نوآوران آنلاین- محمد سلطانیفر در این نشست که در ساختمان معاونت مطبوعاتی برگزار شد، پیشنهاد داد: با توجه به هزینههای ایجاد دفتر رسانهای در هر کشور، میز مربوط به کشور تونس و کشورهای علاقمند به حضور در ایران، در خبرگزاریهای رسمی کشور و یا رسانههای علاقمند تاسیس و متعاقبا میز جمهوری اسلامی ایران نیز در رسانههای رسمی کشورهای متقابل ایجاد شود تا ضمن اطلاع رسانی دقیق با بهره گیری از خبرنگاران اعزامی، خلاء اطلاع رسانی در کشورهای مختلف نیز برطرف شود و هزینهها نیز به شکل قابل توجهی کاهش یابد.
وی با اشاره به سابقه تعاملات دو کشور در حوزههای سیاسی و اقتصادی و همچنین برگزاری نشستهای مشترک اظهار کرد: خوشبختانه تغییر و تحولات ایجاد شده در تونس به کاهش روابط دو کشور منجر نشده است.
معاون مطبوعاتی ضمن ابراز تاسف از جای خالی رسانههای تونسی در ایران، خطاب به رئیس خبرگزاری تونس گفت: تونس همواره در بین کشورهای عربی کمترین حاشیه را برای ایران ایجاد کرده و ما از توسعه ارتباطات فرهنگی - رسانهای با شما استقبال میکنیم.
وی همچنین ضمن ابراز تمایل به اعزام هیاتهای رسانهای به تونس افزود: آمادگی پذیرش خبرنگاران تونسی در ایران را داریم ضمن آنکه دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها به عنوان متولی آموزش رسانهای هماکنون دورههای آموزشی را در حوزههای متنوع روزنامهنگاری در پیشرفتهترین شکل ممکن برگزار میکند.
معاون مطبوعاتی در همین رابطه با اشاره به آموزش روزنامهنگاری مبتنی بر وب و شبکههای اجتماعی با حضور استادان برجسته، از برگزاری دورههای «روزنامهنگاری پهپادی» بهعنوان یکی از مدرنترین دورههای آموزشی این دفتر خبر داد و گفت: در این زمینه نیز آمادگی هرگونه تبادل اطلاعات و حتی اعزام استادان برجسته روزنامهنگاری به تونس وجود دارد.
سلطانیفر عرصه اطلاعرسانی در آینده را متعلق به رسانههای فضای مجازی عنوان و اظهار کرد: با توجه به این مهم، اخیرا روند ارائه مجوز در این حوزه با سهولت بیشتری انجام میشود.
وی در همین زمینه گزارشی از فعالیت رسانهها، صدور مجوز و فعالیت هیات نظارت بر مطبوعات در کشورمان ارائه و به وجود ۱۰هزار کانون آگهی و تبلیغاتی دارای مجوز در ایران اشاره کرد و گفت: در حوزه رسانههای خارجی ۱۷۰ نمایندگی از رسانههای معتبر خارجی با ۳۲۰ خبرنگار، عکاس و دیگر عوامل خبری در ایران فعال هستند.
لطفی العرفاوی، رئیس خبرگزاری تونس (تاپ) نیز در این دیدار دوجانبه به تشریح افق همکاریهای رسانهای میان دو کشور پرداخت و با بیان اینکه کشور ایران چه در بخش رسانههای داخلی و چه رسانههای خارجی سرمایهگذاریهای خوبی انجام داده است گفت: هدف ما از این سفر، تحکیم روابط رسانهای با رسانههای ایران است.
وی حمایت متقابل از خبرنگاران دو کشور، گسترش تبادلات هیاتهای رسانهای و برگزاری دورههای آموزشی را بهعنوان سه خواسته خود از معاون مطوعاتی مطرح کرد و با اشاره به اینکه روابط سیاسی و اقتصادی مبتنی بر روابط فرهنگی است، افزود: حوزههای توریسم و فرهنگ دو بخش مهمی هستند که گسترش آنها دو کشور را به هم نزدیکتر میکند.