بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/09/03
شماره 2591 - تاریخ 1403/09/03
آخرین اخبار
بخش انرژی کشور نیازمند تحول بنیادین است
تا ۲۰۲۶ شاهد یکی از بهترین تیم ملی‌ها خواهیم بود
سندرم نیمه دوم، معضل جديد امیـر!
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (3 آذر 1443)
تذکره مولانا حسین انتظامی
چراغِ خاموشِ روزنامه‌نگاری حرفه‌ای
ابراز نارضایتی کارفرمایان از استخدام «نسل Z» در سراسر دنیا
اگر از بی حجابی رنج می‌برید، با ما تماس بگیرید!
ضرورت دیپلماسی غذایی
تعمیق شکاف میان مردم و حکومت در سایه فیلترینگ
تقابل یا تعامل با مخالفین؛ کدام یک به تحقق اهداف دولت پزشکیان می انجامد
استندآپ‌کمدی؛ ژانر دشواری‌ها
نوجوانان؛ قشری که جدی گرفته نمی‌شوند
صبحانه با کروکودیل‌ها؛ ولادیمیر و استراگون در ولنجک!
افزایش سرمایه اجتماعی؛ مهم ترین عامل موفقیت دولت پزشکیان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
رونق تئاتر به رونق فرهنگ جامعه می‌انجامد
افزایش قیمت خوردو پذیرفتنی نیست، مجلس ورود می کند
آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان توانایی نجات اقتصاد ایران را دارند؟
شنیده شدن زنگ خطر بروز بحران های خانوادگی در جامعه
عینیت اجتماعی (۵)
تذکره مولانا محمد باقر قالیباف
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (30 آبان 1443)
پیش‌بینی سقوط رشد اقتصادی اروپا
آفت های زندگی مشترک
کار سخت پزشکیان
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (29 آبان 1443)
افزایش نگرانی های اجتماعی به دنبال نبود ثبات اقتصادی
ضرورت رفع فیلترینگ پلتفرم های اجتماعی در ایران
چه میزان ورزش برای سالم ماندن نیاز داریم؟
اصلاحات پلیس گرجستان در مبارزه با فساد
چرا موفق به صادرات خودرو نشدیم؟
خدشه دار شدن اعتماد عمومی به دنبال مشکلات اقتصادی
حیرت‌زدگی روس‌ها از شناخت ادبی ایرانیان
نقش رسانه ها در کنترل خشونت اجتماعی
برخورد قهری، نسخه شفابخش کنترل خشم در جامعه نیست
افزایش تولید و عرضه مسکن؛ راهکاری برای برون رفت از بحران
فشار انرژی بر دولت چهاردهم
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (28 آبان 1443 )
فروپاشی صنعت قطعه‌سازی؛ به دنبال قیمت‌گذاری دستوری
در باب معنای آزادی
بی‌توجهی قشر کم‌درآمد به سینما
مسکن ؛ استخوانی در گلوی دولت چهاردهم‌
تحقق رشد اقتصادی؛ منوط به بازنگری در مسیرهای کسب و کار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (27 آبان 1443)
پرواز تیم ملی فوتبال به قرقیزستان
رشد اعتیاد اینترنتی؛ در سایه استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی
شنیده شدن زنگ خطر قتل های خانوادگی در سایه خشونت فروخفته
«آینه جادویی» در تماشاخانه ‌صحنه ‌آبی
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (۲۶ آبان ۱۴۴۳)
کد خبر: 182536 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۱/۱۶ - 13:37
سیمرغ موسیقی درست بر شانه برگزیده‌اش می‌نشیند؟

سیمرغ موسیقی درست بر شانه برگزیده‌اش می‌نشیند؟

از آخرین دوره‌ای که یک موسیقیدان جزو داوران جشنواره فیلم فجر بود هفت سال می‌گذرد؛ این جشنواره در حالی بر اهدای یکی از سیمرغ‌های خود به سازندگان موسیقی فیلم‌ها تاکید می‌کند که داور تخصصی دخالتی در انتخاب گزینه برتر ندارد.

نوآوران آنلاین- سال‌هاست یکی از مهم‌ترین جایزه‌های هنری ایران، به نام «سیمرغ» سینما زده شده است و شاید بتوان گفت این پرنده افسانه‌ای روی شانه هر فردی بنشیند، در زمره افتخارات کاری او محسوب می‌شود؛ آهنگسازان فیلم نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

با وجود بخش «موسیقی متن فیلم» در جشنواره فیلم فجر، وقتی به اسامی داوران این جشنواره رجوع می‌کنیم، درمی‌یابیم خبری از داوری از اهالی موسیقی نیست و همه داوران سینماگرانی هستند که در حوزه‌های کارگردانی، بازیگری، فیلمبرداری، تهیه‌کنندگی و… فعالیت می‌کنند.

البته اینگونه نیست که هیچ‌وقت فردی از اهالی موسیقی فیلم‌های جشنواره فجر را داوری نکرده باشد؛ تا به امروز که سی‌و هفتمین جشنواره فیلم فجر در حال برگزاری است، می‌توان از فرهاد فخرالدینی، محمد سریر، مجید انتظامی و هوشنگ کامکار به عنوان موسیقیدانانی نام برد که در میان هیأت داوران دوره‌های مختلف این رویداد حاضر بودند. آخرین دوره حضور یک داور اهل موسیقی در این جشنواره به حضور مجید انتظامی در دوره سی‌ام برمی‌گردد.

بهنام صبوحی عضو کانون آهنگسازان خانه سینما در این زمینه می‌گوید: موسیقی حوزه‌ای است که نسبت به بقیه بخش‌های سینما مستقل‌تر است و می‌تواند وجه دیگری به فیلم اضافه کند. برای کارشناسی لازم است فردی در هیأت داوران حضور داشته باشد که موسیقی و فیلم را بشناسد و با آن آشنا باشد. ما لطمه داور غیر تخصصی را هم دیده‌ایم و در انتخاب‌ها بی‌دقتی زیادی انجام شده است. موسیقی کاری تخصصی است. ممکن است یک کارگردان در طول حرفه کاری خودش با تدوین و فیلمبرداری و … آشنا شود اما نمی‌تواند موسیقی و تخصص آن را بشناسد.

او ادامه می‌دهد: به عنوان مثال فیلمی را که اصلاً موسیقی متن نداشته در جشنواره فجر کاندید بهترین موسیقی متن فیلم کرده‌اند. از طرفی فیلم‌هایی بوده که موسیقی بسیار خوبی داشته اما دیده نشده‌اند. در جشن خانه سینما به دلیل اینکه انتخاب آثار توسط صنف و اهالی فن موسیقی انجام می‌شود می‌بینیم که ۷۰ تا ۸۰ درصد آثار انتخابی با جشنواره فیلم متفاوت است.

صبوحی بیان می‌کند: البته ممکن است برخی اهالی سینما مانند آقای خسرو سینایی علاوه بر سینما، موسیقی را هم بشناسند اما تعداد این افراد محدود است و در سال‌های اخیر داوران چنین ویژگی‌ای را نداشتند.

این آهنگساز اظهار می‌کند: اگر داور تخصصی موسیقی در میان هیأت داوران حضور داشته باشد احتمال کاندید شدن یک اثر کپی یا کاور شده به ۱۰ تا ۲۰ درصد می‌رسد؛ در حالی که ریسک چنین اتفاقی با نبود داور اهل موسیقی بالا می‌رود. علاوه بر این در جشنواره فیلم فجر زمان کم است و امکان بازبینی آثار به آن شکل وجود ندارد.

او تاکید می‌کند: یک داور اهل موسیقی ظرایف کار را درک می‌کند؛ به عنوان مثال ویژگی موسیقی مینیمال این است که شنیده می‌شود اما حس نمی‌شود، فردی که با موسیقی آشناست می‌تواند این موسیقی را متوجه شده و آن را آنالیز کند.

صبوحی همچنین می‌گوید: البته هر آهنگسازی، آهنگساز فیلم نیست. او باید به همان اندازه که در موسیقی اطلاعات دارد مدیوم‌های سینمایی را هم بشناسد. در داوری موسیقی متن فیلم ارتباط آن موسیقی با تصویر در اولویت قرار می‌گیرد.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.