بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/09/03
شماره 2591 - تاریخ 1403/09/03
آخرین اخبار
بخش انرژی کشور نیازمند تحول بنیادین است
تا ۲۰۲۶ شاهد یکی از بهترین تیم ملی‌ها خواهیم بود
سندرم نیمه دوم، معضل جديد امیـر!
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (3 آذر 1443)
تذکره مولانا حسین انتظامی
چراغِ خاموشِ روزنامه‌نگاری حرفه‌ای
ابراز نارضایتی کارفرمایان از استخدام «نسل Z» در سراسر دنیا
اگر از بی حجابی رنج می‌برید، با ما تماس بگیرید!
ضرورت دیپلماسی غذایی
تعمیق شکاف میان مردم و حکومت در سایه فیلترینگ
تقابل یا تعامل با مخالفین؛ کدام یک به تحقق اهداف دولت پزشکیان می انجامد
استندآپ‌کمدی؛ ژانر دشواری‌ها
نوجوانان؛ قشری که جدی گرفته نمی‌شوند
صبحانه با کروکودیل‌ها؛ ولادیمیر و استراگون در ولنجک!
افزایش سرمایه اجتماعی؛ مهم ترین عامل موفقیت دولت پزشکیان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
رونق تئاتر به رونق فرهنگ جامعه می‌انجامد
افزایش قیمت خوردو پذیرفتنی نیست، مجلس ورود می کند
آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان توانایی نجات اقتصاد ایران را دارند؟
شنیده شدن زنگ خطر بروز بحران های خانوادگی در جامعه
عینیت اجتماعی (۵)
تذکره مولانا محمد باقر قالیباف
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (30 آبان 1443)
پیش‌بینی سقوط رشد اقتصادی اروپا
آفت های زندگی مشترک
کار سخت پزشکیان
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (29 آبان 1443)
افزایش نگرانی های اجتماعی به دنبال نبود ثبات اقتصادی
ضرورت رفع فیلترینگ پلتفرم های اجتماعی در ایران
چه میزان ورزش برای سالم ماندن نیاز داریم؟
اصلاحات پلیس گرجستان در مبارزه با فساد
چرا موفق به صادرات خودرو نشدیم؟
خدشه دار شدن اعتماد عمومی به دنبال مشکلات اقتصادی
حیرت‌زدگی روس‌ها از شناخت ادبی ایرانیان
نقش رسانه ها در کنترل خشونت اجتماعی
برخورد قهری، نسخه شفابخش کنترل خشم در جامعه نیست
افزایش تولید و عرضه مسکن؛ راهکاری برای برون رفت از بحران
فشار انرژی بر دولت چهاردهم
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (28 آبان 1443 )
فروپاشی صنعت قطعه‌سازی؛ به دنبال قیمت‌گذاری دستوری
در باب معنای آزادی
بی‌توجهی قشر کم‌درآمد به سینما
مسکن ؛ استخوانی در گلوی دولت چهاردهم‌
تحقق رشد اقتصادی؛ منوط به بازنگری در مسیرهای کسب و کار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (27 آبان 1443)
پرواز تیم ملی فوتبال به قرقیزستان
رشد اعتیاد اینترنتی؛ در سایه استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی
شنیده شدن زنگ خطر قتل های خانوادگی در سایه خشونت فروخفته
«آینه جادویی» در تماشاخانه ‌صحنه ‌آبی
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (۲۶ آبان ۱۴۴۳)
کد خبر: 30951 | تاریخ : ۱۳۹۶/۶/۷ - 18:48
زندگی سه زن در برزخ

زندگی سه زن در برزخ

کارگردان و نویسنده نمایش «کژدم» از اعزام این گروه نمایشی به کشورهای آسیایی خبرداد و گفت: ۲۵شهریورماه گروه اجرایی این نمایش در چند کشور آسیایی همچون مسکو، گرجستان، روسیه و ترکیه به روی صحنه می‌رود.

نوآوران آنلاین- سمیه مهری که این روزها نمایشش در «پردیس تئاتر تهران» روی صحنه است، در گفت‌وگویی با ایسنا بیان کرد: بعد از بازگشت از کشورهای آسیایی در تالار فجر تهران، اصفهان و مشهد این نمایش به صحنه خواهد رفت که همه اینها به لطف سیدعباس میری(تهیه کننده) نمایش «کژدم»است.

او با بیان اینکه نوشتن نمایش‌نامه «کژدم» سیر تکاملی داشته است، یادآور شد: ایده نوشتن این نمایشنامه از سال ۹۱ در ذهنم نقش بست، اما به دلیل اینکه بعضی از کاراکترها سوژه‌های مستند اجتماعی هستند این شخصیت‌ها تغییر و جایگزین شخصیت‌های دیگر می‌شد و سرانجام در نوروز ۹۶ نمایش‌نامه «کژدم» کامل شد. همچنین یکی از کاراکترهای این نمایش مردی بود که داستان زندگی خود را روایت می‌کرد که به دلایلی این کاراکتر حذف شد.

این کارگردان با اشاره به اینکه «کژدم» در لغت به معنی «عقرب» است، اظهار کرد: اگر اطراف عقرب‌ها آتش باشد آن‌ها با دُم به پیشانی خود زده و خودکشی می‌کنند که به دلیل اتفاقات مشترک بین شخصیت‌های این نمایش و کژدم در زمان مرگ، نام «کژدم» انتخاب شد.

این کارگردان که در حرفه روانشناسی هم فعالیت می‌کند، از طرفداران کارول گستاویانگ است که به نشانه‌گذاری علاقه دارد و در رابطه با نشانه‌گذاری‌های در این نمایشنامه‌ها، گفت: یکی از کاراکترهای کژدم به دلیل انتشار فیلم خصوصی خود مدام در حال آب خوردن است که این موضوع استعاره از آبرویی است که از این شخص رفته و سعی دارد تا دوباره به درونش باز گردد که عطش پایان ناپذیری برای آن رقم زده است.
این کارگردان تئاتر افزود:‌ از شخصیت‌های دیگر این نمایش می‌توان به کاراکتری که با عروسکی همراه است اشاره کرد، این شخصیت فرزند خود را در دنیای واقعی گم کرده است.

مهری بابیان اینکه هرکدام از شخصیتهای «کژدم» نشانه بارزی دارند، تاکید کرد: همه کاراکترهای این نمایش افرادی هستند که با یک تصمیم اشتباه در ابتدا خودشان و بعد اطرافیان به آن‌ها آسیب می‌رسانند که در این نمایش سعی شد تا بر روی هریک از این شخصیت‌ها نشانه گذاری شود.

وی افزود: ابتدا قرار بود تا نام این نمایش «آن‌ها به اسب‌ها شلیک می‌کنند» باشد که برگرفته از نام فیلمی است اما باتوجه به اینکه در جاهایی از متن کنایه‌هایی به این فیلم وارد می‌شد طی جلسه‌ای به انتخاب ناصر آقایی به «کژدم» نام گذاری شد.

سمیه مهری با بیان اینکه «کژدم» اثری مستند گونه و رئال است، اظهار کرد: این نمایش زندگی سه زن است که در برزخ مشترک قرار گرفته و دردهای مشترکی دارند را روایت می‌کند و مدت زمان آن ۵۵ دقیقه است.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: یکی از کاراکترهای نمایش «کژدم» قربانی اسیدپاشی است، انتخاب این کاراکتر برای من ادای دین به قربانیانی بود که جامعه ستیز و جامعه گریز می‌شوند و هیچ وقت تصور نمی‌کردند که چنین اتفاقی برای آن‌ها رخ دهد، حادثه‌ای که ممکن است برای هر کس پیش بیاید.

به گفته سمیه مهری داستان دوم این نمایش زندگی زن عاشقی را روایت می‌کند که بارها بر روی این کاراکتر شخصیت‌پردازی شده و شیوه اجرایی نمایش «کژدم» در این داستان به گونه‌ای است که کاراکتر مرد داستان که همیشه مقصر شناخته شده مقصر نیست و در این داستان گلایه‌ها و درد و دل‌های این زن به نمایش گذاشته می‌شود.

نویسنده نمایش «کژدم» که ماجرای سوم این نمایش برای آن بسیار مهم است، اظهار کرد: یکی از کاراکترهای این نمایش زندگی هنرپیشه‌ای را روایت می‌کند که با منتشر شدن ویدیویی از زندگی خصوصی آن، اتفاقات ناگواری برای او رقم می‌خورد و همه افرادی که با انتشار و تماشای فیلم شخصی زندگی این زن، آن را قضاوتی بی رحمانه کرده‌اند باید در محضر خداوند جوابگو باشند.

وی با اشاره به جمله حضرت امیر (ع) که می‌فرمایند «اگر شب هنگام، کسی را در حال گناه دیدی، فردا به آن چشم نگاهش نکن، شاید سحر توبه کرده باشد و تو ندانی»، اظهار کرد: انسان جایزالخطاست و قضاوت برعهده خداست، انسان‌ها تصور می‌کنند که این اتفاق هم مانند مرگ فقط برای همسایه پیش می‌آید اما ممکن است همه در زندگی شخصی خود کاری را انجام داده که در صورت پخش شدن زندگی عزیزترین افراد زندگی خود را تحت تأثیر قرار دهد.

او اظهار کرد: «کژدم» ادای دین من به کسانی است که عده‌ای با ورود به زندگی خصوصی آن‌ها تاثیرات جبران ناپذیری به آن‌ها وارد کردند و اگر این نمایش برای تعداد کمی از مخاطبان هم تاثیرگذار باشد به عنوان یک هنرمند رسالت پیام‌رسانی خود را ادا کرده و دغدغه دیگری نداشته و امید می‌رود که این نمایش برای مخاطبان مؤثر باشد.

نویسنده نمایش «کژدم» افزود: حدود دو هزار نفر در سراسر ایران به صورت حرفه‌ای در تئاتر به فعالیت مشغول هستند که این افراد نمایش خود را تماشا، نقد و تشویق می‌کنند. اما اجرای یک نمایش در سالن‌های مرکزی مثل تئاتر شهر مخاطبان خودش را دارد، هنر آن است که مخاطبان عام به نمایشی که در سالنی مثل پردیس تهران اجرا شده، جذب شوند.

مهری تاکید کرد: شهروندان شرق تهران در چند وقت اخیر به دلیل نداشتن سالن‌های تئاتر نسبت به مرکز در محرومیت بیشتری بودند و قرار بر آن شد تا «کژدم» در محله‌ای که سالن‌های کمتری دارد اجرا شود.

او با اشاره به یکی از کاراکترهای نمایش «کژدم» اظهار کرد: یکی از کاراکترهای این نمایش زنی است که به یک مرد زن دار علاقه مند شده و این نیز نوعی ورود به حریم زندگی افراد است.

نویسنده نمایش «کژدم» افزود: تمرینات این گروه نمایشی در اواخر ماه مبارک رمضان به همراه گروه اجرائی حرفه‌ای آغاز به کار کرد و از چالش‌های این نمایش که طراحی صحنه بود، بر عهده روح‌الله امامی است.

او خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل حذف یکی از بازیگران این نمایش، تصمیم گرفته شد تا به جای او شخصاً ایفای نقش داشته باشم که این اولین تجربه بازیگری من در تئاتری است که کارگردان آن هستم و به نظر شخصی‌ام ضربه‌ای به کارم وارد شد.

کارگردان نمایش «کژدم» که تا 23 شهریور ماه روی صحنه است، با اشاره به بازتاب مخاطبان اظهار کرد: با توجه به اینکه «کژدم» در پردیس تئاتر تهران به صحنه می‌رود، در اولین شب اجرا حتی یک صندلی خالی در سالن نبود و مجبور شدیم تا برای مخاطبان زیرانداز پهن کنیم.

شیوا خسرو مهر، شراره رخام و سمیه مهری از بازیگران این نمایش هستند.

مشاور کارگردان (ناصر آقایی)، طراح صحنه (روح‌الله امامی)، طراح نور (حسین نادری)، طراح لباس (هدیه رسولی)، موسیقی (مهربد ثاقب‌فر)، دستیار کارگردان (فرشید ابوالحسن‌زاده، احمد حامدی)، نوازنده (بهنام خندان)، منشی صحنه (مهسا کبریا، سهیل قاسم‌خانی)، ساخت آنونس (عباس یوسفیان)، روابط عمومی (احمد حامدی) از دیگر عوامل این نمایش هستند.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.