نوآوران آنلاین- علی الهیار ترکمن در نشستی خبری با اصحاب رسانه درباره بودجه آموزش و پرورش در سال آتی اظهار کرد: بودجه علاوه بر کارکرد تامین منابع مالی، کارکردهای سیاست گذاری، اصلاحات ساختاری و تنظیم گیری دارد. توجه به کارکرد اصلاحات ساختاری از ویژگیهای بودجه سال آتی است.
پیش بینی ۲۰۰۰ میلیارد برای همسانسازی حقوق بازنشستگان در بودجه ۹۸
اجازه وزارت ارتباطات برای هوشمندسازی مدارس
وی افزود: کاهش استفاده از درآمدهای ارزی، الزام صندوق ها به افزایش کارایی بنگاههای تحت پوشش و اصلاحات فرایندی در آموزش و پرورش در بودجه مورد تأکید قرار گرفته است. کاهش ادارات کوچک مقیاس کمتر از پنج هزار نفر در مراکز استان ها، پوشش سالانه ۱۰درصد دانش آموزان از طریق خرید خدمات آموزشی، هدفمندی مصرف درآمدهای اختصاصی سازمان ها، ممنوعیت ایجاد مراکز آموزش عالی جدید و انتقال دانشگاههای وابسته به دستگاهها به وزارت علوم، ممنوعیت ایجاد واحدهای اداری در استان ها و افزایش شفافیت بودجهای نیز از دیگر مواردی هستند که در لایحه بودجه مورد توجه قرار گرفته است.
ترکمن با اشاره به تبصره های مهم ذیل مواد لایحه بودجه اظهار کرد: ساماندهی املاک مازاد، پاداش پایان خدمت بازنشستگان، پیش بینی دو هزار میلیارد برای مناسب سازی حقوق بازنشستگان، ممنوعیت اجرای بخشنامه هایی که بار مالی دارند اما بودجه آنها پیش بینی نشده است، پیش بینی ۱۰۰ میلیارد تومان برای آب و برق و گاز مدارس از محل هدفمندی یارانه، اجازه به استانداران که یارانه سه دهک بالای درآمدی را حذف و از منابع حاصله برای تکمیل پروژههای نیمه تمام، اجازه به وزارت ارتباطات برای هوشمندسازی مدارس، سیاست گذاری برای مشارکت دولتی و غیردولتی در تکمیل طرح های نیمه تمام، تکالیف دولت برای استقرار بودجه ریزی عملیاتی، کاهش ادارات استانی به ۶۲ مورد، تجمیع ادارات زیر پنج هزار دانش آموز ادارات آموزش و پرورش از این جمله هستند.
چرا هر برنامه اصلاحی در آموزش و پرورش سریعا تبدیل به تهدید میشود؟
معلمان به برخی مناطق دور دست نمیروند
وی درباره پیشنهاد پوشش سالانه ۱۰ درصدی دانش آموزان از طریق طرح خرید خدمات آموزشی در لایحه بودجه و اظهارات اخیر رئیس جمهور درباره آموزش و پرورش گفت: رئیس جمهور به قیمت تمام شده هر دانش آموز اشاره کرده بود. دولت بیشترین رشد را به آموزش و پرورش داده اما اصلاحات ساختاری در لایحه مورد توجه قرار گرفته و باید از سیاستهای اتخاذ شده استفاده کنیم. نباید این صحبتها را تهدید تلقی کنیم. نمیدانیم چرا هر برنامه اصلاحی در آموزش و پرورش سریعا تبدیل به تهدید میشود؟.
وی ادامه داد: چرا به حقوق دانش آموزان کمتر توجه میشود؟ مناطق دور دستی داریم که معلم به آنجا نمیرود و در تامین نیروی انسانی مشکل داریم، اینجا حق دانش آموز نباید پایمال شود. سیستان و بلوچستان از طرح خرید خدمات استفاده کرده و معدل دانش آموزان یک منطقه تا ۱.۵ نمره بالا رفته است. این طرح هم تحت استانداردها و ضوابط اجرا میشود.
آموزش دانشآموزان مناطق صعبالعبور با استفاده از خرید خدمات آموزشی
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه علاوه بر توجه به حقوق معلمین باید در راستای تحقق حقوق دانش آموزان کشور نیز تلاش کنیم گفت: روستای پراکنده و صعب العبور داریم و میخواهیم آموزش را در این مناطق از طریق خرید خدمات انجام دهیم. البته لایحه است و باید در مجلس تصویب شود.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره بودجه نوسازی مدارس با توجه به آمار بالای مدارس ناایمن گفت: یپیشنهادهایی در برنامه ششم توسعه داشتیم اما در مجلس به شکل دیگری تصویب شد. با این حال سازمان نوسازی برنامههای ویژهای دارد که اعلام میکند.
طرح جدید بیمه تکمیلی فرهنگیان
وی درباره طرح جدید بیمه تکمیلی فرهنگیان، با اشاره به تجارب ناموفق بیمه طلایی در چند سال قبل و قطع ارتباط شرکتهای بیمهای با آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش ناگزیر به سمت روش صندوقی رفت و چندسالی با این روش پیش رفت. البته این طرح هم مشکلاتی داشت. ماهانه ۲۷ هزار تومان حق بیمه دریافت میکردیم و نمیتوانستیم یکباره به سمت مبالغ بالای پیشنهاد شده برویم و به همین علت طرح جدید ارائه شد.
الهیار ادامه داد: ۱۳ خدمت پرکاربرد در طرح جدید نیز مبنا قرار گرفت که ۹مورد بدون سقف است. چون رقم حق بیمه سنگین میشد دو طرح را مدنظر قرار دادیم که هم شکل صندوقی ادامه یابد و هم مدل بیمه گری مدنظر است.
بیشترین رشد بودجه در لایحه ۹۸ از آن آموزش و پرورش شد
الهیار ترکمن با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش دارای بیشترین میزان رشد در لایحه بودجه ۹۸ است گفت: در سال ۹۷، ۱۱.۳ درصد از منابع عمومی به آموزش و پرورش اختصاص داشت که به ۱۳.۹ درصد رسیده است.
وی افزود: ۵۶ هزار و ۳۰۹ میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش است که ۲۹ درصد رشد در اعتبارات هزینهای و ۴۰.۳ درصد رشد در حوزه تملک داراییهایی سرمایهای داشته است. در کل اعتبارات ما ۲۹ درصد و بدون احتساب بودجه رتبه بندی، ۲۵ درصد رشد داشته است. در بخش اعتبارات هزینه ای ۶۰ هزار میلیارد تومان پیشنهاد دیده بودیم که با ۴۷ هزار میلیارد تومان موافقت شد و در لایحه بودجه قرار گرفت.
رشد ۱۰ درصدی سرانه دانشآموزی
سرانه غذایی دانش آموزان شبانهروزی روزانه ۳۵۰۰ تومان است
الهیار ادامه داد: ۱۳ ردیف اعتباری داریم که با هدفمندی و با توجه به الزامات مشمول رشد شدهاند. مثلا بودجه پرداخت حقوق کارکنان خرید خدمات ۲۱ درصد، مدارس خارج از کشور ۱۵ و سرانه دانش آموزی ۱۰ درصد رشد دارد. این در حالیست که اعتبارات برای ۱۲.۳ میلیون دانش آموز دیده شده است.
وی افزود: تعداد کل کارکنان ۹۵۷ هزار و ۸۰۰ نفر و اعتبار حقوق و مزایا ۴۰ هزار میلیارد تومان است. سرانه هر دانش آموز ۲۵ هزار و۸۰۰ تومان است.
۸۰۰ میلیارد تومان برای توسعه آموزش در مناطق محروم اختصاص یافته است. سرانه غذایی دانش آموزان شبانه روزی کماکان پایین است و روزانه ۳۵۰۰ تومان پرداخت میکنیم درحالی که برای دانشجویان ۱۶ هزار تومان است.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: سرانه ورزشی ۷ هزار و ۶۰۰ تومان، سرانه پیشگیری از آسیب های اجتماعی هزار تومان برای جامعه هدف، سرانه پرورشی ۲۰ هزار تومان و سرانه ارتقای سلامت دانش آموزی ۴۰۰۰ تومان است.
اعتبار ۷۴ میلیاردی آموزش نوآموزان مناطق دوزبانه
کسریهای بودجهای که به سال ۹۸ و ۹۹ منتقل میشود
وی با بیان اینکه ۲۷۱ هزار نوآموز مناطق دوزبانه داریم اظهار کرد: ۷۴ میلیارد تومان اعتبار برای آموزش این کودکان اختصاص دادیم.ردیف کیفیت بخشی نیز به ۲۹۴ میلیارد تومان افزایش یافته است.
وی درباره میزان کسری بودجه آموزش و پرورش نیز گفت: هزار میلیارد تومان از کسری ۴۰۰۰میلیاردی امسال ما به سال آینده منتقل میشود که تا اردیبهشت ماه از محل منابع بودجه قابل پرداخت است. در سال ۹۸ هم پیشبینی کسری ۵۰۰۰ هزار میلیاردی داریم که ۴۰۰۰ میلیارد تومان قابل تامین است و مجدد هزار میلیارد تومان به سال بعد از آن منتقل میشود.
شیرمدارس؛ اعتباری که از سال ۹۶ تخصیص نیافته است
الهیار درباره شیرمدارس نیز گفت: برای شیر مدارس ۲۰۰ میلیارد اعتبار در سال جاری پیش بینی شده بود که تا کنون تخصیص نگرفته است. در سال ۹۶ هم تخصیصی نداشتیم و همچنان پیگیر هستیم.برای سال ۹۸ هم همینطور است.
آموزش و پرورش از مدرسه کسب درآمد نمیکند
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره پویشی تحت عنوان " مدرسه بنگاه نیست" که اخیرا در شبکههای اجتماعی راه افتاده است نیز گفت: تا حالا سوپرمارکت در مدرسه زده نشده یا اینطور نبوده دیوار و فضای مدرسه را اجاره بدهند. این موضوع مدنظر ما نیست و اقتصاد مدرسه را طبق الگوهای مشخص در دست پیگیری داریم که هدف آن مدرسه محوری است.درآمدهای آموزش و پرورش نیز مشخص است و از مدرسه درآمد کسب نمی کنیم.
ساماندهی املاک مازاد آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۹۸
وی درباره ساماندهی املاک مازاد آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۹۸ نیز اظهار کرد: ساماندهی املاک مازاد چندسالی است که در تبصره ۹ پیش بینی میشود. برای سال آینده نیز در لایحه آمده است. قانون به ما اجازه فروش نمیدهد و اجازه تغییر کاربری داریم که هر وقت نیاز شد دوباره به حالت آموزشی برگردد.
وی ادامه داد: این طرح در استان های مختلف دنبال میشود و حدود ۲۵ مورد موفق تغییر کاربری داشتهایم که برای سال آتی هم ادامه می یابد.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره اصلاحات ساختاری، ادغام معاونتها و کاهش ادارات کوچک در استان ها اظهار کرد: ساختار بر اساس مصوبه شورای عالی اداری در ستاد و استان ها باید تغییر کند. شش معاونت فعلی جاافتاده و مستقر شده اند و پیشنهاد ما این بود که در مجموع تغییری در معاونت ها ایجاد نشود و کوچک سازی ساختار را در باکسهای زیرمجموعه دنبال کنیم که در دست بررسی است.
الهیار افزود: بر اساس آمار موجود از ۷۶۰ منطقه آموزشی حدود ۴۰ درصد از ادارات آموزش و پرورش ما زیر ۵۰۰۰ هزار دانش آموز دارند که این ادغام باید با هماهنگی سازمان اداری انجام شود. اگر این مورد در مجلس تصویب شد کارگروهی برای آن تشکیل خواهیم داد زیرا برخی مناطق ما استراتژیک هستند و باید به آنها توجه کرد.
وضعیت و چگونگی اجرای طرح رتبهبندی معلمان در سال ۹۸
وی درباره اجرای طرح رتبهبندی معلمان نیز گفت: رتبه بندی در راستای ارتقای کیفیت در سال ۹۸ اجرا میشود و هدف اصلی آن افزایش حقوق نیست بلکه ارتقای انگیزه معلمان در دستیابی به صلاحیتهای بالاتر و ارتقای آموزش است.
وی افزود: لایحه رتبه بندی در صحن دولت در دست بررسی است و بهزودی به مجلس ارسال خواهد شد. برای این امر حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان پیش بینی کردیم که البته رتبه بندی در سال ۹۴ بر اساس دستور دولت یک مرتبه و با اعتبار ۷ هزار میلیارد تومان اجرایی شده و هر سال در بودجه گنجانده میشود و موجود است. مجلس باید تصویب کند که ارتقای صلاحیتها ادامه یابد.
الهیار با بیان اینکه پیشبینی ما این است که بر مبنای رتبهبندی سال ۹۴ حرکت کنیم گفت: بنابراین ۴ هزار میلیارد تومان مورد نیاز ماست. این رقم فعلا در مرحله مذاکره است. اما برای از دست نرفتن فرصت ۲ هزار میلیارد تومان در قالب ردیف پیش بینی کردهایم که بر اساس سازوکارهای قانونی بودجه قابل افزایش است. اگر این رقم به سرجمع بودجه اضافه میشد قابل افزایش نبود.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: با تصویب لایحه در مجلس، روند و زمان اجرای رتبه بندی در سال آینده مشخص خواهد شد.
پرداخت «کمک هزینه مهدکودک» کارکنان آموزش و پرورش تا پایان سال
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره کمک هزینه مهدکودک کارکنان آموزش و پرورش گفت: این بند از سال ۸۴ به علت کسری های بودجهای در آموزش و پرورش اجرا نمیشد. از سال ۸۴ تا سال ۹۶ ما ۸۰۰ میلیارد تومان بدهی داریم و پیگیری تامین منابع از طریق سازوکارهای موجود هستیم. برای سالجاری نیز ۴۰ میلیارد تومان دیده شده و تا آخر سال قطعا پرداخت می کنیم.
مجوزی از سوی سازمان اداری استخدامی برای تغییر وضعیت کارمعینها صادر نشده است
وی درباره تغییر وضعیت قراردادیهای کار معین عنوان کرد: اینها باید تا سقف ۱۰ درصد پستهای مصوب تغییر وضعیت پیدا کنند که اکنون در آموزش و پرورش بیشتر از ۱۰درصد است اما تا کنون مجوزی از سوی سازمان اداری استخدامی برای تغییر وضعیت داده نشده است.
الهیار درباره اقتصاد مدرسه نیز گفت: اقتصاد مدرسه یعنی تفویض اختیار را از ستاد به مدرسه ببریم و برای ارائه خدمات آموزشی فوق برنامه، برنامه ریزی کنیم. اگر اقتصاد مدرسه را داشتیم آموزشگاههای آزاد کنکور تا این حد رشد نمیکردند که گردش مالی چندصد میلیاردی داشته باشند. تقاضا برای فعالیت های آموزشی و مکمل بالاست و میتوان از آن در راستای افزایش بهره وری مدارس استفاده کرد.
آموزش و پرورش بدنبال اخذ مجوز استخدام
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره استخدام در آموزش و پرورش گفت: مجوز استخدام در آموزش و پرورش باید از طریق سازمان اداری استخدامی تصویب و به ما ابلاغ شود. مکاتبات خود را در این زمینه شروع کرده ایم و در حال ارائه مستندات لازم به سازمان اداری هستیم تا بتوانیم تا سقف نیاز مجوز بگیریم.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی پیرامون جذب ۵۰۰۰ نیروی خدماتی اظهار کرد: تامین نیروی خدماتی در مدارس یکی از مشکلاتی است که با آن روبرو هستیم. ماده ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری این امکان را به ما داده است که با اخذ مجوزهای لازم از طریق شرکت های ذیربط نیروهای خدماتی لازم را تامین کنیم. این کار پس از طی مراحل کاری خود از طریق برگزاری مناقصه از سوی ادارات کل آموزش و پرورش انجام میشود.