بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/09/03
شماره 2591 - تاریخ 1403/09/03
آخرین اخبار
بخش انرژی کشور نیازمند تحول بنیادین است
تا ۲۰۲۶ شاهد یکی از بهترین تیم ملی‌ها خواهیم بود
سندرم نیمه دوم، معضل جديد امیـر!
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (3 آذر 1443)
تذکره مولانا حسین انتظامی
چراغِ خاموشِ روزنامه‌نگاری حرفه‌ای
ابراز نارضایتی کارفرمایان از استخدام «نسل Z» در سراسر دنیا
اگر از بی حجابی رنج می‌برید، با ما تماس بگیرید!
ضرورت دیپلماسی غذایی
تعمیق شکاف میان مردم و حکومت در سایه فیلترینگ
تقابل یا تعامل با مخالفین؛ کدام یک به تحقق اهداف دولت پزشکیان می انجامد
استندآپ‌کمدی؛ ژانر دشواری‌ها
نوجوانان؛ قشری که جدی گرفته نمی‌شوند
صبحانه با کروکودیل‌ها؛ ولادیمیر و استراگون در ولنجک!
افزایش سرمایه اجتماعی؛ مهم ترین عامل موفقیت دولت پزشکیان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
رونق تئاتر به رونق فرهنگ جامعه می‌انجامد
افزایش قیمت خوردو پذیرفتنی نیست، مجلس ورود می کند
آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان توانایی نجات اقتصاد ایران را دارند؟
شنیده شدن زنگ خطر بروز بحران های خانوادگی در جامعه
عینیت اجتماعی (۵)
تذکره مولانا محمد باقر قالیباف
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (30 آبان 1443)
پیش‌بینی سقوط رشد اقتصادی اروپا
آفت های زندگی مشترک
کار سخت پزشکیان
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (29 آبان 1443)
افزایش نگرانی های اجتماعی به دنبال نبود ثبات اقتصادی
ضرورت رفع فیلترینگ پلتفرم های اجتماعی در ایران
چه میزان ورزش برای سالم ماندن نیاز داریم؟
اصلاحات پلیس گرجستان در مبارزه با فساد
چرا موفق به صادرات خودرو نشدیم؟
خدشه دار شدن اعتماد عمومی به دنبال مشکلات اقتصادی
حیرت‌زدگی روس‌ها از شناخت ادبی ایرانیان
نقش رسانه ها در کنترل خشونت اجتماعی
برخورد قهری، نسخه شفابخش کنترل خشم در جامعه نیست
افزایش تولید و عرضه مسکن؛ راهکاری برای برون رفت از بحران
فشار انرژی بر دولت چهاردهم
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (28 آبان 1443 )
فروپاشی صنعت قطعه‌سازی؛ به دنبال قیمت‌گذاری دستوری
در باب معنای آزادی
بی‌توجهی قشر کم‌درآمد به سینما
مسکن ؛ استخوانی در گلوی دولت چهاردهم‌
تحقق رشد اقتصادی؛ منوط به بازنگری در مسیرهای کسب و کار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (27 آبان 1443)
پرواز تیم ملی فوتبال به قرقیزستان
رشد اعتیاد اینترنتی؛ در سایه استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی
شنیده شدن زنگ خطر قتل های خانوادگی در سایه خشونت فروخفته
«آینه جادویی» در تماشاخانه ‌صحنه ‌آبی
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (۲۶ آبان ۱۴۴۳)
کد خبر: 183742 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۲/۸ - 13:26
چه تفاوتی میان نوازندگی خانم و آقا وجود دارد؟
مینا افتاده: برای جوانان کشورم نگرانم

چه تفاوتی میان نوازندگی خانم و آقا وجود دارد؟

مینا افتاده یکی از بانوان موسیقی ایران است که بیشتر به واسطه معلم بودنش شناخته می‌شود؛ به رسم و ذات همین معلم بودن هم بزرگترین دغدغه‌اش در موسیقی به جوان‌ها برمی‌گردد و می‌گوید: من بیشتر از هرچیز نگران جوان‌ها هستم که می‌بینیم با چه علاقه‌ای به این سمت می‌آیند اما نمی‌توانند کار خود را عرضه کنند.

نوآوران آنلاین- این مدرس موسیقی در گفت‌وگو با ایسنا از نگرانی‌هایش درباره تأمین شغل هنرجویان موسیقی سخن می‌گوید و اظهار می‌کند: دانشجویان موسیقی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بیکار هستند؛ در حالی که همه آن‌ها باید روی صحنه اجرا داشته باشند اما امکانش نیست و مجبورند برای تأمین معاش به تدریس در آموزشگاه‌های خصوصی روی بیاورند.

او ادامه می‌دهد: به نظرم فرهنگسراهای متعلق به شهرداری می‌تواند برای تدریس کلاس‌های موسیقی از دانشجویان استفاده کنند اما به دلیل اینکه می‌خواهند هزینه کمتری برای معلم بپردازند از افرادی استفاده می‌کنند که سه، چهار سال سابقه نواختن ساز دارند و اینگونه آموزش آن‌ها از حالت آکادمیک بیرون می‌آید. چندی پیش با شورای شهر تهران جلسه‌ای بود که در آن جلسه از اضافه کردن بخش سرود به مدارس صحبت شد؛ اینگونه بازهم آموزش و پرورش می‌تواند از فارغ‌التحصیلان موسیقی برای این بخش‌ها استفاده کند.

این نوازنده سنتور دغدغه خود را برای موسیقی اینگونه بیان می‌کند: من بیشتر نگران جوان‌ها هستم. می‌بینم با چه علاقه و توانمندی به سمت موسیقی آمدند اما نمی‌توانند کار خود را در ایران عرضه کنند و دست به مهاجرت می‌زنند؛ این در حالی است که اگر فضا برای ارائه هنرشان در ایران وجود داشته باشد به مراتب نسبت به خارج از کشور مخاطبان بیشتری خواهند داشت.

او درباره آموزش موسیقی می‌گوید: وضعیت هنرستان‌ها خوب است و دروس تا حدی که هنرجو را به دیپلم برسانند به درستی انتخاب شده‌اند؛ البته این را نمی‌گویم چون خودم در هنرستان تدریس می‌کنم. جذب دانشجوی موسیقی مشکل دارد زیرا ابتدا امتحان بخش عمومی را می‌گیرند بعد بخش تخصصی را. اینگونه ممکن است افرادی که سطح تخصص پایین‌تری دارند اما در بخش عمومی قوی‌تر بوده‌اند به دانشگاه‌ها راه پیدا کنند. من بسیاری از اساتید دانشگاه‌ها را می‌بینم که از نبود تخصص در دانشجویانشان ناراحت هستند و مجبورند در سطحی تدریس کنند که از سطح هنرستان هم پایین‌تر است.

افتاده اضافه می‌کند: درباره آموزشگاه‌های خصوصی هم باید بگویم دستشان رسیده و به هرکسی مجوز دادند. از طرفی هیچ نظارتی از نظر کیفی بر آموزش این آموزشگاه‌ها نیست. این مراکز هم سعی در جذب شاگرد دارند بنابراین رویکرد خود را به سمت موسیقی عامه‌پسند می‌برند که از حالت آکادمیک خارج می‌شود.

او درباره گرایش به سمت موسیقی پاپ در جوان‌ها اظهار می‌کند: در همه جای دنیا هنر عامه‌پسند و پاپ مخاطب بیشتری دارد. اما تربیت فرهنگی باید از رادیو و تلویزیون شروع شود. وقتی تلویزیون آن برنامه‌های سطحی را پخش می‌کند چه انتظاری داریم؟ هنرجو رویش نمی‌شود در خانواده شوپن بنوازد چون خاله و عمو خوششان نمی‌آید. در هنرهای دیگر هم همینطور است. هدایت درست این موارد، فرهنگ‌سازی می‌خواهد. این فرهنگ‌سازی باید با کمک جامعه، رسانه و ارگان‌های مرتبط ایجاد شود.

این مدرس موسیقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره نوازندگی در خیابان بیان می‌کند: ساز زدن در خیابان کار بدی نیست؛ در همه جای دنیا موسیقی خیابانی اجرا می‌شود. در ایران هم من افرادی را می‌بینم که با کیفیت خیلی بالا در خیابان ساز می‌زنند؛ در بین این نوازنده‌ها افراد تحصیل‌کرده هم زیاد است. کار موزیسین ارائه کردن است؛ هنرجویان دوست دارند هنر خود را عرضه کنند و تشویق شوند؛ باید زمینه برای آن‌ها فراهم شود. چرا آن‌ها نباید دوست داشته باشند که فستیوال موسیقی خیابانی داشته باشیم؟

او همچنین به محدودیت‌های موسیقی برای خانم‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: چه تفاوتی میان نوازندگی یک خانم و یک آقا روی صحنه وجود دارد؟ در بخش‌هایی از ایران با وجود مجوز ارشاد و اماکن، خانم‌ها اجازه نوازندگی روی صحنه را پیدا نمی‌کنند. انجام هر کاری برای خانم‌ها مشکل‌تر از آقایان است به ویژه فعالیت در حوزه موسیقی. امیدوارم به نقطه‌ای برسیم که این قضایا به راحتی حل شود.

به گزارش ایسنا، مینا افتاده متولد ۱۳۳۳ در تهران نوازنده سنتور و موسیقی‌دان ایرانی است. او که شاگرد هنرمندانی مانند حسین دهلوی، فرهاد فخرالدینی، فرامرز پایور، مصطفی کمال پورتراب و… بوده، سال‌هاست در هنرستان موسیقی مشغول به تدریس است. امسال در جشن صدسالگی هنرستان موسیقی تهران و جشن سالیانه خانه موسیقی از این هنرمند تقدیر شد.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.