بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/09/03
شماره 2591 - تاریخ 1403/09/03
آخرین اخبار
بخش انرژی کشور نیازمند تحول بنیادین است
تا ۲۰۲۶ شاهد یکی از بهترین تیم ملی‌ها خواهیم بود
سندرم نیمه دوم، معضل جديد امیـر!
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (3 آذر 1443)
تذکره مولانا حسین انتظامی
چراغِ خاموشِ روزنامه‌نگاری حرفه‌ای
ابراز نارضایتی کارفرمایان از استخدام «نسل Z» در سراسر دنیا
اگر از بی حجابی رنج می‌برید، با ما تماس بگیرید!
ضرورت دیپلماسی غذایی
تعمیق شکاف میان مردم و حکومت در سایه فیلترینگ
تقابل یا تعامل با مخالفین؛ کدام یک به تحقق اهداف دولت پزشکیان می انجامد
استندآپ‌کمدی؛ ژانر دشواری‌ها
نوجوانان؛ قشری که جدی گرفته نمی‌شوند
صبحانه با کروکودیل‌ها؛ ولادیمیر و استراگون در ولنجک!
افزایش سرمایه اجتماعی؛ مهم ترین عامل موفقیت دولت پزشکیان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
رونق تئاتر به رونق فرهنگ جامعه می‌انجامد
افزایش قیمت خوردو پذیرفتنی نیست، مجلس ورود می کند
آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان توانایی نجات اقتصاد ایران را دارند؟
شنیده شدن زنگ خطر بروز بحران های خانوادگی در جامعه
عینیت اجتماعی (۵)
تذکره مولانا محمد باقر قالیباف
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (30 آبان 1443)
پیش‌بینی سقوط رشد اقتصادی اروپا
آفت های زندگی مشترک
کار سخت پزشکیان
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (29 آبان 1443)
افزایش نگرانی های اجتماعی به دنبال نبود ثبات اقتصادی
ضرورت رفع فیلترینگ پلتفرم های اجتماعی در ایران
چه میزان ورزش برای سالم ماندن نیاز داریم؟
اصلاحات پلیس گرجستان در مبارزه با فساد
چرا موفق به صادرات خودرو نشدیم؟
خدشه دار شدن اعتماد عمومی به دنبال مشکلات اقتصادی
حیرت‌زدگی روس‌ها از شناخت ادبی ایرانیان
نقش رسانه ها در کنترل خشونت اجتماعی
برخورد قهری، نسخه شفابخش کنترل خشم در جامعه نیست
افزایش تولید و عرضه مسکن؛ راهکاری برای برون رفت از بحران
فشار انرژی بر دولت چهاردهم
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (28 آبان 1443 )
فروپاشی صنعت قطعه‌سازی؛ به دنبال قیمت‌گذاری دستوری
در باب معنای آزادی
بی‌توجهی قشر کم‌درآمد به سینما
مسکن ؛ استخوانی در گلوی دولت چهاردهم‌
تحقق رشد اقتصادی؛ منوط به بازنگری در مسیرهای کسب و کار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (27 آبان 1443)
پرواز تیم ملی فوتبال به قرقیزستان
رشد اعتیاد اینترنتی؛ در سایه استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی
شنیده شدن زنگ خطر قتل های خانوادگی در سایه خشونت فروخفته
«آینه جادویی» در تماشاخانه ‌صحنه ‌آبی
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (۲۶ آبان ۱۴۴۳)
کد خبر: 179659 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۴ - 16:51
اقتباسی وفادارانه از «فاندو و لیز»/ وقتی سیاهی جهان را می‌بلعد
مروری بر نمایش‌های روی صحنه

اقتباسی وفادارانه از «فاندو و لیز»/ وقتی سیاهی جهان را می‌بلعد

نمایش «فاندو و لیز» که اقتباسی وفادارانه از نمایشنامه فرناندو آرابال است رنج و حرمان بشری را در قالب یک تراژدی - کمدی به تصویر می کشد.

نوآوران آنلاین- نمایش «فاندو و لیز» نوشته فرناندو آرابال به کارگردانی هوشمند هنرکار اثری است که اجرای خود را از ۱۶ آذر ماه در تالار چهارسو مجموع تئاتر شهر آغاز کرده است.

فرناندو آرابال نمایشنامه نویس، شاعر، بازیگر و کارگردان اسپانیایی‌الااصل و ساکن فرانسه است. وی از دهه پنجاه میلادی با هم‌آوایی با نویسندگان پیشروی تئاتر اروپا همچون بکت و یونسکو، زبان و دیدگاه ویژه خود را وارد تئاتر کرد که بعدها با نام «تئاتر وحشت» شناخته شد.

هوشمند هنرکار در نمایش تازه‌اش «فاندو و لیز» مثل بیشتر کارهایش سراغ اقتباس رفته و این بار متنی از فرناندو آرابال نمایشنامه نویس، شاعر، بازیگر و کارگردان اسپانیایی‌الااصل و ساکن فرانسه را انتخاب کرده است. او اکنون مهم‌ترین و تنها بازمانده نسل نویسندگان ابزورد جهان است. بنیانگذاری «تئاتر وحشت» را نیز معمولا به این نمایشنامه‌نویس نسبت می‌دهند.

نمایشنامه «فاندو و لیز» در نگاه اول با دنیای ما غریبه است اما مسایلی را مطرح می‌کند که انسان امروز با آن آشناست. صحنه نمایش خالی و سیاه است، قصه با فاندو و لیز، ۲ شخصیت اصلی شروع می‌شود که به امید یافتن شهری، برای رسیدن به آرامش تن به سفری دشوار داده‌اند؛ سفری که هر چه نمایش پیش می‌رود تماشاگر بیشتر متوجه می‌شود سرابی بیش نیست و در ادامه سه نفر دیگر که به فاندو و لیز می‌پیوندد هم وضعیتی مشابه دارند.

نمایشنامه بر چیرگی تلخی و سیاهی بر جهان و روابط انسانی اشاره دارد، از رواج خشونت و از میل درونی انسان به سرکوب دیگری و تسلط قوی‌ترها بر ضعیف‌ترها می‌گوید و این مفاهیم را در قالب رابطه زن و مرد تعریف می‌کند؛ رابطه‌ای که در آن لیز (مهناز غمخوار) قربانی خودخواهی فاندو (میثم یوسفی) است.

کارگردانی اثر، این فضای سرد و خشن را به خوبی به تماشاگر منتقل می‌کند و حتی در بخش‌هایی مخاطب را آزار می‌دهد. بازی خوب زوج اصلی نمایش، عاملی است تا تماشاگر با آنها همراه شود به ویژه مهناز غمخوار که نقش دشوارش را با مهارت بازی کرده و رنج، تنهایی و استیصال لیز را عینی کرده است. در فصل‌هایی که او در متن حوادث نیست، نمایش کاملا افت می‌کند اما آنچه به فضای جدی و تلخ نمایش ضربه می زند، حضور ۲ کاراکتر نامور و میتارو است. اجرای کاریکاتوری آنها، اگرچه در راستای فضای ابزورد نمایش است اما دلچسب نیست و مثل وصله‌ای، جدا از حس و حالی است که پیش از ورودشان در صحنه به وجود آمده است ضمن این که فرم پوشش و گریم آنها با فضای نمایش همخوانی ندارد.

«فاندو و لیز» در مدت زمانی کوتاه، بدون آنکه تماشاگر را خسته کند، توجه او را جلب می‌کند و بدون آنکه پرزرق و برق باشد قصه‌ای دردناک و تراژیک را روایت و مخاطب را با خود همراه می‌کند.

«فاندو و لیز» اقتباسی وفادار و موفق از نمایشنامه‌ای است که رنج و حرمان بشری را در قالب یک تراژدی - کمدی بیان می‌کند و تماشاگرش را با اندوه از سالن بیرون می‌فرستد چراکه بسیاری از ما در مواقعی از زندگی همچون لیز رنج کشیده‌ایم و درک نشده و تنها مانده‌ایم.

این اثر نمایشی با بازی پرستو کرمی، میثم یوسفی، مهناز غمخوار، علی طاهری و سیاوش خادم حسینی تا ۱۴ دی ماه هر شب ساعت ۱۸ در تالار چهارسو به صحنه می رود.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.