بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/09/03
شماره 2591 - تاریخ 1403/09/03
آخرین اخبار
بخش انرژی کشور نیازمند تحول بنیادین است
تا ۲۰۲۶ شاهد یکی از بهترین تیم ملی‌ها خواهیم بود
سندرم نیمه دوم، معضل جديد امیـر!
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (3 آذر 1443)
تذکره مولانا حسین انتظامی
چراغِ خاموشِ روزنامه‌نگاری حرفه‌ای
ابراز نارضایتی کارفرمایان از استخدام «نسل Z» در سراسر دنیا
اگر از بی حجابی رنج می‌برید، با ما تماس بگیرید!
ضرورت دیپلماسی غذایی
تعمیق شکاف میان مردم و حکومت در سایه فیلترینگ
تقابل یا تعامل با مخالفین؛ کدام یک به تحقق اهداف دولت پزشکیان می انجامد
استندآپ‌کمدی؛ ژانر دشواری‌ها
نوجوانان؛ قشری که جدی گرفته نمی‌شوند
صبحانه با کروکودیل‌ها؛ ولادیمیر و استراگون در ولنجک!
افزایش سرمایه اجتماعی؛ مهم ترین عامل موفقیت دولت پزشکیان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
رونق تئاتر به رونق فرهنگ جامعه می‌انجامد
افزایش قیمت خوردو پذیرفتنی نیست، مجلس ورود می کند
آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان توانایی نجات اقتصاد ایران را دارند؟
شنیده شدن زنگ خطر بروز بحران های خانوادگی در جامعه
عینیت اجتماعی (۵)
تذکره مولانا محمد باقر قالیباف
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (30 آبان 1443)
پیش‌بینی سقوط رشد اقتصادی اروپا
آفت های زندگی مشترک
کار سخت پزشکیان
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (29 آبان 1443)
افزایش نگرانی های اجتماعی به دنبال نبود ثبات اقتصادی
ضرورت رفع فیلترینگ پلتفرم های اجتماعی در ایران
چه میزان ورزش برای سالم ماندن نیاز داریم؟
اصلاحات پلیس گرجستان در مبارزه با فساد
چرا موفق به صادرات خودرو نشدیم؟
خدشه دار شدن اعتماد عمومی به دنبال مشکلات اقتصادی
حیرت‌زدگی روس‌ها از شناخت ادبی ایرانیان
نقش رسانه ها در کنترل خشونت اجتماعی
برخورد قهری، نسخه شفابخش کنترل خشم در جامعه نیست
افزایش تولید و عرضه مسکن؛ راهکاری برای برون رفت از بحران
فشار انرژی بر دولت چهاردهم
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (28 آبان 1443 )
فروپاشی صنعت قطعه‌سازی؛ به دنبال قیمت‌گذاری دستوری
در باب معنای آزادی
بی‌توجهی قشر کم‌درآمد به سینما
مسکن ؛ استخوانی در گلوی دولت چهاردهم‌
تحقق رشد اقتصادی؛ منوط به بازنگری در مسیرهای کسب و کار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (27 آبان 1443)
پرواز تیم ملی فوتبال به قرقیزستان
رشد اعتیاد اینترنتی؛ در سایه استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی
شنیده شدن زنگ خطر قتل های خانوادگی در سایه خشونت فروخفته
«آینه جادویی» در تماشاخانه ‌صحنه ‌آبی
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (۲۶ آبان ۱۴۴۳)
کد خبر: 34083 | تاریخ : ۱۳۹۶/۶/۲۴ - 22:08
موزه از  دوران صفوی

موزه از دوران صفوی

موزه رضا عباسی از برترین موزه های تهران و برجسته ترین جاهای دیدنی تهران می باشد که در 25 شهریور ماه سال 1356 بازگشایی شد اما بعد از پیروز انقلاب اسلامی ایران، درب های آن به روی عموم بسته شد، در 15 بهمن ماه سال 1378 دوباره بازگشایی شد و تغییرات عمده ای در چیدمان آن صورت گرفت.

نوآوران آنلاین-مجموعه آثاری که در موزه رضا عباسی به نمایش گذاشته شده است، یادآور گوشه ای از روزگار و ایامی بس ناشناخته، سحرانگیز و سرشار از تلاش و سخت کوشی بشر برای دوام و بقا، ستیز باطبیعت، دست یابی به نعمت ها و غلبه بر چیرگی آن ها است. مراحلی که آدمی در این رهگذر پیموده، نقش گرفته بر بازماندهایی است که حکایت از راز و رمز و افسون زندگی وی دارند. مجموعه مورد اشاره در پنج تالار نمایشگاه های دائمی موزه به نمایش گذاشته شده است. با همگردی همراه باشید؛ برای سفری مجازی به یکی از برترین موزه های تهران "موزه رضا عباسی" که از زیباترین دیدنی های تهران و جاهای دیدنی تهران می باشد...


موزه-رضا-عباسی

تالار دوره پیش از اسلام

اشیا محفوظ در این تالار از هزاره ششم پیش از میلاد تا پایان دوره ساسانی را در برمی گیرند. سفالینه ها و فلزهایی که با شکل و طرح های ساده و دلپذیر و اکثرا الهام یافته از طبیعت، هریک نام و نشان منطقه ای چون آذربایجان، شوش و لرستان را به همراه دارند. کشف و دستیابی به مواد و مصالح، پیشرفت دانش و مهارت فنی، ساخت آثاری را سبب گردیدند که غلبه بر طبیعت سخت را بر آدمی هموار کردند و در دوره های ماد و هخامنشی و سال هایی که در پی آمد، وی به چنان کمال و توانی دست یافت که توانست به زیبایی و نقش آفرینی هم بیاندیشد و بپردازد و در این دوران آثاری متفاوت خلق کند. ظروف نقره طلاکوب دوره ساسانی که این مجموعه نمایشگاهی را به پایان می برند، نمونه ای از این بازمانده ها را مجسم می نمایند. تالار دوره پیش از اسلام در موزه رضا عباسی آثار زیبایی به نمایش گذاشته که این موزه را به یکی از برترین موزهای تهران تبدیل کرده و از منحصر به فردترین دیدنی های تهران و جاهای دیدنی تهران به شمار می آید.


تالار دوره پیش از اسلام موزه رضا عباسی

تالار هنرهای اسلامی 1

در نخستین تالار دوره اسلامی، فلزاتی متعلق به دوره آل بویه که نقش هایی از دوره ساسانی و خط نوشته های کوفی، از اولین نمادهای دوره اسلامی، را در بردارند، همراه با سفالینه هایی از سده های سوم و چهارم هجری قمری و متعلق به نیشابور با نگاشته هایی همچنان به شیوه کوفی و نمونه هایی از سفال های لعاب پاشیده و رنگارنگ منسوب به ساری به نمایش گذاشته شده اند. این مجموعه با ظروف سفالینی از دوره سلجوقی که با فن آوری ها و موادی دیگر گونه و نقش هایی گسترده تر ساخته شده اند: مینایی ها، نقاشی های زیر لعاب، لعاب، لعاب یک رنگ ها و زرین فام ها که اکثرا نیز در شهرهایی چون؛ ری، کاشان و جرجان تولید گشته اند، ادامه پیدا می کند. پیه سوزها، عود سوزها و ظروف فلزی دیگر دوره سلجوقی پایان بخش مجموعه این تالار هستند.


تالار هنرهای اسلامی 1 موزه رضا عباسی

تالار هنرهای اسلامی 2

در این تالار، آثاری از قرن هفتم تا پایان سده سیزدهم هجری قمری جای دارند. با یوروش مغول، گرایش ها، سلیقه ها و نوع ساخته ها دگرگون شد و مراکز هنری از سویی به سوی دیگر جابه جا گردیدند. سفالینه های آغازگر این مجموعه با رنگینه ها و زمینه های تزیینی دیگر گونه، نمونه هایی از این دستاوردها هستند. فلزات دوره تیموری بازمانده هایی چند از این دوره پرآشوب را به نمایش می گذارند. در ادامه این مجموعه، نقش مایه ها، آذینه ها و رنگ مایه های متفاوت بر فلزها، سفالینه ها و بافته های پرنقش و نگار متعلق به دوره صفویه، روزگار دیگری را مجسم می نمایند. منسوجات، فلزات و لاکی های رنگارنگ و آذین یافته با طرح های گل و مرغ، نمونه آثاری از دوره قاجار، که عصر نوینی را در تاریخ فرهنگ و هنر ما نمایانگرند، مجموعه این تالار را به انتها می رسانند.


موزه رضا عباسی

تالار نگارگری

از سده های اولیه دوره اسلامی، قبل از قرن ششم هجری قمری، آثار معدودی از نگاره ها به جای مانده است. شیوه های نگارگری در هر دوره به نام شهر و یا شهرهای مراکز قدرت نامیده و معروف گشته اند. آغازگر تالار نگارگری موزه نیز، برگ هایی از شاهنامه متعلق به سده هشتم و نمونه هایی از مکاتب شیراز و تبریز هستند. نگاره هایی از سایر کتاب هایی که در ادبیات کهن ما جا و مقامی والا دارند؛ شیوه های هرات و شیراز در سده نهم، تبریز، قزوین و اصفهان در سده های دهم و یازدهم را به تجسم در می آورند. آثاری از رضا عباسی، نام آوری که شیوه و سبک او، جایگاه وی را به گونه ای دیگر رقم زده است و نام پرافتخارش را بر این موزه نیز قرین ساخته است، همراه بر نگاره های تنی چند از شاگردانش مجموعه دوره صفویه را به انتها می رسانند. گل های اصیل و سنتی با رنگ های چشم نواز و پرنده های نشسته بر شاخسارها و سرمست از عطر دلنواز گل ها، جلوه هایی از نقش و نگارهایی دوره قاجار هستند، که مجموعه این تالار را به پایان می برند. تالار نگارگری یکی از زیباترین بخش های موزه رضا عباسی می باشد که این موزه از زیباترین  موزه های تهران و جاهای دیدنی تهران می باشد. اگر عاشق نگارگری هستید به یکی از برترین موزه های تهران " موزه رضا عباسی" بروید که از شگفت انگیزترین دیدنی های تهران و جاهای دیدنی تهران می باشد.


موزه رضا عباسی

تالار خوشنویسی

خوشنویسی و کتابت در ایران، با نام و کلام خدا آغاز می گردد. دست نوشته هایی به خط کوفی، نسخ و ثلث بر صفحاتی مذهب از قرآن کریم و سایر کتاب ها، نمونه هایی از شیوه های نخستین نگارش در دوره اسلامی را در این تالار به نمایش می گذارند. این مجموعه با آثاری نگاشته شده و به شیوه های نستعلیق و شکسته با قلم و ورق، بزرگانی چون؛ میرعماد، میرزا غلامرضا و عبدالمجید درویش ادامه پیدا می کند. نسخی از قرآن نیز زینت بخش قسمت دیگری از این فضای نمایشگاهی هستند. مشاهده سیر تحول ساختن و پرداختن کتاب نیز با نمایش نمونه هایی از نسخه های خطی متعلق به قرن نهم تا پایان  سده سیزدهم هجری قمری فراهم می گردد.


موزه رضا عباسی

تالار نمایشگاه موقت
موزه رضا عباسی در کنار نمایشگاه های دائمی، قسمتی از فعالیت های خود را به برگزاری نمایشگاه های کوتاه مدت اختصاص داده است، تا بدین طریق فرصتی برای به نمایش درآوردن تعدادی از آثاری که در محل گنجینه موزه نگهداری می شوند و همچنین برای گسترده تر پرداختن به هر مجموعه فراهم آید. در زمان های مناسب، این فضا در اختیار اساتید زمینه های مختلف هنری نزدیک به مجموعه موزه قرار می گیرد، تا ارتباط موزه با گروه های بیشتری برقرار شود و امکان دیدن آثاری از هنرمندان قدیم و معاصر در کنار یکدیگر نیز میسر گردد.

کتابخانه موزه
کتابخانه موزه با مجموعه ای ارزشمند از کتاب ها و دوره های مجلات به زبان های فارسی و لاتین و همچنین دوره های روزنامه قدیمی، گنجینه ای است که مکمل مجموعه موزه بوده و زمینه مطالعاتی را برای پژوهشگران و دانشجویان رشته های مختلف هنری فراهم می آورد.

کلاس های آموزشی
موزه رضا عباسی یکی از دیدنی های تهران است که قسمتی از فضای موجود را به کلاس های آموزشی اختصاص داده است تا بدین طریق امکان فرا دادن زمینه های هنری در ارتباط با مجموعه موزه را نیز میسر سازد.

فروشگاه نشریات
بسیاری از شهروندان، فروشگاه نشریات موزه رضا عباسی را که محل ارائه نشریات سازمان میراث فرهنگی و نشریات هنری سایر سازمان هاست، مرکزی فعال برای عرضه اینگونه آثار می شناسند.


موزه رضاعباسی

دسترسی و آدرس

آدرس موزه رضا عباسی: تهران، خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، سمت چپ، پلاک 972
موزه رضا عباسی از برترین موزه های تهران و دیدنی های تهران به شمار می آید. برای بازدید از موزه رضا عباسی می توانید با تاکسی از هر نقطه ی تهران به سیدخندان بروید و از این موزه بازیدی داشته باشید یا اگر با مترو می خواهید بروید، مترو خط 3، ایستگاه مترو شهید قدوسی از قطار پیاده شده و به سمت شمال خیابان شریعتی بروید و از موزه رضای عباسی بازدید کنید. بی آرتی هایی در در مسیر رسالت تردد می کنند در سیدخندان ایستگاه دارند که از این طریق هم می توانید به موزه رضا عباسی بروید.


موزه رضاعباسی

 

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.