بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/09/03
شماره 2591 - تاریخ 1403/09/03
آخرین اخبار
نمایش «دیگری شبیه خودش» در تماشاخانه استاد مشایخی
بخش انرژی کشور نیازمند تحول بنیادین است
تا ۲۰۲۶ شاهد یکی از بهترین تیم ملی‌ها خواهیم بود
سندرم نیمه دوم، معضل جديد امیـر!
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (3 آذر 1443)
تذکره مولانا حسین انتظامی
چراغِ خاموشِ روزنامه‌نگاری حرفه‌ای
ابراز نارضایتی کارفرمایان از استخدام «نسل Z» در سراسر دنیا
اگر از بی حجابی رنج می‌برید، با ما تماس بگیرید!
ضرورت دیپلماسی غذایی
تعمیق شکاف میان مردم و حکومت در سایه فیلترینگ
تقابل یا تعامل با مخالفین؛ کدام یک به تحقق اهداف دولت پزشکیان می انجامد
استندآپ‌کمدی؛ ژانر دشواری‌ها
نوجوانان؛ قشری که جدی گرفته نمی‌شوند
صبحانه با کروکودیل‌ها؛ ولادیمیر و استراگون در ولنجک!
افزایش سرمایه اجتماعی؛ مهم ترین عامل موفقیت دولت پزشکیان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
رونق تئاتر به رونق فرهنگ جامعه می‌انجامد
افزایش قیمت خوردو پذیرفتنی نیست، مجلس ورود می کند
آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان توانایی نجات اقتصاد ایران را دارند؟
شنیده شدن زنگ خطر بروز بحران های خانوادگی در جامعه
عینیت اجتماعی (۵)
تذکره مولانا محمد باقر قالیباف
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (30 آبان 1443)
پیش‌بینی سقوط رشد اقتصادی اروپا
آفت های زندگی مشترک
کار سخت پزشکیان
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (29 آبان 1443)
افزایش نگرانی های اجتماعی به دنبال نبود ثبات اقتصادی
ضرورت رفع فیلترینگ پلتفرم های اجتماعی در ایران
چه میزان ورزش برای سالم ماندن نیاز داریم؟
اصلاحات پلیس گرجستان در مبارزه با فساد
چرا موفق به صادرات خودرو نشدیم؟
خدشه دار شدن اعتماد عمومی به دنبال مشکلات اقتصادی
حیرت‌زدگی روس‌ها از شناخت ادبی ایرانیان
نقش رسانه ها در کنترل خشونت اجتماعی
برخورد قهری، نسخه شفابخش کنترل خشم در جامعه نیست
افزایش تولید و عرضه مسکن؛ راهکاری برای برون رفت از بحران
فشار انرژی بر دولت چهاردهم
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (28 آبان 1443 )
فروپاشی صنعت قطعه‌سازی؛ به دنبال قیمت‌گذاری دستوری
در باب معنای آزادی
بی‌توجهی قشر کم‌درآمد به سینما
مسکن ؛ استخوانی در گلوی دولت چهاردهم‌
تحقق رشد اقتصادی؛ منوط به بازنگری در مسیرهای کسب و کار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (27 آبان 1443)
پرواز تیم ملی فوتبال به قرقیزستان
رشد اعتیاد اینترنتی؛ در سایه استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی
شنیده شدن زنگ خطر قتل های خانوادگی در سایه خشونت فروخفته
«آینه جادویی» در تماشاخانه ‌صحنه ‌آبی
کد خبر: 180987 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۲۴ - 12:11
گره‌ای که به دست وزارت صنعت باز می‌شود

گره‌ای که به دست وزارت صنعت باز می‌شود

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: اگر فرآیند نوسازی تاکسی‌های فرسوده فعال باشد و ۱۱۶ هزار دستگاه تاکسی در یک بازه مشخص نوسازی شوند، قاعدتا با اجرای نوسازی نیازی به صرف هزینه‌ای در حوزه تعمیرات و تعویض کاتالیست نیست. به عبارت دیگر وزارت صنعت در ابتدا باید تحویل خودرو را در طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده فعال نماید و پیرو آن تولید و تأمین کاتالیست را با قیمت مناسب در دستور کار خود قرار دهد.

نوآوران آنلاین- چندی پیش با اجرای فاز دوم طرح کاهش و اجباری شدن گواهی معاینه فنی برای تمام خودروها، برخی رانندگان به جای خرید کاتالیست و پاس کردن معاینه فنی، کاتالیست‌ها را با قیمتی کمتر اجاره می‌کردند و پس از پاس شدن معاینه فنی، کاتالیست‌ها را باز می‌گرداندند. موضوعی که واکنش‌های بسیاری از سوی مسئولان این حوزه را به همراه داشت؛ به طوریکه برخی‌ معتقد بودند اجاره کاتالیست بیشتر از آنکه خلاء قانونی داشته باشد، موضوعی فرهنگی است و از آن‌ جایی که کاتالیست قطعه‌ای برای جلوگیری از خروج گازهای سمی موتور ماشین است باید استاندارد باشد؛ در غیر این صورت در درجه اول به شهروندان و خانواده‌هایشان آسیب می‌رسد.

موضوع کاتالیست اجاره‌ای با بهای کمتر اما این  سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که ‌آیا تاکسی‌ها به عنوان خودروهایی که در طول روز مسافت زیادی را طی می‌کنند و  قاعدتا اصطحکاک بسیاری داشته و طبیعتا نیازمند این هستند که در سال چندین بار کاتالیست عوض کنند، آیا اقدام به نصب کاتالیست اجاره‌ای می‌کنند؟ و توقف طرح نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی و در کنار آن نیز افزایش هزینه‌های جانبی خودرو منجر به تحمیل هزینه اضافی بر رانندگان و در نتیجه افزایش تخلف در این بخش خواهد شد؟ 

مرتضی ضامنی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که آیا در حوزه تاکسیرانی تخلفاتی مبنی بر کاتالیست اجاره ای گزارش شده است یا خیر؟ گفت: تاکنون گزارشی در این زمینه به ما داده نشده است اما احتمال تخلف نیز وجود دارد در حقیقت می توان گفت تمام این مسائل به هزینه فایده بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: علاوه بر کاتالیست‌ها، اقلام مصرفی خودرو نیز قیمت چندین برابر دارند اقلام معیشتی نیز گران شده است در حالی که کرایه ها از ابتدای سال تغییر نکرده یعنی ما کاری کردیم که سفره‌ای کوچکتر شود و در کنار آن نیز حمایتی نداشته‌ایم. از طرفی تکلیف کردیم که بایستی هرچند وقت یکبار این کاتالیست ها تعویض شوند.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور اضافه کرد: این کاتالیست‌ها در هر۶۰ هزار کیلومتر پیمایش بایستی عوض شوند یعنی به صورت میانگین اگر تاکسی بیش از حد کار نکند بایستی دو بار در سال کاتالیستش عوض شود. اگر قیمت هر کاتالیست در بازار تقریبا ۷۰۰ هزار تومان باشد هزینه دو کاتالیست تقریبا سالی یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هزینه مازاد را به راننده تحمیل می‌ شود.

 وی تصریح کرد: اگر هزینه فایده مناسب باشد یقینا حوزه تاکسیرانی هم همراه خواهند شد تا این اتفاقات رخ ندهد.

به گفته ضامنی، ۱۱۶هزار تاکسی در حال حاضر وجود دارند که کاتالیست آنها باید به طور مداوم عوض شود. در حقیقت این تاکسی‌ها آماده نوسازی‌اند و حتی طی یک فراخوان همه ناوگان آمادگی نوسازی را دارند. بنابراین باید این سوال پرسیده شود که وقتی آنها این آمادگی را دارند چرا باید هزینه مازاد پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه وزارت صنعت باید در این زمینه ورود و مشکل را حل کند، گفت: به جای اینکه راننده هزینه کند و کاتالیست بگیرد همان پول بخشی از آورده راننده در فرآیند نوسازی خواهد بود. اینکه مجموعه دیگری در کشور کار خود را به خوبی انجام نمی‌دهد باعث می‌شود تا کار بر دوش تاکسی‌ها باشد.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور اظهار کرد: خودرویی که ده سال کار کرده و اصطحکاک آن نیز بالا بوده برای گرفتن یک معاینه فنی بایستی چندین میلیون هزینه کند در حالی که می تواند نوسازی شود و این هزینه ها به عنوان آورده اولیه راننده تاکسی  برای فرآیند نوسازی باشد. در حقیقت باید دید چرا دستگاه‌ها تکلیف خود را در این حوزه به درستی انجام نمی‌دهند.

 وی در پایان گفت: اگر فرآیند نوسازی فعال باشد و این ۱۱۶ هزار دستگاه تاکسی در یک بازه مشخص نوسازی شوند، قاعدتا با اجرای نوسازی نیازی به انجام هزینه‌ای در حوزه تعمیرات و تعویض کاتالیست نیست. به عبارت دیگر وزارت صنعت در ابتدا باید تحویل خودرو را در طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده فعال نماید و پیرو آن تولید و تأمین کاتالیست را با قیمت مناسب در دستور کار خود قرار دهد.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.