بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/09/03
شماره 2591 - تاریخ 1403/09/03
آخرین اخبار
نمایش «دیگری شبیه خودش» در تماشاخانه استاد مشایخی
بخش انرژی کشور نیازمند تحول بنیادین است
تا ۲۰۲۶ شاهد یکی از بهترین تیم ملی‌ها خواهیم بود
سندرم نیمه دوم، معضل جديد امیـر!
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (3 آذر 1443)
تذکره مولانا حسین انتظامی
چراغِ خاموشِ روزنامه‌نگاری حرفه‌ای
ابراز نارضایتی کارفرمایان از استخدام «نسل Z» در سراسر دنیا
اگر از بی حجابی رنج می‌برید، با ما تماس بگیرید!
ضرورت دیپلماسی غذایی
تعمیق شکاف میان مردم و حکومت در سایه فیلترینگ
تقابل یا تعامل با مخالفین؛ کدام یک به تحقق اهداف دولت پزشکیان می انجامد
استندآپ‌کمدی؛ ژانر دشواری‌ها
نوجوانان؛ قشری که جدی گرفته نمی‌شوند
صبحانه با کروکودیل‌ها؛ ولادیمیر و استراگون در ولنجک!
افزایش سرمایه اجتماعی؛ مهم ترین عامل موفقیت دولت پزشکیان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
رونق تئاتر به رونق فرهنگ جامعه می‌انجامد
افزایش قیمت خوردو پذیرفتنی نیست، مجلس ورود می کند
آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان توانایی نجات اقتصاد ایران را دارند؟
شنیده شدن زنگ خطر بروز بحران های خانوادگی در جامعه
عینیت اجتماعی (۵)
تذکره مولانا محمد باقر قالیباف
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (30 آبان 1443)
پیش‌بینی سقوط رشد اقتصادی اروپا
آفت های زندگی مشترک
کار سخت پزشکیان
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (29 آبان 1443)
افزایش نگرانی های اجتماعی به دنبال نبود ثبات اقتصادی
ضرورت رفع فیلترینگ پلتفرم های اجتماعی در ایران
چه میزان ورزش برای سالم ماندن نیاز داریم؟
اصلاحات پلیس گرجستان در مبارزه با فساد
چرا موفق به صادرات خودرو نشدیم؟
خدشه دار شدن اعتماد عمومی به دنبال مشکلات اقتصادی
حیرت‌زدگی روس‌ها از شناخت ادبی ایرانیان
نقش رسانه ها در کنترل خشونت اجتماعی
برخورد قهری، نسخه شفابخش کنترل خشم در جامعه نیست
افزایش تولید و عرضه مسکن؛ راهکاری برای برون رفت از بحران
فشار انرژی بر دولت چهاردهم
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (28 آبان 1443 )
فروپاشی صنعت قطعه‌سازی؛ به دنبال قیمت‌گذاری دستوری
در باب معنای آزادی
بی‌توجهی قشر کم‌درآمد به سینما
مسکن ؛ استخوانی در گلوی دولت چهاردهم‌
تحقق رشد اقتصادی؛ منوط به بازنگری در مسیرهای کسب و کار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (27 آبان 1443)
پرواز تیم ملی فوتبال به قرقیزستان
رشد اعتیاد اینترنتی؛ در سایه استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی
شنیده شدن زنگ خطر قتل های خانوادگی در سایه خشونت فروخفته
«آینه جادویی» در تماشاخانه ‌صحنه ‌آبی
کد خبر: 34105 | تاریخ : ۱۳۹۶/۶/۲۴ - 23:14
فرودگاه مهرآباد رنکینگ جهانی می گیرد!

فرودگاه مهرآباد رنکینگ جهانی می گیرد!

دو سال از اجرای فرآیند جهانی رتبه‌بندی فرودگاه‌ها(ASQ) در ایران توسط شرکت فرودگاه‌ها می‌گذرد. پس از ورود فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد در سال 2016 به این رنکینگ قرار است فرودگاه مهرآباد در فصل آخر سال 2017 در لیست این رتبه‌بندی جهانی قرارگیرد.

نوآوران آنلاینبراساس این فرآیند، فرودگاه‌های متقاضی از سراسر جهان سالانه طی 4دوره(فصل) در این طرح شرکت می‌کنند و با توجه به اینکه در این رنکینگ برای تمام فرآیندهای خدمات‌رسان به مسافران فرودگاهی چارچوبی مشخص شده که نقاط ضعف و قوت شناسایی سپس سنجیده می‌شود، حضور فرودگاه مهرآباد در این رتبه‌بندی می‌تواند به ارتقای جایگاه صنعت هوایی ایران در مقیاس جهانی کمک بسزایی کند ضمن اینکه حضور دو فرودگاه از ایران در این رتبه‌بندی، مزیت‌های متعددی ازجمله سودآوری اقتصادی همچنین اشتغال‌زایی به همراه دارد که این موضوع اهمیت توجه شرکت فرودگاه‌ها به اجرای طرح‌هایی مانند ASQدر فرودگاه‌ها را دوچندان می‌کند. البته ناگفته نماند که حضور دو فرودگاه در این رتبه‌بندی نباید موجب بی‌توجهی مسوولان به سایر فرودگاه‌های اصلی کشور شود همچنین دریافت رتبه مناسب در این رنکینگ، سدی در مقابل ارتقای خدمات‌دهی و بازسازی در این فرودگاه‌ها را فراهم آورد.

 رشد کیفی خدمات

آرمان بیات، کارشناس صنعت هوایی، حضور دو فرودگاه ایرانی در رنکینگ جهانی را مثبت می‌داند و  می‌گوید: ورود فرودگاه‌ها همچنین شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به رتبه‌بندی‌های جهانی، رویدادی مثبت تلقی می‌شود و به رشد کیفی خدمات از بعد آماری در افکار عمومی کمک می‌کند.

بیات می‌افزاید: خدمات‌دهی به مسافران هوایی در دنیا از سوی موسسات مختلفی بررسی می‌شود و در این میان کیفیت خدمات از سوی فرودگاه‌ها به عنوان نمونه با رنکینگ و خدمات ایرلاین‌ها توسط موسساتی همچون «اسکای ترکس» بررسی می‌شود که بهبود رتبه ایران در این رنکینگ‌ها عامل مهمی در جذب مسافر ایرانی و خارجی محسوب می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: مشتریان فرودگاه‌ها همچنین ایرلاین‌ها، خدمات مختلف ارائه شده ازجمله پارکینگ، کترینگ، برخورد پرسنل و... را بررسی می‌کنند که بهبود خدمات‌دهی پرسنل فرودگاه‌ها و ایرلاین‌ها مهم و حیاتی است. به گفته این کارشناس صنعت هوایی، نکته مهم دراین رتبه‌بندی‌ها، تعریف مناسب شاخص‌ها همچنین مشتری‌مداری و تمرکز بر نظرات مشتری در رتبه‌بندی‌هاست به عبارت دیگر در این نظرسنجی‌ها نظرات مشتریان باید تعیین‌کننده رتبه‌ها باشد.

بیات حضور فرودگاه مهرآباد در این رتبه‌بندی جهانی را مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: رشد کیفی وابسته به رقابت است البته درباره فرودگاه مشهد، ‌امام و مهرآباد که آمار جابه‌جایی هواپیما و مسافران در آن بالاست به دلیل وجود ترافیک باید رویکرد مسوولان به گونه‌یی باشد که کیفیت خدمات‌دهی در این فرودگاه‌ها افزایش یابد.

وی اظهار می‌کند: ورود فرودگاه مهرآباد و امام خمینی به رنکینگ جهانی نباید موجب شود که ارتقای کیفیت خدمات‌دهی سایر فرودگاه‌ها مغفول بماند ‌بر همین اساس پیشنهاد می‌شود که یک موسسه داخلی و مردم‌نهاد، بحث کیفیت خدمات‌دهی فرودگاه‌ها و ایرلاین‌ها را مورد بررسی قرار دهد.

این فعال صنعت هوایی بیان می‌کند: درحال حاضر و با وجود ورود فرودگاه مهرآباد به رنکینگ جهانی در اواخر سال 2017 این سوال مطرح می‌شود که اگرچه این فرودگاه عنوان بین‌المللی را یدک می‌کشد آیا خدمات بین‌المللی ارائه می‌دهد؟ بنابراین شاخص‌های مقایسه‌یی خدمات‌دهی باید به درستی تعرف شود زیرا نظام مدیریتی فرودگاهی که فقط پروازهای داخلی دارد با نظام مدیریتی فرودگاه دوبی که پروازهای بین‌المللی دارد، متفاوت است.

بیات تصریح می‌کند: ورود به رتبه‌بندی در حوزه هوایی به شرطی که قاضی اصلی، رضایت مشتریان باشد، رویدای مثبت و مهم تلقی می‌شود.

وی با تاکید به ایجاد تغییرات اساسی در فرودگاه مهرآباد می‌گوید: طی دو سه سال گذشته از بعد عمرانی این فرودگاه تغییرات مثبتی داشته است. مهرآباد، قدیمی‌ترین فرودگاه اصلی تجاری کشور است که پس از سال 35، ‌36 که ترمینال یک آن ساخته شد و در دهه 50 هم ترمینال دو آن احداث شد، عملیات‌های عمرانی واقعی در این فرودگاه نداشتیم. این کارشناس حوزه هوایی ادامه می‌دهد: البته تغییرات ایجاد شده در فرودگاه مهرآباد، عملیات عمرانی واقعی نیست در واقع بهسازی انجام شده و باید از این پس این فرودگاه بازمهندسی و بازسازی شود. بیات معتقد است: تعداد شرکت‌های هواپیمایی درحال افزایش و رشد ناوگان مثبت است و فرودگاه مهمی است که روزانه حدود 24تا 25هزار مسافر از طریق این فرودگاه جابه‌جا می‌شوند و حجم ترافیک این فرودگاه بالاست بنابراین باید اقدامات عمرانی بیشتری در این زمینه انجام شود.

وی اضافه می‌کند: درحال حاضر حدود 60 تا 70درصد فرودگاه مهرآباد در اختیار بخش‌های مختلف نظامی است که این موضوع محدودیت‌هایی برای ارائه زنجیره خدمات به مسافران ایجاد کرده که برای کنترل ترافیک و تراکم باید این محدودیت‌ها کاهش یابد. این فعال حوزه صنعت هوایی اظهار می‌کند: فرودگاه مهرآباد نسبت به گذشته تغییرات مثبتی داشته است، محوطه فرودگاه توسعه یافته است، خط مترو به این فرودگاه متصل شده است و... اما با وجود این باید تغییراتی در ایرلند(خدمات‌دهی در ترمینال‌ها، پذیرش مسافر و...) همچنین ایرساید(عملیات هوایی، باندهای فرودگاهی و...) صورت گیرد.

 زمان ورود مهرآباد به رنکینگ جهانی

مدیر دفتر نظارت بر کیفیت خدمات فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها با اشاره به ورود فرودگاه مهرآباد برای فصل آخر سال ۲۰۱۷ در رنکینگ جهانی می‌گوید: این فرودگاه را در فصل چهارم ۲۰۱۷ همزمان با 3ماهه پاییز ۹۶ اول مهر ماه وارد فرآیند ASQ  می‌کنیم.

به گزارش روابط عمومی فرودگاه مهرآباد، حسین باقری می‌افزاید: ASQ فرآیندی است کاملا جهانی و اساس آن این است که اگر فرآیندی را نتوان اندازه‌گیری کرد، نمی‌توان آن فرآیند را بهینه و مشکلات آن را رفع کرد پس باید در چارچوب ارزیابی قرار گرفت تا کاستی‌ها شناسایی و جهت ارتقای خدمات اقدام شود.

مدیرعامل فرودگاه مهرآباد هم در این باره می‌گوید: بهبود زیرساخت‌های فرودگاهی و ارتقای خدمات رویکردی است که در برنامه فرودگاه مهرآباد قرار گرفته و تلاش برای استانداردسازی خدمات فرودگاهی یکی از دغدغه‌های مدیریتی این فرودگاه است. علی رستمی می‌افزاید: طبق این رویکرد یک سری شاخص‌هایی که رضایت مردم براساس آن شاخص‌ها تعریف می‌شود و در همه ‌جا چه در اروپا و چه در ایران یکسان است مورد سنجش قرار می‌گیرد و سنجش نظرات مسافران در فرودگاه‌ها براساس همین فرآیند شناخته ‌شده، انجام می‌شود. به گفته رستمی هم‌اکنون شرکت فرودگاه‌ها در ۲ فرودگاه پرترافیک مهرآباد و مشهد این طرح را اجرایی کرده و در گام بعدی تصمیم دارد سایر فرودگاه‌ها را هم وارد این طرح کند. وی ادامه می‌دهد: نتایج این شاخص‌ها برای موسسات بین‌المللی ارسال می‌شود و آنها رصد می‌کنند می‌بینند که آیا بر مبنای این شاخص‌ها ایران در رضایت مشتری رشد داشته است یا خیر.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.