بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/09/03
شماره 2591 - تاریخ 1403/09/03
آخرین اخبار
بخش انرژی کشور نیازمند تحول بنیادین است
تا ۲۰۲۶ شاهد یکی از بهترین تیم ملی‌ها خواهیم بود
سندرم نیمه دوم، معضل جديد امیـر!
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (3 آذر 1443)
تذکره مولانا حسین انتظامی
چراغِ خاموشِ روزنامه‌نگاری حرفه‌ای
ابراز نارضایتی کارفرمایان از استخدام «نسل Z» در سراسر دنیا
اگر از بی حجابی رنج می‌برید، با ما تماس بگیرید!
ضرورت دیپلماسی غذایی
تعمیق شکاف میان مردم و حکومت در سایه فیلترینگ
تقابل یا تعامل با مخالفین؛ کدام یک به تحقق اهداف دولت پزشکیان می انجامد
استندآپ‌کمدی؛ ژانر دشواری‌ها
نوجوانان؛ قشری که جدی گرفته نمی‌شوند
صبحانه با کروکودیل‌ها؛ ولادیمیر و استراگون در ولنجک!
افزایش سرمایه اجتماعی؛ مهم ترین عامل موفقیت دولت پزشکیان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
رونق تئاتر به رونق فرهنگ جامعه می‌انجامد
افزایش قیمت خوردو پذیرفتنی نیست، مجلس ورود می کند
آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان توانایی نجات اقتصاد ایران را دارند؟
شنیده شدن زنگ خطر بروز بحران های خانوادگی در جامعه
عینیت اجتماعی (۵)
تذکره مولانا محمد باقر قالیباف
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (30 آبان 1443)
پیش‌بینی سقوط رشد اقتصادی اروپا
آفت های زندگی مشترک
کار سخت پزشکیان
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (29 آبان 1443)
افزایش نگرانی های اجتماعی به دنبال نبود ثبات اقتصادی
ضرورت رفع فیلترینگ پلتفرم های اجتماعی در ایران
چه میزان ورزش برای سالم ماندن نیاز داریم؟
اصلاحات پلیس گرجستان در مبارزه با فساد
چرا موفق به صادرات خودرو نشدیم؟
خدشه دار شدن اعتماد عمومی به دنبال مشکلات اقتصادی
حیرت‌زدگی روس‌ها از شناخت ادبی ایرانیان
نقش رسانه ها در کنترل خشونت اجتماعی
برخورد قهری، نسخه شفابخش کنترل خشم در جامعه نیست
افزایش تولید و عرضه مسکن؛ راهکاری برای برون رفت از بحران
فشار انرژی بر دولت چهاردهم
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (28 آبان 1443 )
فروپاشی صنعت قطعه‌سازی؛ به دنبال قیمت‌گذاری دستوری
در باب معنای آزادی
بی‌توجهی قشر کم‌درآمد به سینما
مسکن ؛ استخوانی در گلوی دولت چهاردهم‌
تحقق رشد اقتصادی؛ منوط به بازنگری در مسیرهای کسب و کار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (27 آبان 1443)
پرواز تیم ملی فوتبال به قرقیزستان
رشد اعتیاد اینترنتی؛ در سایه استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی
شنیده شدن زنگ خطر قتل های خانوادگی در سایه خشونت فروخفته
«آینه جادویی» در تماشاخانه ‌صحنه ‌آبی
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (۲۶ آبان ۱۴۴۳)
کد خبر: 182454 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۱/۱۵ - 13:04
کودکان مدرسه‌ای، هدف تبلیغات کارخانه‌های دخانیات در هند

کودکان مدرسه‌ای، هدف تبلیغات کارخانه‌های دخانیات در هند

نتایج یک مطالعه اخیر حاکی از آن است که کارخانه‌های دخانیاتی هند با انجام تبلیغات در اطراف مراکز آموزشی، کودکان را تعمدا مورد هدف قرار داده‌اند.

نوآوران آنلاین- این مطالعه با نظارت بر تبلیغات سراسری در ۲۰ شهرِ این کشور جزئیات روش‌هایی را دریافته‌اند که صنعت دخانیات با بکارگیری این روش‌ها به ویژه با فروش محصولات دخانی به کودکان و نوجوانان آسیب‌پذیر، قوانین را زیر پا می‌گذارد.

کارخانه‌های دخانی با نصب پوسترهای تبلیغاتی و فروش محصولات در مغازه‌های اطراف مدارس با قیمت‌های پایین و فروش سیگار به صورت نخی اقدام به تبلیغ محصولات خود می‌کنند.

بر اساس قوانین هند، فروش محصولات دخانی به تمامی افراد زیر ۱۸ سال و در حدود ۱۰۰ متری هر مکان آموزشی ممنوع است. هم‌چنین در مجوز دولتیِ مغازه‌های محصولات دخانی ذکر شده که فروش هر گونه بیسکوئیت، شکلات، آب‌نبات، چیپس، نوشیدنی‌های گازدار که کودکان زیاد مصرف می‌کنند در این مغازه‌ها ممنوع است.

اما به باور کارشناسان اجرای ضعیف قوانین و فقدان نظارت کافی بر این مغازه‌ها نتوانسته مانع از فروش محصولات دخانی در اطراف مدارس شود.

در این مطالعه که طی یک ماه با بازدید از ۲۴۳ مدرسه در شش ایلات هند صورت گرفت، مشخص شد متداول‌ترین روش فروش محصولات دخانی در هند مانند سیگار و تنباکوهای جویدنی توسط فروشندگان خیابانی صورت می‌گیرد.

فروشندگان خیابانی محصولات دخانی را به گونه‌ای عرضه می‌کنند که برای کودکان جذاب به نظر برسد. در ۹۱ درصد موارد این محصولات در سطوح یک متری که دقیقاً مقابل چشم کودکان است، عرضه شده، در ۵۴ درصد از موارد بدون هیچ گونه هشدار سلامتی و در ۹۰ درصد موارد نیز در کنار محصولاتی چون آب‌نبات، شیرینی و اسباب‌بازی که مختص کودکان است، عرضه می‌شوند.

هند در رقابت جهانی برای کاهش تولید و مصرف دخانیات موفق عمل نکرده است. با توجه به اینکه بخش بزرگی از صنعت کشاورزی این کشور به کشت محصولات مربوط به دخانیات مرتبط است، منصرف کردن کشاورزان از کشت این محصولات برای دولت کاری بسیار دشوار است. طبق اعلام وزارت بازرگانی و صنعت هند، این کشور سالیانه حدود ۸۰۰ میلیون کیلوگرم تنباکو تولید می‌کند.

هند دومین صادر کننده بزرگ تنباکو به جهان بوده و در سال ۲۰۱۷ میلادی ۷۷۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور خود داشته است.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۸.۶ درصد از افراد بالای ۱۵ سال و ۱۵ درصد از افراد بین ۱۳ تا ۱۵ ساله دخانیات مصرف می‌کرده‌اند. در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز ۱۳ درصد از مرگ و میرهای این کشور با استعمال دخانیات مرتبط بوده است.

هند تلاش زیاد با اعمال قوانین سخت‌گیرانه‌تر برای کاهش جمعیت رو به رشد سیگاری‌ها یا مصرف‌کنندگان تنباکوهای جویدنی کرده و بیشتر محصولات حاوی تنباکوی بدون دود ممنوع شده‌اند.

دولت هند با افزایش مالیات‌ها درج هشدارهای تصویری روی پاکت‌های سیگارها، ممنوعیت سیگارهای الکترونیکی در چندین ایالت و افزایش آگاهی‌ها در مورد مضرات دخانیات سعی در کاهش مصرف این محصولات داشته و پیشرفت‌هایی نیز در این زمینه وجود داشته است.

با این حال طبق اعلام وزرات بهداشت و رفاه خانواده هند شیوع مصرف دخانیات در این کشور از ۳۴.۶ درصد در سال ۱۰-۲۰۰۹ میلادی به ۲۸.۶ درصد در سال ۱۷-۲۰۱۶ میلادی رسیده و ۶۲ درصد از افراد سیگاری به دلیل مشاهده تصاویر هشدارآمیز روی پاکت سیگارها به فکر ترک سیگار افتاده‌اند. هم‌چنین مصرف دخانیات بین نوجوانان ۱۵ تا ۱۷ ساله از ۱۰ درصد در سال ۲۰۱۰ میلادی به ۴ درصد در سال ۲۰۱۷ میلادی کاهش داشته است.

بنا بر گزارش سی ان ان، طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، دخانیات عامل مرگ سالیانه یک میلیون نفر در هند است. میانگین سن آغازِ استعمال دخانیات در این کشور ۱۸.۹ سالگی است. این در حالی است که این میانگین در ایالات متحده آمریکا ۱۵.۳ سالگی و در اروپا برای پسران ۱۶ سالگی و برای دختران ۱۵ سالگی است.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.