نوآوران آنلاین- چند سالی است که هرگونه افزایش قیمت و یا کمبود کالا در کشور را به فعالیت دلالان نسبت می دهیم. بر کسی پوشیده نیست که یکی از دلایل اصلی بروز مشکلات کنونی، جولان سودجویان در بازارهای مهمی همچون ارز و سکه است که موجب شدند کل اقتصاد در مسیر نابودی قرار گیرد، اما نمی توان به طور قطع گفت تنها دلالان مقصر هستند. حال این سؤال مطرح است زمانی که دلالان بازارهای مختلف را به دست گرفتند، مسؤولان کجا بودند که وظیفه اصلی شان یعنی تنظیم بازار را فراموش کردند. با ریشه یابی بسیاری از مشکلات در حوزه های مختلف همچون خودرو، مسکن، ارز، سکه و ... به این نکته برمیخوریم که نبود مدیریت وضعیت کنونی را رقم زده است.
در همین خصوص به گفت و گو با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی می شود.
* برخی بر این باورند که درج قیمت خودرو در سایت ها موجب شده تا موجی از گرانی در بازار این محصول ایجاد شود. آیا شما هم چنین اعتقادی دارید؟
حذف قیمت ها یکی از تکنیک های کنترلی است، اما علاج عملیاتی نیست. وقتی قیمت را حذف می کنیم یعنی عملاً آن را پنهان می کنیم و مشتری نمی داند که خودرو چه قیمتی دارد و مشتری در تصمیم گیری کمی تأخیر می کند. شاید این اقدام در کوتاه مدت موجب کاهش میزان معاملات در بازار خودرو شود، اما نگاه خریدار و فروشنده را به دیگر شاخص های آزاد که در بازار وجود دارد و قابل احصا است تعمیم می دهیم. به نظر من تاثیرگذارترین موضوع در تعیین میزان قیمت خودرو، هزینه های تولید است که تولیدکنندگان آن را می پردازند و این نیز تابعی از نرخ ارز می باشد. اخیراً برخی عنوان کرده اند که بهترین راه نخریدن خودرو توسط مردم است؛ درحالیکه علاج بازار پاسخگویی مناسب به تقاضاست. تقاضا موجود است؛ در کشور ما یک میلیون و 500 هزار خودرو موردنیاز مردم است و با طرح این موضوع که دلالان عامل اصلی بروز گرانی هستند برخی سعی دارند این طور وانمود کنند که مسوولان نباید هیچ اقدامی انجام هند و کوتاهی و قصور از سوی هیچ دستگاهی صورت نگرفته است و تنها سودجویان هستند که مشکلات بسیاری را ایجاد کرده اند. از منظر اقتصادی اعتقادی به این موضوع ندارم؛ چراکه در هر بازارای که تقاضا را پاسخ دهیم خود به خود قیمت ها روند کاهشی را طی خواهد کرد. بحث دلالی مربوط به زمانی است که یک کالایی به صورت محدود وجود داشته باشد و دست به دست بچرخد که در این حالت عنوان دلالی بر آن اطلاق می شود. متاسفانه در بازار دچار کمبود عرضه هستیم و بازار ایران نشان داده است که یک میلیون و 500 هزار تقاضا برای خودرو دارد. حدود دو سال اقدام به واردات خودروهای خارجی کردیم و نزدیک یک سال نیز اصلا خودروی داخلی تولید نکردیم و با کاهش ظرفیت مواجه شدیم. در چنین شرایطی بازار دچار سردرگمی می شود و اگر پاسخ مطلوبی داده نشود نیز مشکلات همچنان باقی خواهند ماند.
* فکر می کنید که تزریق نقدینگی مردم به بازار خودرو تا چه اندازه در بروز گرانی مؤثر بوده است؟
مردم برای حفظ ارزش پول شان اقدام به ورود نقدینگی شان در بازار خودرو کردند و به این ترتیب می توان گفت که با چنین اقدامی بازارهای موازی برای سرمایه گذاری را ناامن کردند. با توجه به تورم موجود، سرمایه گذاری در بازار مسکن در شهری همچون تهران کمتر از 1000 معامله ملک در سال جاری بوده است که این نشان از آن دارد که توان اقتصادی مردم بسیار کاهش یافته است و وجوهات مردم به سمت بازارهایی همچون خودرو، سکه و ارز هدایت شده اند. در این شرایط دو راه باقی می ماند؛ یکی این که بازارهای دیگری را برای سرمایه گذاری مطمئن تعیین کنیم و دیگر این که نرخ سود سرمایه گذاری را افزایش دهیم تا مردم سرمایه شان را در بانک ها پس انداز کنند.
* متأسفانه مدت هاست که کارشناسان هشدارهایی را مطرح می کنند، اما تفاوتی نکرد به ویژه اکنون که در شرایط جنگی قرار داریم. به نظر شما باید چه سیاست هایی اتخاذ شود؟
مراودات جنگی مابین دولت ها درمیگیرد و مابین ملت ها نخواهد بود. سبک بارترین مراکز برای تولید و یا سرمایه گذاری و تجارت، بخش خصوصی است. علت اصلی مشکلات ما این است که بیش از 85 درصد اقتصادمان در اختیار دولت است و در شرایط تحریم اقتصادی عملا 85 درصد از اقتصاد ما دچار مشکل می شود. این در حالی است که اگر اختیار اقتصاد را در دستان بخش خصوصی قرار می دادیم یقیناً در شرایط تحریمی این بخش می توانست سبک بارتر از دیوار محکم تحریم ها عبور کند. در شرایط کنونی از یک سو با تحریم های خارجی و از دیگر سو نیز با تحریم های داخلی مواجه هستیم که اجازه نمی دهیم بخش خصوصی در بخش های مهم اقتصادی فعالیت کند. متاسفانه در حال حاضر بیش از تحریم خارجی، تحریم های داخلی ما را فلج می کند که متاسفانه هیچ مسؤولی نیز این موضوع مهم را موردتوجه قرار نمی دهد.