بانک‌سامان بانک سینا بانک گردشگری بانک ملی طرح فولاد فولاد سنگان فولاد امیرکبیر شرکت فولاد آتیه خاورمیانه شرکت فولاد خوزستان فولاد هرمزگان
روزنامه نوآوران - 1400/11/06
شماره 1945 - تاریخ 1400/11/06
آخرین اخبار
چگونه در متاورس سرمایه‌گذاری کنیم؟
تایید واکسن ضدکرونای شرکت «نواواکس» توسط آژانس دارویی اروپا
۷ عادت غلط که ما را دچار اختلالات مغزی می‌کند
علائم حیات در مریخ کشف شد
توضیحات بانک دی در مورد دادنامه دیوان عدالت اداری
فرآیند بررسی و پرداخت هزینه‌های درمان تسریع یافت
ارتقا زیرساخت‌های پدافند غیرعامل برای افزایش اطمینان خاطر سرمایه‌گذاران
بازدید دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد از مرکز مانیتورینگ همراه اول
پادتن ایجاد شده بر اثر ابتلاء به دلتا بیشتر از پادتن ناشی از واکسن است
آخرین موضع ایران نسبت به مذاکره مستقیم با آمریکا
باید با تحریم و تحریف مبارزه کرد
کاظم جلالی: ائتلاف ایران، چین و روسیه برای غرب بسیار دردناک است
قالیباف: به موضوع بیمه زنان سرپرست خانوار بی‌توجهی شده است
بازگشت محدودیتها در صورت شدت اُمیکرون و افزایش تعداد شهرهای نارنجی و قرمز
پیک ششم شروع شده است/ اوایل اسفند به قله موج می‌رسیم
آیا همه افراد به سویه اُمیکرون مبتلا می‌شوند؟
کنترل قیمت‌ها با نظارت بر بازار و کوتاه کردن دست دلالان
راه نفوذ دلالان در اقتصاد مسدود شود
بانک ملت روی سکوی دوم شرکت های برتر ایران ایستاد
افزایش ۱۵۴ درصدی کفایت سرمایه بانک مسکن طی ۲ سال گذشته
ماژول های DDR5 برای مصرف کنندگان و گیمرها
چرا واشنگتن برای دیدار مستقیم با ایران ابراز آمادگی کرده است؟
روند صعودی پرداخت تسهیلات ازدواج در بانک پارسیان / پرداخت 4هزار و529 میلیارد ریال تسهیلات ازدواج در9 ماهه سال 1400
بانک پاسارگاد، حامی کم توانان پرتوان
پنجمین مدرسه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در چابهار افتتاح شد
توسعه قرض‌الحسنه باعث افزایش اعتماد عمومی به صنعت بانکداری می‌شود
رتبه سی و هفتم شرکت‌های برتر ایران و دو رتبه اول کشوری برای افق کوروش
جریان هوشمند زندگی
ایربادهای LG Tone Free،‌ مجهز به صدای فراگیر و قابلیت ضدعفونی خودکار UV
بازدید جمعی از اعضای هیات رئیسه مجلس از مرکز مانیتورینگ پلتفرم‌های دیجیتال همراه اول
صعود هندبال ایران به قهرمانی جهان با حمایت ایرانسل
تنظیم تفاهم نامه همکاری دو جانبه،بهره گیری از ظرفیت های قطعه سازی و تأمین قطعات و مواد اولیه از طریق منطقه آزاد انزلی
دیدار مهندس اکبری مقدم با معاون وزیر و مدیر عامل سازمان صنایع هوایی کشور
راه پر فراز و نشیب تقویت معیشت کارگران
بهبود وضعیت معیشتی مردم با ایجاد ثبات اقتصادی
سرطان پانکراس؛ وحشتناک‌ ترین نوع سرطان بدون علامت
پایان پاندمی کرونا در اروپا بعد از فروکش کردن موج اومیکرون
شرایط ضمانت تسهیلات کمتر از یک میلیارد ریالی بانک سپه تغییر کرد
دریافت جایزه ملی مدیریت مالی ایران توسط بانک ایران زمین
اعلام شرایط اعطای تسهیلات بدون ضامن در بانک ملت
تقدیر انجمن نابینایان ایران از بانک مسکن
افزایش ۲۲۳ درصدی تعامل مخاطبان شبکه‌های اجتماعی بانک مسکن
میراث ماندگار بانک پاسارگاد در مسیر توسعه فرهنگ و آموزش کشور
پرداخت ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانک ملی ایران برای خرید گندم
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران رضایت بیش از ۹۰ درصد مشتریان را جلب کرد
پس‌انداز کن، رکورد بزن، برنده شو ولی مرتب
آغاز دسترسی ۲۵۰ روستا به اینترنت پرسرعت ایرانسل توسط وزیر ارتباطات
کاهش مشکلات با کوچک‌ کردن دولت
کاهش کسری‌ بودجه از طریق کوچک کردن دولت
این خوراکی‌ها را برای لاغری نخورید
کد خبر: 462899 | تاریخ : ۱۴۰۰/۱۰/۲۴ - 18:07
پایتخت نشینان و معضل

پایتخت نشینان و معضل "جای پارک خودرو"

پیدا کردن فضا برای پارک خودرو از گذشته یک مشکل بود؛ اما با شیوع کرونا ویروس و استفاده بیشتر مردم از خودروی شخصی این مشکل به کابوس رانندگان بدل شد؛ بگونه‌ای که تقریبا همه ما تجربه پارک دوبل یا بالا پایین کردن کوچه ها و خیابانها برای پیدا کردن جای پارک را داریم، اما راه حل چیست و تا به کی باید به دنبال فضایی برای پارک خودرو گشت؟

نوآوران آنلاین- این روزها نبود جای پارک خودرو و دور و غیرقابل دسترس بودن پارکینگ های عمومی، باعث تشدید ترافیک در اطراف مراکز شلوغ پایتخت شده است، این کمبوددر حالی است که معمولا برای پیدا کردن فضایی برای پارک خودرو باید بارها و بارها دور زد تا بلکه شانسی بیاوریم و جا پیدا کنیم، یا خودروی دیگری از پارک خارج شود و جایش پارک کرده و یا دست آخر مجبور به پارک دوبله و سوبله شویم. 

مسئله کمبود فضای پارک و پارکینگ مخصوص امسال و سال قبل نیست؛ بلکه به یک پدیده تاریخی بدل شده است که به نظر می رسد برای حل این معضل پیچیده! باید نسخه شفا بخشی تدوین کرد. هرچند که رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران از بروز رسانی طرحی در این کمیسیون پیرامون ساماندهی فضای پارک و ایجاد پارکینگ در سطح شهر خبر داد.

سید جعفر تشکری هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مساله‌ کسری پارکینگ و فضای پارک خودرو در شهر تهران می‌گوید: متاسفانه تهران همیشه با مشکل کسری پارکینگ و فضای پارک مواجه بوده است و این مساله به مرور زمان روی هم تلنبار شده و حالا به صورت تجمعی شاهد کسری گسترده پارکینگ در شهر تهران هستیم.

وی با بیان این‌که مساله کمبود پارکینگ و فضای جای پارک دیگر جنبه تاریخی پیدا کرده است، اظهار می‌کند: متأسفانه بسیاری از واحدهای تجاری، اداری و حتی مسکونی فاقد تعداد کافی پارکینگ هستند و در نتیجه این خودروها به معابر شهر سرازیر می‌شوند و محل تردد مردم به محل توقف خودروها بدل شده است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان این‌که متاسفانه حتی فضای پارک خودروها در برخی معابر به انحصار عده‌ای درآمده و می‌بینیم مغازه‌دار یا افراد شاغل در شرکت‌ها و ادارات بخش زیادی از فضاهای پارک را سلب کرده‌اند، می‌گوید: این انحصار در حالی است که فضاهای پارک خودرو در حاشیه خیابان‌ها برای توقف کوتاه مدت و اضطراری است و نمی‌توان از صبح تا پایان وقت اداری این فضا را در اختیار یک عده‌ای افراد خاص قرار داد.

چقدر کمبود فضای پارک داریم؟ ۵۰۰ هزار یا یک میلیون!

تشکری هاشمی با بیان این‌که این معضل تاریخی را تنها با ساخت پارکینگ‌های طبقاتی توسط شهرداری نمی‌توان جبران کرد، اظهار می‌کند: عدد دقیقی از تعداد کسری پارکینگ در شهر تهران نداریم؛ خاطرم هست که حدود شش سال قبل مطالعاتی انجام شده بود که نشان می‌داد حدود۴۵۰ الی۵۰۰ هزار کسری پارکینگ داریم و به تازگی نیز یکی از مدیران مصاحبه‌ای کرده بود که حدود یک میلیون کسری پارکینگ در تهران داریم اما باید کار دقیق و کارشناسی صورت گیرد؛ البته در کل مساله ما این نیست که یک میلیون کسری پارکینگ درست است یا ۵۰۰ هزار پارکینگ، بلکه می‌بینیم که در سطح معابر شهری مردم برای توقف، پارکینگ مناسب ندارند و تقریبا تمام نقاط شهر ما به جز محلات محدود که تراکم جمعیت آنها کم است با کسری پارکینگ مواجه هستند و این نشان می‌دهد که باید کار اساسی برای حل این مشکل تاریخی تهران داشته باشیم.

وی با بیان این‌که برهمین اساس در این دوره شورا، بررسی‌هایی را آغاز کردیم که چه راهکارهایی می‌توانیم برای حل این مشکل تاریخی داشته باشیم، می‌افزاید: از سویی نباید مردم را تشویق به استفاده از خودروی شخصی کرده و همچنین باید نیاز واقعی مردم شناسایی و مشکلات پیش روی آن حل شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان این‌که یک طرح قدیمی در دوره سوم شورای شهر به شورا تقدیم شد که در آن زمان اعضای شورا بخش‌هایی از آن را بررسی کردند و بخش‌هایی نیز فرصت بررسی پیدا نکرد و عملا این طرح که برای ساماندهی پارکینگ و فضای پارک در تهران بود از دستور کار خارج شد، می‌گوید: آن طرح کلیت خوبی داشت به همین علت در حال حاضر دوباره در حال بازنگری و بروزرسانی آن طرح هستیم تا متناسب با شرایط فعلی تهران، شناسایی نیازها و با اتکاء به تکنولوژی، این طرح را مورد بازنگری و بروزرسانی قرار می‌دهیم تا به عنوان یک مدل به شورای شهر ارائه شود و امیدواریم بتوانیم رأی اعتماد نمایندگان مردم را کسب کنیم تا مشکل تاریخی کمبود پارکینگ در تهران حل شود.

تشکری هاشمی در توضیح جزییات این طرح ادامه می‌دهد: این طرح شامل چندین بخش است که محوری‌ترین و اساسی‌ترین بخش این طرح این است که بتوانیم ساخت پارکینگ را به عنوان یک کسب و کار با توجیه اقتصادی فراهم آوریم تا سرمایه گذاران بخش خصوصی بتوانند در این عرصه سرمایه گذاری کرده و با مشکل نیز روبه‌رو نشوند.

وی با بیان این‌که در حال حاضر قیمت زمین در تهران بسیار گران است و ساخت پارکینگ گران تمام می‌شود، می‌گوید: این در حالیست که می‌توان از فضاهای زیرسطحی معابر و مکان‌هایی که معارض زیرسطح ندارند به نحو مطلوب استفاده کرد و محدودیتی نیز در فضاهای زیرسطحی معابر به غیر از احتمال وجود تاسیسات شهری و مترو نداریم و اگر بتوانیم از فضای زیرسطح معابر استفاده کنیم و آنها را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم، در واقع قیمت زمین از این مدل سرمایه گذاری برای ساخت پارکینگ حذف می‌شود و آن موقع ساخت پارکینگ عمومی به صرفه‌تر خواهد شد و شاهد استقبال بیشتر از این مدل سرمایه گذاری خواهیم بود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه می دهد: البته پارکینگ‌های مکانیزه نیز عملکرد خوبی داشتند که در یک دوره به صورت مطلوب به آنها پرداخته شد؛ اما متاسفانه دیگر توسعه نیافتند. در حالی که پارکینگ‌های مکانیزه قابلیت این را دارند که در زمین‌های کوچک ظرفیت‌های بالایی را ایجاد کنند و استفاده از این نوع پارکینگ‌ها در طرح در حال بررسی، مورد توجه قرار خواهد گرفت.

تشکری هاشمی با اشاره به مساله کسری پارکینگ ساختمان‌ها ادامه می دهد: بایستی با اتخاذ شیوه‌های شهرسازی و ارائه بسته‌های تشویقی فضایی را فراهم کنیم که ساختمان‌ها پارکینگ واحدهای خود را تأمین کنند، مثلا اگر بشود طبقات منفی 2 و پایین‌تر را با سطح اشغال صد درصد و با ارتفاع بیشتر داشته باشیم می‌توانیم این مشکلات را نیز حل کنیم. البته مشاورین و کارشناسان به همراهی تیم‌های تخصصی در حال تلاش هستند که طرح قابل قبولی برای حل مشکل پارکینگ در تهران تدوین کنند تا بتوان نیازهای مردم را مرتفع کرد.

وی در پاسخ به این سوال که پروژه ساخت پارکینگ‌های عمومی و طبقاتی در تهران نیمه کاره مانده است، می‌افزاید: وضعیت مالی شهر به گونه‌ای است که ما پروژه‌های با اولویت‌تر شهر را در دستور کار قرار دادیم و باید منابع موجود را در جایگاه‌های مناسب‌تر هزینه کنیم اما از سویی دیگر معتقد هستیم اگر زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی و توجه به سود عادلانه مورد توجه قرار گیرد به جای این‌که شهرداری در هر محله و نقطه پارکینگ بسازد، بخش خصوصی می‌تواند به آن کمک کند در حالی که مگر شهرداری چقدر می‌تواند پارکینگ بسازد و برای مابقی نقاط شهر چه اتفاقی می‌افتد؟

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در خصوص پارک حاشیه‌ای نیز می‌گوید: در این طرح اتفاقا پارک حاشیه‌ای نیز سامان داده می‌شود و دیگر اینگونه نخواهد بود که فضای پارک در تصرف مغازه‌داران و ادارات باشد و مابقی مردم از این فضا محروم شوند و می‌توان با تجربه گذشته و اصلاح ضعف‌ها از پارک بانان نیز استفاده کرد تا امکان استفاده بهینه از پارک حاشیه‌ای فراهم شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پارک‌بان‌ها مجددا به سطح شهر برمی‌گردند؟، اظهار می کند: این‌که پارک‌بان‌ها برمی‌گردند یا کنترل‌مان هوشمند با استفاده از دوربین‌ها است باید در کارگروه بررسی شود؛ اما مساله اصلی این است که پارک حاشیه باید سامان بگیرد و در این طرحی که آماده خواهیم کرد به طور مفصل به همه ابعاد توجه شده و با همکاری دو معاونت حمل و نقل و شهرسازی در نظر داریم خلاءهای موجود را پر کنیم.

تشکری هاشمی در پایان تاکید می کند: تا قبل از پایان سال امیدواریم طرح مذکور آماده شود و بتوانیم فضای پارک خودرو در تهران را ساماندهی کنیم.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.