بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/09/03
شماره 2591 - تاریخ 1403/09/03
آخرین اخبار
بخش انرژی کشور نیازمند تحول بنیادین است
تا ۲۰۲۶ شاهد یکی از بهترین تیم ملی‌ها خواهیم بود
سندرم نیمه دوم، معضل جديد امیـر!
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (3 آذر 1443)
تذکره مولانا حسین انتظامی
چراغِ خاموشِ روزنامه‌نگاری حرفه‌ای
ابراز نارضایتی کارفرمایان از استخدام «نسل Z» در سراسر دنیا
اگر از بی حجابی رنج می‌برید، با ما تماس بگیرید!
ضرورت دیپلماسی غذایی
تعمیق شکاف میان مردم و حکومت در سایه فیلترینگ
تقابل یا تعامل با مخالفین؛ کدام یک به تحقق اهداف دولت پزشکیان می انجامد
استندآپ‌کمدی؛ ژانر دشواری‌ها
نوجوانان؛ قشری که جدی گرفته نمی‌شوند
صبحانه با کروکودیل‌ها؛ ولادیمیر و استراگون در ولنجک!
افزایش سرمایه اجتماعی؛ مهم ترین عامل موفقیت دولت پزشکیان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
رونق تئاتر به رونق فرهنگ جامعه می‌انجامد
افزایش قیمت خوردو پذیرفتنی نیست، مجلس ورود می کند
آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان توانایی نجات اقتصاد ایران را دارند؟
شنیده شدن زنگ خطر بروز بحران های خانوادگی در جامعه
عینیت اجتماعی (۵)
تذکره مولانا محمد باقر قالیباف
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (30 آبان 1443)
پیش‌بینی سقوط رشد اقتصادی اروپا
آفت های زندگی مشترک
کار سخت پزشکیان
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (29 آبان 1443)
افزایش نگرانی های اجتماعی به دنبال نبود ثبات اقتصادی
ضرورت رفع فیلترینگ پلتفرم های اجتماعی در ایران
چه میزان ورزش برای سالم ماندن نیاز داریم؟
اصلاحات پلیس گرجستان در مبارزه با فساد
چرا موفق به صادرات خودرو نشدیم؟
خدشه دار شدن اعتماد عمومی به دنبال مشکلات اقتصادی
حیرت‌زدگی روس‌ها از شناخت ادبی ایرانیان
نقش رسانه ها در کنترل خشونت اجتماعی
برخورد قهری، نسخه شفابخش کنترل خشم در جامعه نیست
افزایش تولید و عرضه مسکن؛ راهکاری برای برون رفت از بحران
فشار انرژی بر دولت چهاردهم
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (28 آبان 1443 )
فروپاشی صنعت قطعه‌سازی؛ به دنبال قیمت‌گذاری دستوری
در باب معنای آزادی
بی‌توجهی قشر کم‌درآمد به سینما
مسکن ؛ استخوانی در گلوی دولت چهاردهم‌
تحقق رشد اقتصادی؛ منوط به بازنگری در مسیرهای کسب و کار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (27 آبان 1443)
پرواز تیم ملی فوتبال به قرقیزستان
رشد اعتیاد اینترنتی؛ در سایه استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی
شنیده شدن زنگ خطر قتل های خانوادگی در سایه خشونت فروخفته
«آینه جادویی» در تماشاخانه ‌صحنه ‌آبی
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (۲۶ آبان ۱۴۴۳)
کد خبر: 181170 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۲۶ - 14:21
راز نگاه «مونالیزا» هم کشف شد
پس از لبخند ژکوند

راز نگاه «مونالیزا» هم کشف شد

بسیاری معتقدند چشم‌های نقاشی «‌مونالیزا» اثر «لئوناردو داوینچی»‌ هنگامی که در سراسر اتاق حرکت می‌کنند آنها را دنبال می‌کند. این پدیده با نام «‌اثر مونالیزا» شناخته شده است اما تحقیقات جدید چنین ادعایی را رد می‌کند.

نوآوران آنلاین- پدیده مرموز نگاه «مونالیزا» تاکنون واقعی شناخته می‌شد، اما محققان با انجام تحقیقات و آزمون‌های مختلف، ثابت کردند این نقاشی چنین ویژگی را ندارد. این تحقیق، راز نگاه‌های دنباله‌دار «‌مونالیزا»‌ به تماشاگران حاضر در موزه «‌لوور» را کشف کرد.

بخشی از این تحقیق نشان می‌دهد «‌مونالیزا»‌ به زاویه ۱۵.۴ درجه‌ای سمت راست تماشاگران خیره می‌شود اما محققان می‌گویند برای اثبات فرضیه خیره شدن، این زاویه باید ۵ درجه می‌بود.

پروفسور «گرنات هورستمن» در این زمینه بیان می‌کند:‌ «روانشناسی ادراکی در دهه ۱۹۶۰ اثبات کرد مردم خیلی خوب می‌توانند بفهمند آیا کسی به آنها نگاه می‌کند یا نه.»‌

محققان بر این باورند «اثر مونالیزا»‌ هیچ معنایی ندارد. آن‌ها بیش از ۲۰۰۰ بار اندازه‌گیری انجام دادند تا متوجه شوند دقیقا در کدام نقطه مردم احساس می‌کنند مونالیزا به آنها نگاه می‌کند و به این نتیجه رسیدند اکثرا اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد نگاه «مونالیزا» مستقیما به خود تماشاگران نیست بلکه به سمت راست آنهاست.

پروفسور «هورستمن»‌ هم در این باره بیان‌ کرد: «‌شرکت‌کنندگان در این تحقیق به این نتیجه رسیده‌اند نگاه خیره «مونالیزا»‌ به سمت راست آنهاست و میانگین زاویه نگاه ۱۵.۴ درجه است. در نتیجه «اثر مونالیزا»‌ وجود ندارد. این امر بیانگر میل قوی انسان به دیده شدن و در مرکز توجه قرار گرفتن است، یا به بیانی دیگر ارتباط برقرار کردن با دیگران علی‌رغم شناخت آنها.»‌

این اولین بار نیست که محققان مجذوب تاثیر تابلوی «مونالیزا» شده‌اند. در سال ۲۰۱۵ محققان برتانیایی در نشریه «‌ویژن ریسرچ»‌ اعلام کردند معمای سحرآمیز لبخند «مونالیزا»‌ را حل کرده‌اند. لبخند «‌مونالیزا»‌ دارای ویژگی لحظه‌ای قابل تشخیص بودن و در لحظه‌ای بعد ناپدید شدن است. آنها اعلام کردند این پدیده خطای بصری است که در اثر تکنیک خاص محوکننده‌ی «داوینچی»‌ برای رنگ آمیزی اطراف دهان نقاشی، ‌به وجود آمده‌ است.

«لئوناردو داوینچی» متولد فلورانس ایتالیا در مدت ۶۷ سال از عمر خود، صدها اثر هنری را که مشهورترین آن‌ها تابلوی «مونالیزا» یا «لبخند ژکوند» است، خلق کرد. هرچند بیشتر شهرت «داوینچی» به‌ دلیل خلق دو شاهکار نقاشی جهان، یعنی «شام آخر» و «مونالیزا» است اما او علاوه‌ بر تبحر در نقاشی در مجسمه‌سازی، طراحی و مهندسی بناهای تاریخی نیز یک استاد بود.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.