نوآوران آنلاین- چند روز قبل فیلمی از توریست روسی در فرودگاه امام خمینی (ره) منتشر شد که وی در آن ادعا میکرد مجبور شده در صفهای چند ساعته بایستد و در زمان ارائهی ویزا نیز مامور ایرانی توانایی تشخیص ویزای شینگن را نداشته است.
توریست روس در این فیلم ادعا میکند وقتی به مامور چک پاسپورت ایرانی گفته که ویزای شینگن دارد این مامور به اشتباه شینگن را شهری در یک کشور اروپایی تصور کرده و از تایید آن ممانعت کرده است.
این توریست روسی همچنین با نگاهی انتقادی در این فیلم میگوید که اگر ایرانیها قصد دارند نسبت به افزایش تعداد توریستهای خارجی خود اقدام کنند با این زیرساختها به جایی نخواهند رسید، زیرا فرودگاه امام خمینی (ره) بدترین فرودگاهی است که این توریست تاکنون با آن مواجه شده است.
به دنبال این اتفاق کوروش فتاحی – سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) - در یادداشتی پاسخهایی جدی به این توریست روسی داده و تقریبا تمامی ادعاهای او را تکذیب کرده است.
طبق توضیحات فتاحی سیستم گذرنامه ایران از کشورهای پیشرو در امور مرزی به حساب میآید به حدی که در حال لازم ایران عضو پایگاه اطلاعات سیستم PKD است. در کنار آن ایران در حوزه پاسپورتهای الکترونیکی نیز از سالها پیش جزو کشورهای پیشرو به حساب میآید.
فرودگاه امام خمینی (ره) طبق توضیحات فتاحی از معدود فرودگاههای جهان است که در آن ویزای فرودگاهی صادر میشود و در طول سال حداقل چهار میلیون مسافر خروجی دارد.
در بخش بعدی توضیحات سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) مشخص میشود نه تنها افسران گذرنامه فرودگاه امام خمینی (ره) مشکلات مبنایی ندارند که حتی آنها در منطقه به عنوان بهترین تشخیص دهنده ویزای درست از تقلبی به شمار میروند و مدت زمان اندک چک گذرنامه در گیتهای فرودگاه امام خمینی (ره) به طور متوسط تنها شش ثانیه است.
فتاحی به دیگر ادعای مسافر روس که زمان معطلی خود در صفهای بیش از دو ساعت اعلام کرده نیز پاسخ داده و اعلام کرده است: طولانیتر صف در این فرودگاه تنها بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول میکشد.
فرودگاه امام خمینی (ره) در حال حاضر در شرایطی به ۹ میلیون مسافر به طور سالانه سرویس میدهد که ظرفیت سالانه این فرودگاه تنها حدود ۴.۵ میلیون نفر تخمین زده میشود و اوج فشار پروازهای این فرودگاه بین المللی ایرانی در پروازهای تابستانی و پروازهای حج خلاصه میشود.