نوآوران آنلاین-دکتر پیرحسین کولیوند امروز در دومین همایش یادبود قربانیان حوادث رانندگی با اشاره به اینکه با دو مدل قربانی در حوادث ترافیکی ویژه کودکان مواجه هستیم، گفت: اولین دسته، قربانیانی هستند که به صورت ناخودآگاه دچار حادثه شده و حتی ممکن است جان خود را از دست دهند. اولین علت مرگ در رنج سنی ۱۵ تا ۱۷ سال حوادث ترافیکی است.
کولیوند با بیان اینکه در سنین ۱۰ تا ۱۴ سال، سومین علت مرگ حوادث ترافیکی است، گفت: همچین در رنج سنی ۵ تا ۹ سال حوادث رانندگی چهارمین علت مرگ است.
وی با اشاره به اینکه دسته دومین قربانیان در حوادث رانندگی کسانی هستند که به طور غیر مستقیم قربانی میشوند، گفت: برای مثال فرزندی که پدر، مادر یا سایر اعضای خانواده خود را از دست میدهند جزو این دسته هستند. این قشر تا مدتها دچار مشکلات روحی و روانی میشوند. این افراد پس از، از دست دادن سرپرست خانواده ممکن است که در زندگی خود دچار نوساناتی شوند. تمام دستگاهها باید بنا را بر کاهش این حوادث گذاشته تا در این زمینه قربانی نداشته باشیم.
کولیوند با تاکید بر اینکه باید در زمینه آموزش و فرهنگسازی تلاش کنیم، گفت: برخی از مصدومان حوادث رانندگی باید سالها درمان شوند و این جدای مسائل روانی و اقتصادی، خانواده این افراد را تا مدتها درگیر میکند.
رییس اورژانس کشور در ادامه تاکید کرد: خدمات درمانی و فوریتهای پزشکی باید توسعه یابد و با سرعت و کیفیت بیشتری انجام شود.
وی در پایان با اشاره به اینکه متاسفانه از ابتدای سال تاکنون ۷ هزار نفر در حوادث رانندگی جان باختهاند، گفت: باید تمام دستگاهها در کنار هم تلاش کنند تا این حوادث تلخ و ناگوار کاهش یابد.
همچنین سلیمانی - رییس بیمه مرکزی نیز در این مراسم گفت: روزانه ۴۳ تن در حوادث رانندگی جان میبازند و ۹۰۰ نفر مجروح میشوند که این آمار نگران کننده است. متاسفانه سهم خسارت جانی در تصادفات رانندگی در موتورسیکلتها ۹۶ درصد است.
افزایش چشمگیر خسارت پرداختی بیمه برای سوانح رانندگی
وی ادامه داد: خسارت پرداختی بیمه برای سوانح رانندگی از ۵۳۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۲ به حدود ۸۹۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ افزایش یافته است.
رییس بیمه مرکزی با تاکید بر اینکه باید در زمینه امنیت و سلامت جامعه تلاش کرد، گفت: خسارت پرداختی بیمه برای سوانح رانندگی در سال ۹۲ حدود ۵۳۰۰ میلیارد تومان، در سال ۹۳ حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان و در سال ۹۶ حدود ۸۹۰۰ میلیارد تومان بود.
سلیمانی تصریح کرد: سهم خسارت جانی سواریها در تصادفات رانندگی ۸۷ درصد و خسارت مالی ۱۳ درصد است. متاسفانه سهم خسارت جانی در تصادفات رانندگی در موتورسیکلتها ۹۶ درصد و خسارت مالی چهار درصد است.
وی در پایان تاکید کرد: تقویت بخش نظارتی در حوزههای راهداری، فرهنگ سختگیرانه برای دریافت گواهینامه و ایجاد استراحتگاههای مناسب در طول مسیر برای کاهش تصادفات ضروری است.
به گزارش ایسنا در اختتامیه این همایش به تعدادی از هنرمندان و ورزشکاران کشور حکم سفیر راهنمایی و رانندگی برای کاهش حوادث و سوانح اهدا شد.