سرویس اجتماعی
نوآوران آنلاین-مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بر اساس سند جامع توسعه و تعمیق فرهنگ نماز، زمانی به عنوان «زنگ نماز» در ساعات آموزشی مدارس در نظر گرفته شده و قانونگذار نیم ساعت زمان برای این زنگ پیش بینی کرده است گفت: در واقع برای برگزاری نماز جماعت در مدارس، نیم ساعت به سرجمع ساعات آموزشی مدارس اضافه شده است. محمدرضا مسیبزاده با تاکید بر ضرورت اجرای سند جامع توسعه و تعمیق فرهنگ نماز در مدارس کشور اظهار کرد: سند جامع توسعه و تعمیق فرهنگ نماز، یک سند جامع نظام مهندسی است و کاملا تمام ارکان آموزش و پرورش در آن دیده شده است. این سند یک برنامه مدون، دقیق و کامل است که مطالعات آن از سالهای گذشته شروع شد و سرانجام در سال 91 به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید و توسط رئیس جمهور به آموزش و پرورش ابلاغ شد. وی افزود: بر اساس این سند، زمانی به عنوان «زنگ نماز» در ساعات آموزشی مدارس در نظر گرفته شد و قانونگذار نیم ساعت زمان برای این زنگ پیش بینی کرد. در واقع برای برگزاری نماز جماعت در مدارس، نیم ساعت به سرجمع ساعات آموزشی مدارس اضافه شد و علیرغم آنکه قبلا ممکن بود از زنگ تفریح یا زنگ کلاسها برای نماز جماعت کم و زیاد کنیم اما اکنون قانونگذار تصویب کرده اجرای برنامه نماز در ساعاتی که با افق شرعی همزمان شود صورت گیرد. دمدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه البته حضور دانش آموز در نماز جماعت اختیاری است، اما توصیه ما به شرکت در نماز جماعت است اظهار کرد: تمام مدارس ما در سطح کشور که شرایط برگزاری نماز را دارند و افق شرعی به ساعت حضور دانش آموزان در مدارس میخورد زنگ مدارس را جزو برنامهها و فعالیتهای آموزشی و پرورشی قرار میدهند. مسیبزاده درباره توسعه مدارس قرآنی عنوان کرد: همه مدارس ما مدارس قرآنی است و در نظام جمهوری اسلامی مدرسهای نداریم که مدرسه قرآن نباشد، اما رویکرد برخی مدارس ویژهتر است به عنوان مثال مدیر مدرسه سبقه قرآنی دارد و دانش آموزان رغبت بیشتری دارند. وی افزود: مدارس قرآن عموما در مقطع ابتدایی هستند و میتوانند بین دو تا شش ساعت فعالیتهای قرآنی را بیشتر انجام دهند. معلم ویژه و متخصص قرآن در مدرسه حضور دارد و همانند مدارس ورزش و معارف اسلامی است. قرآن آموزی در این مدارس غنیتر دنبال میشود و آیین نامه آموزشی دارد که مصوب شورای عالی آموز ش و پرورش است. بحث توسعه این مدارس را همانند دیگر مدارس دنبال میکنیم، اما توسعه فعالیتهای قرآنی در تمام مدارس کشور بیشتر در اولویت است.