نوآوران آنلاین- پس ازمدت ها رخوت شهرداری تهران در حوزه عمرانی، به تازگی ۵ پروژه در شهر به بهره برداری رسیده است. یکی از این پروژه ها تقاطع های غیرهمسطح بزرگراه ارتش با بزرگراه های امام علی(ع) و شهید صیاد شیرازی است. پروژه ای که به گفته شهروندانی که از این پروژه تازه تاسیس استفاده می کنند، نه روشنایی کافی دارد و نه تابلوی راهنما که رانندگان بتوانند در زمان مناسب برای تغییر مسیر تصمیم گیری کنند.
این پل بخشی از پروژه تقاطع های غیرهمسطح بزرگراه ارتش با بزرگراه های امام علی(ع) و شهید صیاد شیرازی است.
پل دسترسی از بزرگراه امام علی (ع) به سمت غرب بلوار ارتش که به عنوان طولانی ترین پل این تقاطع محسوب می شود، مسیر جنوب به شمال بزرگراه امام علی (ع) را به مسیر شرق به غرب بزرگراه ارتش متصل می کند.
این پروژه شامل هفت پل اصلی و رمپ جهتی و سه دوربرگردان غیرهمسطح است که پیش از این ۶ فاز از مسیرها و پل های کل پروژه (مسیرهای دهگانه) شامل پل دوربرگردان شرق به شرق بلوار ارتش، پل دوربرگردان غرب به غرب بلوار ارتش، مسیر جنوب به شرق بلوار ارتش با بزرگراه امام علی (ع)، مسیر شرق به جنوب تقاطع بلوار ارتش با بزرگراه های امام علی (ع) و پل های شرق به غرب و غرب به شرق تقاطع های بلوار ارتش با بزرگراه های شهید صیاد شیرازی و امام علی (ع) به بهره برداری رسیده بود.
یکی از شهروندان تهرانی که مسیر هر روزه اش این پل غیر همسطح است می گوید: مسیری که به تازگی افتتاح شده شب ها تاریک است و به دلیل شیب این مسیر، میزان تصادف هم بالا است. به گفته او در یکی از شب ها ۳تصادف همزمان در این مسیر رخ داده بود که اگر تابلوی راهنما و روشنایی بود هیچ کدام از این حوادث رخ نمی داد.
یکی از مسئولان عمرانی شهرداری اما با رد نظر شهروندان، شیب زیاد این تقاطع را غیرمتعارف نمی دانند و توضیح می دهند: طراحی این پل بر اساس محاسبات دقیق بوده است و شیب آن نیز غیر معمول و غیر استاندارد نیست، هر مسیری که طراحی می شود بارها مورد بازبینی کارشناسان و بهره برداران قرار می گیرد و در صورت غیراستاندارد بودن اجازه بهره برداری داده نمی شود.
او در خصوص تاریکی مسیر هم توضیح می دهد: پس از بهره برداری در ساعات پایانی شب از مسیر بازدید انجام شده و روشنایی مسیر تایید شده است.
احسان مؤمنی رئیس اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ هم درباره آمار تصادفات در این تقاطع غیر همسطح می گوید: این مسیر توسط ۲ بخش نظارت می شود، روی پل و بخش زیر پل و کناره بزرگراه. در این مدت تصادفی که منجر به ثبت کروکی شده باشد نداشته ایم مگر این که تصادفات کوچکی که زیر ۷ میلیون تومان باشد و طرفین تصادف به پلیس اطلاع نداده باشند.
با وجود رد اظهارات شهروندان توسط مسئولان شهری و انتظامی، برخی از شهروندان تصاویر و فیلم هایی تهیه کرده اند که نشان می دهد روشنایی کافی در مسیر تازه بهره برداری شده وجود ندارد.
همچنین یکی از شهروندانی که به این پروژه تازه بهره برداری انتقاد دارد خود چندین بار در این مسیر با خوش شانسی از تصادف حتمی جان به در برده است. به گفته او خود بارها شاهد تصادف در این مسیر بوده است.
پس از تغییر مدیران شهری و تغییر نگاه در حوزه عمرانی پایتخت، مدت ها این حوزه دچار رکود شده بود. هرچند رویه گذشته نیز منتقدان جدی داشت، به عنوان مثال برخی معتقد بودند در شرایطی که مترو برای توسعه خطوط خود نیاز به اعتبار و بودجه دارد نباید بیش از هزار میلیارد هزینه ساخت یک پروژه بزرگراهی میشد.
هزینههای بالایی که پایتختنشینان برای تکمیل زودهنگام این پروژهها میدادند یکی دیگر از موضوعاتی بود که منتقدان مدیران گذشته شهر به آن اشاره میکردند. آن زمانها افتخار این بود که تهران به یک کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده است؛ کارگاهی که فعالیتش با تغییر مدیران شهر به یکباره متوقف شد. دیگر خبری از کلنگزنیها و روبان پارهکردنها نبود. تغییر نگاه در حوزه عمران، برخی پروژهها را که مشخص نبود تا آن زمان چقدر برایشان هزینه شده متوقف کرد و برای برخی نیز مطالعات آن دوباره از سر گرفته شد. یکی از این پروژهها، پل گیشا بود که شهردار اسبق تهران اعلام کرد تا مهرماه سال 96 جمعآوری میشود، اما در دوره محمدعلی نجفی کارگاههای این پروژه دیگر فعالیتی که به چشم بیاید نداشتند و پس از مدتی نیز گفته شد این پروژه در حال مطالعه دوباره است و به تازگی هم خبر پیادهراه شدن آن منتشر شده است.
برخی معتقدند رفتار مدیران تازه شهر در حوزه عمران بهدلیل عملکرد افراطی گذشتگان در این حوزه است. محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، یکی از کسانی است که موافق این دیدگاه است. او میگوید: شهرداری تهران یک سازمان خدماتی، فرهنگی، اجتماعی و عمرانی است و ما به هیچ عنوان نمیتوانیم به یکی از این حوزهها توجه کرده و پروژههای سایر حوزهها را متوقف کنیم. این که به بهانه در اولویت قراردادن پروژههای عمرانی و ترافیکی به پروژههای فرهنگی و اجتماعی بیتوجه باشیم، قابل قبول نیست و یا اینکه تمامی ظرفیتهای درآمدی شهرداری را در حوزه عمران متمرکز کرده و سایر حوزهها دچار رکود شود هم پذیرفتنی نیست. شهر موجودی زنده است و شهروندان به مجموعه متنوعی از خدمات نیازمند هستند تا زندگی آرامتری داشته باشند.
او ادامه میدهد: یکی از اشکالات مدیریت گذشته رویکردی بود که به حوزه عمرانی داشتند، یعنی قسمت عمده درآمدهای شهر، اعم از درآمدهای ناشی از عوارض بارگذاریهای گسترده، بلندمرتبهسازی، مگامالها و تغییر کاربریها و یا درآمدهای حاصل از واگذاری املاک و اراضی ارزشمند شهر، صرف بزرگراهسازی و مأموریتهای سختافزاری میشد؛ انتقادی که مدتها به مدیریت گذشته شهر داشتیم که چرا بخش عمدهای از درآمدها در حوزه عمران متمرکز شده بود. بهرغم این که شهرداری طی این مدت در این حوزه فعالیتهای خوبی انجام داد و پروژههایی که چندین دهه انجام نشده بود، انجام شد، اما تکمیل پروژههایی که در اولویت نبودند، نه تنها به بهبود کیفیت زندگی مردم، کمکی نکرد، بلکه بزرگراهسازی هم بر ترافیک و هم بر آلودگی هوا تأثیر گذاشت و شاهد هستیم، گرههای ترافیکی شهر پیچیدهتر شده است.
سالاری اضافه میکند: مدیریت شهری جدید قصد اصلاح این رویه را داشت؛ این که تنها به موضوعات سختافزاری شهر توجه نکنیم، اما در عمل در حوزه اتمام پروژههای نیمهتمام و تکمیل پروژههای عمرانی دوره گذشته مدیریت شهری که ممکن است پروژههای اولویتدار نیز نبوده باشد، قصور داشتهایم و این اشکال وجود داشته که شهرداری طی ۹ ماه گذشته کارنامه خوبی در فرآیند اتمام پروژههای عمرانی نیمهتمام نداشته است؛ موضوعی که هم با محمدعلی نجفی شهردار سابق مطرح کردیم و هم در آخرین هماندیشی که اخیرا با افشانی، شهردار جدید تهران، داشتهایم. افشانی این موضوع را پذیرفت که پروژههای نیمهتمام باید در اولین فرصت به اتمام برسد.
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران معتقد است: این که اعتبار داریم یا نداریم توجیه مناسبی برای شهروندان تهرانی نیست و ضرورت دارد پروژههای نیمهتمام هر چه زودتر تعیین تکلیف شود و رمپ و لوپهای برخی بزرگراهها، پلهای نیمهتمام و در برخی مکانها ستونهایی که نیمهتمام رها شده، باید در اولویت اصلی باشد. چند پروژه عمرانی، چند روز دیگر به بهرهبرداری میرسد و باید سایر پروژهها نیز بهعنوان مطالبه جدی مردم در دستور کار قرار گیرد. حتی شهرداری باید مبتنی بر نیازسنجی و کار کارشناسی و با پیوستهای مطالعاتی دقیق و درست، فعالیتهای عمرانی جدیدی را آغاز کند و البته این موضوع جدا از پروژههای نیمهتمام شهرداری است.
به گفته سالاری در حال حاضر موضوع پروژههای نیمهتمام، تأثیری جدی بر امنیت شهروندان نیز گذاشته است.
هرچند معاون سابق عمران به معاونت شهرسازی که بسیاری معتقد بودند از روز نخست نیز باید در همان جایگاه قرار میگرفت، کوچ کرد اما سخنان محمدعلی افشانی در روز معارفه معاون جدید نیز نشان میداد، دوست ندارد پروژه نیمهکارهای در تهران به هر دلیلی متوقف رها شود.
او خطاب به ایرج معزی، معاون جدید عمرانی گفت: درپروژههای عمرانی بهویژه آن دسته از طرحهایی که در قالب برنامه زمانی تعیین شده به سرانجام نمیرسند، همواره در معرض قضاوت عمومی قرار دارند، بنابراین تکمیل عملیات اجرایی پروژههای عمرانی در موعد مقرر یکی از اولویتهای اساسی مدیریت شهری است، چراکه زمان اجرای زیرساختهای عمرانی در ذهن شهروندان شامل مدتی معین و محدود است.
افشانی به سرانجام رسیدن پروژههای عمرانی در موعد مقرر را نماد عملکرد دستگاههای اجرایی میداند و با تأکید بر آن که پروژههای عمرانی، شاخصی برای ارزیابی عملکرد مدیریت شهری بهشمار میآیند، میگوید: دو محور ارتقای کیفیت زندگی و افزایش رضایتمندی شهروندان که شامل شاخصهایی کمی و قابل اندازهگیری است باید سرلوحه فعالیتهای عمرانی قرار گیرند.
شهردار تهران اولویتبندی اجرای پروژههای نیمهتمام عمرانی براساس اهمیت و میزان پیشرفت فیزیکی را بهعنوان ضرورتی اساسی عنوان میکند و میگوید: پروژههایی که از این پس تعریف میشوند باید متناسب با منابع درآمدی باشند.
حال با این شرایط و با توجه به حداقلی شدن پروژه های عمرانی در سطح شهر، لازم است در افتتاح طرح های عمرانی نهایت دقت در نظر گرفته شود و نکات ایمنی به بالاترین استاندارد رعایت شود. با ورود به دومین سال از فعالیت مدیران جدید شهرداری، توجیه کاستی ها و مرتبط دانستن آنها به مطالعات قبلی هیج جایگاهی ندارد و چه خوب است که به نظرات شهروندان در برنامه ریزی و پس از اجرا در پروژه ها توجه شود تا در کنار بهبود شاخصهای فنی، شاهد عملکرد مناسب طرح ها از زاویه پیوست اجتماعی و فرهنگی هم باشیم.