جای‌گذاری این شعارها در متن قصه سبب شده تا وی از تمرکز بر روی قصه اصلی منحرف شده و در نتیجه تعداد زیادی آدم با تعداد زیادی داستان و داستانک در فیلم داشته باشیم بدون این‌که چرایی برای حضور و وجودشان و برای مطرح ساختن‌شان در فیلمنامه وجود داشته باشد. قصه البته می‌توانست به یک درام اجتماعی آسیب‌شناسانه بدل شود و یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی جامعه کنونی ما را روایت کند: زورگیری و تجاوز به زنان! اما همان‌گونه که در سطور بالا ذکر شد، ظاهراً این خط و تم اصلی و ساده که می‌توانست با ساختاری جذاب تماشاچی را جلب و جذب کند اسیر برخی دیگر از ذهنیت‌های منیزه حکمت شده و به‌گونه‌ای او مسیر را اشتباه پیموده است. تقابل سه نسل سنتی، میانه و جدید متشکل از آقا بزرگ و بهرام و خسرو و شیدا و دیگران، وجود آدم‌های فرعی بیش از اندازه لازم در داستان، قصه کارخانه بهرام، عروسی خسرو، مسائل شیدا، مادرجون و مهرو و قصه بانکی که مینو مدیرش است و بسیار قصه‌های دیگر موازی با قصه اصلی و صد البته آدم‌های آفریده شده کوچک و بزرگ مرتبط با این قصه‌ها سبب شده تا به نوعی کار از دست نویسنده رها شده و به همین دلیل در 10 الی 15 دقیقه پایانی فیلم به ناگاه مینو تمام آسیب‌های روانی ناشی از تجاوز و زورگیری را به راحتی به فراموشی مس پارد و دوباره تبدیل به همان زن قدرتمند مدیر و مدبر می‌شود و برمی‌گردد و همه کارها و امور را راست و ریست می‌کند و در انتها نیز اعتراف می‌کند که مورد تعرض قرار گرفته و تمام.

ساختار نیز متأثر از متن به شکلی آشفته است و البته باید ذکر کرد که آشفتگی فیلم به مشکلات فیلمنامه، چند پارگی آن، عدم شخصیت‌پردازی مناسب کاراکترهای اصلی و فرعی و در نهایت به مشکلات ناشی از فضای ذهنی شعار‌زده سیاسی منیژه حکمت باز‌می‌گردد. فیلم اگرچه از یک دوجین چهره‌های سرشناس سینما و تئاتر بهره می‌برد که شاید می‌توانستند فروش فیلم را تضمین کنند، اما با توجه به فیلمنامه و ساختار فعلی جاده قدیم، احتمالاً منیژه حکمت نباید به فروش خوب آن دلخوش باشد. مگر این‌که قدرت فیلمیران در اکران به کمک فیلم بیاید و جاده قدیم بتواند به هر ضرب و زوری از این کارزار رها شود.

 

نویسنده: ندا الماسیان طهرانی

 

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.