بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/05
شماره 2455 - تاریخ 1403/02/05
آخرین اخبار
تلاش برای ارتقاء همکاری های حداکثری شرکای اجتماعی حوزه سلامت
طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در منطقه ۶ تهران با قوت ادامه دارد
تلاش برای بهبود وضعیت ترافیک در پهنه مرکزی تهران
رونمایی از تمثال جدید سردار شهید احمد کاظمی در منطقه ۱۹
زیرگذر بزرگراه خلیج فارس به روستای پلایین با اقدامات ترافیکی ایمن سازی شد
ورودی بناهای تجاری غیر مجاز در منطقه 19 با استقرار نیوجرسی مسدود شد
دریاچه بوستان شقایق منطقه 19مجهز به محل تفریحی و فراغتی می شود
به صدا در آمدن زنگ هفته سلامت در مدارس منطقه ۱۶
شمارش معکوس پایان رفع معارضین مسیر آزاد راه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
مرمت و تعویض ۴۵ گاردریل‌ در بزرگراه امام رضا (ع)
کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاههای زنجیره‌ای شهروند
احیا آسفالت مدرسه شهید ناظم در ناحیه۶
هم اندیشی و اجرایی نمودن تصمیمات لازم به منظور بهبود وضعیت جمع آوری زباله در ناحیه۷
اجرای ۸۰ هزار متر خط کشی محوری در سال ۱۴۰۳ در منطقه ۲۱
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
نشست تخصصی مباحث ترافیکی در شمال شرق شهر
تور گردشگری افراد دارای معلولیت
پاکسازی چهره منطقه ۴ از حضور زباله گردها
جمع‌آوری ۵۰۰ کیلو زباله از محوطه ایستگاه‌ها
پروژه بوستان محله جوادیه از مرز پیشرفت ۹۰٪ عبور کرد
تحقق دو برابری اخذ سند برای املاک فاقد سند در بافت فرسوده نسبت به برنامه چهارم توسعه
توجه ویژه مدیریت شهری به حمل و نقل عمومی
پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک درمنطقه٢ تهران
محلات طرشت و شریف صاحب خانه محیط زیست شدند
برپایی ایستگاه های حال خوب سلامت در معابر منطقه2
آغاز عملیات نرده‌گذاری رفیوژ میانی شهید محلاتی
برگزاری آیین تجلیل از متولیان ورزش زورخانه ای و پهلوانی در منطقه ۱۲
پایانه‌های حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲ تجهیز می شوند
جلب مشارکت حداکثری شهروندان در اجرای برنامه های دوستدار محیط زیست در منطقه22
سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
موشک «فالکون ۹» یک رکورد جدید را ثبت کرد
حق پخش تلویزیونی سرخابی‌ها را به سرانجام می‌رسانیم/ دریافت ۱۱۰ همت مالیات از ابربدهکاران
توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارد/خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
دغدغه و درخواست شهروندان با ۵۶۴ مصوبه بازدید میدانی محلات پیگیری شد
اجرای عملیات طعمه‌گذاری و لانه‌کوبی درنواحی شش‌گانه منطقه٦ تهران
ارتقاء سطح دانش و اشاعه فرهنگ گیاه‌ پروری بین اقشار مختلف
تجهیز و آغاز فعالیت دبیرخانه کانون های اجتماع محور در منطقه ۲۱
برگزاری ششمین جلسه هم اندیشی دبیرخانه تکریم با مسئولین تکریم ارباب رجوع مناطق ۲۲ گانه در منطقه ۲۱
حال خوش شهروندان منطقه ۴ در هفته سلامت
طرح ارزشمند "کوک چهارم"
ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی در محلات منطقه 13
معرفی پروژه مرمت و بهسازی ساختمان شهرداری منطقه۱۳ در دومین نشست احیا گران بافت تاریخی تهران
اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی سرخه حصار و خجیر
پاکسازی مستمر زمین های بایر و قطعات خالی سطح ناحیه۳
آماده باش عوامل خدمات شهری در منطقه ۵
در روز جهانی زمین پاک رود دره کن از زباله‌ها پاکسازی شد
افزایش ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی در منطقه ۲۲
کاشت یک صد درختچه در بوستان های منطقه 17
هفته سلامت در منطقه ۱۷
کد خبر: 464467 | تاریخ : ۱۴۰۱/۴/۱۱ - 16:39
جایزه ملی مریم کاظم‌زاده به روزنامه‌نگاران زن انقلاب اهدا می‌شود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

جایزه ملی مریم کاظم‌زاده به روزنامه‌نگاران زن انقلاب اهدا می‌شود

آیین بزرگداشت مریم کاظم‌زاده عکاس و خبرنگار دفاع مقدس روز شنبه یازدهم تیرماه در مجموعه باغ زیبای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و در این راستا جایزه ملی مریم کاظم‌زاده ویژه روزنامه‌نگار برتر زن انقلاب اسلامی معرفی شد.

نوآوران آنلاین- این مراسم با عنوان «روایت مریم»، با حضور محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمود سالاری (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، فرشاد مهدی‌پور (معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، فاطمه قاسم‌پور (رئیس فراکسیون زنان و خانواده و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی)، حسین شریعتمداری (مدیرمسوول کیهان) و جمعی از اصحاب رسانه، به مناسبت چهلمین روز درگذشت «مریم کاظم‌زاده» در باغ زیبای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این مراسم یادبود، زندگی حرفه‌ای کاظم‌زاده در قالب تصاویری برای حاضران به نمایش گذاشته شد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی یک سخنرانی با تشکر از معاونت مطبوعاتی چنین اظهار کرد: جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام انقلابی پاسخ‌های صریحی به مسائل و چالش‌های مهم حکمرانی دارد. شاید در ۲۰۰ سال پیش که تجدد وارد جهان اسلام شد، در صدر مسائلی که پدید آورد، تعریف جایگاه زن در جامعه بود. یک چالش ۲۰۰ ساله در جامعه اسلامی بود که پاسخ‌های متفاوتی برای آن ارائه شده است. از اندیشمندان مسلمان در آفریقا و شبه قاره گرفته تا ایران و ... .

او ادامه داد: توقع این بود که وقتی نظام انقلاب اسلامی به عنوان یک نظام دینی مدعی اداره جامعه است، پاسخ معتبری به جایگاه زنان در جامعه ارائه دهد. اینکه انقلاب اسلامی باید چه نگاهی درباره کنشگری زنان را دنبال کند؟

اسماعیلی اضافه کرد: در اندیشه امام راحل عظیم‌الشأن ما این مسأله مثل بسیاری از مسائل دیگر، یک پاسخ روشن داشت؛ امام(ره) حضور زنان در جامعه را به عنوان یک عنصر سازنده، در کنار نقش‌های اصلی و با اولویت همسری و مادری برای زن ضروری می‌دانستند و طبیعی است که امروز در چهل و چهارمین حیات مقدس نظام جمهوری اسلامی، وقتی به کارنامه انقلاب نگاه کنیم، باید بتوانیم زنان متعددی را به عنوان مصداق این تفکر و تبلور این اندیشه معرفی کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین بیان کرد: مرحومه سرکار خانم مریم کاظم‌زاده یکی از این مصادیق اندیشه امام (ره) و رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی است. یک زن مومنه که ضمن ایفای نقش مادری و همسری، تصویرگر جهاد بزرگ رزمندگان اسلام نیز بوده است.

او با اشاره به تهاجم فرهنگی‌ای که این روزها علیه کشورمان به راه افتاده است، گفت: این جریان تلاش می‌کند نقاط افتخارآمیز در تاریخ کشورمان دیده نشود. تلاش می کند الگوهای بدلی معرفی کند. وقتی درباره یک طن شایسته ایرانی صحبت می کنیم به جای اینکه این مرحومه را معرفی کنیم به عناصر بدلی و مخالف فرهنگ ایرانی اسلامی را به نسل جوان ما به عنوان الگر معرفی می کنند. این همان جنگ روایت است و می‌شود جهاد تبیین که رهبر معظم انقلاب از ما توقع دارد. در جنگ روایت باید بتوانیم که نقاط عطف‌مان را جلوی چشم همگان معرفی کنیم. چنین جلساتی برای معرفی الگوهایی مانند این بانوی بزرگوار است. ایشان هم‌نشین اولیا و شهداست و نسیازی به این مراسم‌ها ندارد ما به عنوان یک الگو و نمونه به این مراسم‌ها نیاز داریم و خدا را شاکر هستیم که این وظیفه برعهده ما قرار گرفته است.

وزیر ارشاد درباره جایزه ملی مریم کاظم‌زاده چنین توضیح داد: این جایزه به نام این بانوی ارجمند نام‌گذاری شده است و ان‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک محملی شود برای تجلیل از بانوان ارزشمند و برجسته ایران زمین در حوزه کارهای رسانه‌ای که امروز حوزه وسیعی پیدا کرده است.

اسماعیلی همچنین بیان کرد: امروزه با انسان رسانه‌ای مواجه هستیم و هر فردی توانایی اطلاع‌رسانی دارد. در چنین جامعه‌ای برجسته کردن اخلاقیات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که برعهده ما قرار دارد و امیدوارم بتوانیم که فضای فرهنگی لازم را برای جهاد تبیین فراهم کنیم.

این مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن مجید و سخنرانی فرشاد مهدی‌پور، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد.

در ادامه این مراسم، مستندی دو بخشی درباره زندگی مریم کاظم‌زاده پخش شد و توضیحاتی درباره جایزه مریم کاظم‌زاده که توسط معاونت مطبوعاتی در نظر گرفته شده، ارائه شد.

معاون مطبوعاتی در بخشی از سخنانش با بیان اینکه روزنامه‌نگاری انقلابی سبک جدیدی از روزنامه‌نگاری محسوب می‌شود، یادآور شد: مریم کاظم‌زاده در خیلی از اماکن و محیط‌های جنگی که خبرنگار و مردی حضور نداشتند، رفته بود و این یعنی چه زن چه مرد برای تجلی این گفتمان تلاش کرده‌اند.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین اظهار کرد: اگر امروز گرد هم جمع شدیم، تجلیل و نکوداشتی است از این حیث که بتوانیم الگوهایی برای روزنامه‌نگاری را در کشور تثیت کرده و به جامعه مطبوعاتی معرفی کنیم.

عباس فروتن، رزمنده دفاع مقدس یکی دیگر از سخنرانان این برنامه بود که در راستای صحبت‌های این رزمنده کلیپی برای توضیح خاطرات مریم کاظم‌زاده پخش شد که به این سوال اساسی پاسخ می‌داد: این خبرنگار جنگی در چه شرایطی کار می‌کرد؟

او با اشاره به دو صحنه از شهادت افرادی که شاهد آن بوده است، گفت: خانم کاظم‌زاده حال وخیمی داشتند و درحالی که به نظر می‌رسید در حال طی کردن روند بهبودی هستند؛ اما آزمایش‌ها نشان داد که دفاع بدن تقریبا به صفر رسیده بود. شب‌های آخر عمر ایشان همه کنارشان نماز و قرآن می‌خواندند و فضای مقدسی ایجاد شده بود.

مرتضی کاظم‌زاده، برادر زنده‌یاد مریم کاظم‌زاده نیز در ادامه این مراسم به روی صحنه آمد و با تشکر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری چنین مراسمی، اظهار کرد: مریم پاره‌ی تن ما بود. رفتن او خیلی حیف شد. ان‌شاءالله بتوانیم پس از رفتن او، نبودش را جبران کنیم.

او ادامه داد: مریم در سال ۱۳۳۵ در یک خانواده فرهنگی ـ مذهبی به دنیا آمد. پدرمان یک فرهنگی بود که خط زیبایی داشت. جد مادری ما از معلمان اخلاق درجه یک بودند. مریم الفبای مجاهدت با سلطنت پهلوی را از دایی‌هایش یاد گرفت.

کاظم‌زاده اضافه کرد: در سال ۱۳۵۷ بود که او نزد امام (ره) به پاریس رفت و برای ایشان چنین نوشت: یک زن مسلمان می‌تواند خبرنگار باشد؟ امام (ره) نیز در پاسخ به او گفته بود اصل قضیه ایرادی ندارد؛ مگر اینکه حجاب رعایت نشود. مریم در زمان جنگ تحمیلی به منطقه ابوذر رفت و اولین خبرنگار زن در دوران جنگ بود.

او به صفحه مجازی این عکاس جنگ که یک سال پیش تأسیس شده بود، اشاره کرده و گفت: امیدوارم با تجدید چاپ آثار مریم، مردم بیشتر با انقلاب آشنا شوند.

فاطمه قاسم‌پور، رییس فراکسیون زنان و عضو کمیسون اجتماعی مجلس شورای اسلامی پس از اتمام نمایش بخشی از مستند مریم کاظم‌زاده به روی صحنه آمد و چنین اظهار کرد: خدا را شاکر هستم که این فرصت فراهم شد تا دور هم جمع شویم و درباره‌ی نقش زنان در رسانه و انقلاب مقدس گفت‌وگو کنیم.

او سپس متنی از صفحه اینستاگرام مریم کاظم‌زاده قرائت کرد و گفت: چه بسا عزیزانی باشند که باید قبل از اینکه آن‌ها را از دست دهیم، مسیر و حرکت‌شان را مسیر و حرکت در گفتمان انقلاب اسلامی قرار دهیم. مسأله ما کنش‌گری اجتماعی است که متأسفانه امروزه آنچنان که باید و شاید تعلیم داده نمی‌شود.

قاسم‌پور با اشاره به تعبیرات رهبر انقلاب از الگوی زنان اضافه کرد: از اصحاب رسانه خواهش می‌کنم امثال خانم کاظم‌زاده را روایت کنند. در وزارت ارشاد نیز باید این رویکرد بیش از پیش وجود داشته باشد که امثال خانم کاظم‌زاده به عنوان یک الگو معرفی شوند.

رییس فراکسیون زنان و عضو کمیسون اجتماعی مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار کرد: اگر این الگوها به درستی معرفی شوند، می‌توانند زن را به میانه‌ی میدان بیاورند؛ زنی که هم خانواده را پاس می‌دارد و هم حضورش در عرصه‌ی اجتماع حضور تأثیرگذاری است.

حسین شریعتمداری، مسوول روزنامه کیهان در ادامه این مراسم به روی صحنه آمد و با قدردانی از اقدام معاونت مطبوعاتی برای درنظر گرفتن جایزه‌ی مریم کاظم‌زاده، چنین اظهار کرد: من با خانم کاظم‌زاده زمانی که وارد کیهان شدند، آشنا شدم. ایشان از جمله پیشگامان بودند. خانم کاظم‌زاده با فتوایی که از امام (ره) گرفته بودند، کارشان را شروع کردند. ایشان کار خبرنگاری را با حفظ منابع دینی و شرعی بهم پیوند زده بودند.

او ادامه داد: خانم کاظم‌زاده همیشه دقت داشتند که حقی از کسی ضایع نشود. ایشان در عین حال برای همه الگو بودند و در آن زمان نیز کارشان به کیهان منحصر نمی‌شد. در همان دوران همواره عقربه‌ی قطب‌نمای ایشان به سمت حضرت امام و آقا بود.

شریعتمداری با اشاره به لزوم معرفی الگوها اضافه کرد: الگوها باید معرفی شوند و خیلی از آدم‌ها خیلی چیزها را نمی‌دانند و انسان‌ها گاهی اوقات دشمن چیزی هستند که آن را نمی‌شناسند. نیاز به معرفی الگوها وجود دارد. الگوهای ما وقتی معرفی شوند، جدا پرطرفدار هستند.

 

منبع: ایسنا

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.