بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/04
شماره 2454 - تاریخ 1403/02/04
آخرین اخبار
دغدغه و درخواست شهروندان با ۵۶۴ مصوبه بازدید میدانی محلات پیگیری شد
اجرای عملیات طعمه‌گذاری و لانه‌کوبی درنواحی شش‌گانه منطقه٦ تهران
ارتقاء سطح دانش و اشاعه فرهنگ گیاه‌ پروری بین اقشار مختلف
تجهیز و آغاز فعالیت دبیرخانه کانون های اجتماع محور در منطقه ۲۱
برگزاری ششمین جلسه هم اندیشی دبیرخانه تکریم با مسئولین تکریم ارباب رجوع مناطق ۲۲ گانه در منطقه ۲۱
حال خوش شهروندان منطقه ۴ در هفته سلامت
طرح ارزشمند "کوک چهارم"
ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی در محلات منطقه 13
معرفی پروژه مرمت و بهسازی ساختمان شهرداری منطقه۱۳ در دومین نشست احیا گران بافت تاریخی تهران
اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی سرخه حصار و خجیر
پاکسازی مستمر زمین های بایر و قطعات خالی سطح ناحیه۳
آماده باش عوامل خدمات شهری در منطقه ۵
در روز جهانی زمین پاک رود دره کن از زباله‌ها پاکسازی شد
افزایش ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی در منطقه ۲۲
کاشت یک صد درختچه در بوستان های منطقه 17
هفته سلامت در منطقه ۱۷
جمع آوری بیش از ۷ هزار کیلو پسماند غیرمجاز در سطح منطقه ۱۷/ساماندهی زباله گردها
بهسازی فضاهای بی دفاع شهری جهت کاهش آسیب های اجتماعی
۶۰۵ اصله درختچه یاس‌هلندی درخاک منطقه۲ تهران ریشه می‌دوانند
مرمت و بازسازی دیوار صوتی بزرگراه شهید حکیم
اجرای طرح «الگوی خدمت» در محور منطقه ۱۶
احداث همراه سرا در منطقه ۱۲ اجرایی می شود
ساماندهی پارک موتورسیکلت ها در خیابان لاله زار جنوبی
بانک ملی ایران پیشگام در حمایت توسعه خدمات بهداشتی و درمانی
بانک ملی ایران پیشگام در حمایت توسعه خدمات بهداشتی و درمانی
پرداخت 146 هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه توسط بانک کشاورزی در سال 1402
پرداخت 146 هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه توسط بانک کشاورزی در سال 1402
بانک توسعه صادرات درمسیرجهش تولید گام موثر برمی دارد
بانک توسعه صادرات درمسیرجهش تولید گام موثر برمی دارد
پرداخت بیش از۳۰۰ میلیاردریال تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در یک ماهه سال۱۴۰۳
پرداخت بیش از۳۰۰ میلیاردریال تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در یک ماهه سال۱۴۰۳
پایان خردادماه آخرین مهلت افتتاح حساب یا تکمیل موجودی جشنواره حساب های قرض الحسنه پس انداز بانک ملت
پایان خردادماه آخرین مهلت افتتاح حساب یا تکمیل موجودی جشنواره حساب های قرض الحسنه پس انداز بانک ملت
نشست هم‌اندیشی معاونین، مدیران و رؤسای شعب بیمه ملت برگزار شد
نشست هم‌اندیشی معاونین، مدیران و رؤسای شعب بیمه ملت برگزار شد
دریافت گواهی سازگاری با محیط ‌زیست برای چهارمین سال پیاپی توسط تلویزیون‌های LG OLED evo
افزایش 5.5 درصدی تولید مس تصفیه شده جهانی
نصب ۲۸۴ عدد تجهیزات پارکی در بوستان های منطقه ۲۱
بازسازی و مرمت تابلوهای هشدار دهنده ۹ بوستان و مخازن ژئوممبران بوستان های منطقه ۲۱
توسعه محله محروم ارم در دستور کار سریع همه بخش های مدیریت شهری قرار گرفت
اجرای طرح فوریتی ساماندهی آسیب های اجتماعی در منطقه ۵
۲ مجموعه ورزشی در محلات هاشم آباد و کیانشهر احداث می‌شود
اجرای مستمر طرح ساماندهی آسیب های اجتماعی در محلات منطقه ۱۳
ارائه خدمات رایگان پزشکی و سلامت در محلات منطقه۱۳
آغاز به کار 26 ایستگاه‌ تندرستی همزمان با هفته سلامت در منطقه 13
آشکارسازی المان های ترافیکی در بزرگراه های منطقه 19
آغاز عملیات پایش فضای سبز برای کنترل آفات و عوامل خسارت زا در منطقه 19
نواختن زنگ تحرک ایستگاه های ورزش شهروندی با حضور خانواده شهدای ورزشکار در منطقه ۱۹
برپايي ايستگاه حال خوب سلامت همراه با تدارک 70 برنامه سلامت محور در منطقه 19
اجرای طرح مرمت، پاکسازی و نوسازی نقاشی‌های دیواری و جداره‌های شهری در شش نا‌حیه
بازدید میدانی از ٣ بوستان ورشو، هنرمندان و لاله با حضور مسئولان
اجرای طرح نفس های تازه شهر در منطقه ۴
هم افزایی دستگاه های اجرایی منطقه 3 در اجرای طرح"ساماندهی آسیب های اجتماعی"
پاکسازی پاتوق معتادین متجاهر در طرح "ساماندهی آسیب های اجتماعی"
افتتاح و بهره برداری از ۲۷ پروژه شهری در #منطقه۲ تهران
با اقدامات جهادی و انقلابی گامی موثر در تقویت و نشاط مساجد برداشته خواهد شد
کد خبر: 465503 | تاریخ : ۱۴۰۱/۸/۲۹ - 20:03

نوآوران آنلاین- یکی از اصلی ترین مواردی که در تأمین قطعات خودرو می بایست رعایت شود – چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ شاخص ها و اِلمان ها – بحث تهیه مناسب ترین تایر برای خودرو است. متأسفانه قیمت بسیار بالای تایرهایی با استانداردهای روز دنیا، محدودیت هایی را در خرید این محصول موجب شده اند.

این گرانی قیمت باعث شده است اکثریت مالکین خودروها – اعم از سواری و غیره – جهت تعویض و‌ تأمین یکی از مهم ترین و حیاتی ترین لوازم وسایط نقلیه خود، به خرید تایرهایی با قیمت پایین و البته با کیفتی بسیار ضعیف روی بیاورند.

 

عمده ترین دلایل نا به‌سامانی بازار تایر:

۱) وجود قوانین و مقررات نامناسب در حوزه واردات.

۲) عدم نظارت بر سیاست گذاری تعیین نرخ سود در عمده فروشی ها و خرده فروشی ها.

۳) اعمال مالیات ناهمسو با شرایط اقتصادی حاکم.

 ۴) انبوه قاچاق تایر به داخل کشور.

 

سایه ۷۰ درصدی قاچاق تایرهای چینی

وقتی پای درد و دل  کسبه، پیشکسوتان و همچنین تجار این صنف نشستیم و از وضعیت بازار  جویا شدیم، بیشترین تأکید ایشان بر این مهم استوار بود: «با توجه به قیمت تمام شده هر تایر از بدو خرید و ثبت سفارش و پرداخت گمرکی و اعمال هزینه های متفرقه و حتی بدون در نظر گرفتن سود و فقط با تعیین قیمت تمام شده تایر وارد شده، متأسفانه همان تایر با همان برند، سال تولید و سایز؛ حتی ارزانتر از قیمت تایرهای وارداتی موجود در بازار آن هم به وفور یافت می شود که به وضوح و بداهت نشان از رد پای قاچاق و اعمال غیر قانونی دارد».

در این آشفته بازار و حاکمیت “گربه سیاه” بر آن، بدیهی ست مصرف کننده بی اطلاع از وقایع تلخ و مغایر با مصلحت و سلامت خویش و عزیزانش – از آن جا که همه تایرها را دارای کیفیت یکسان می پندارد – در پی نازل ترین قیمت باشد و ناغافل به خرید تایر قاچاق پر ریسک و قاچاق سمت و سوق یابد.

متأسفانه به دلیل همین وضعیت همچنان پایدار، اکثریت قریب به اتفاق تجار خوش نام و کسبه پاکدست از فعالیت در این صنف منصرف شده اند و واردات تایر غالباً در اختیار کسانی قرار گرفته است که هیچگونه تجربه ای در این خصوص ندارند. طبیعتاً و منطقاً ایشان نیز ترغیب و تشویق به خرید از شرکت های چینی و عرضه تایرهای اکثراً بی کیفیت به بازار کشور می شوند؛ چرا که واردات تایرهای با کیفیت و دارای برند معتبر، فاقد صرفه مالی مورد انتظار است.

 

اشکال قاچاق تایر

قاچاق تایر به دو صورت انجام می گیرد:

 ۱) خرد (یا اصطلاحاً نسخه ای که به تعداد معدود و از طریق کولبری و غیره از خطوط مرزی کنترل ناشده وارد کشور می شوند).

 ۲) کلان (به ظاهر قانونی و از طریق گمرک (البته با کم اظهاری!) توسط وارد کننده انجام می پذیرد).

 

چگونگی تولید تایرهای تقلبی

شرکت های کشور چین که تایرهایی با نام تجاری (X) تولید می کنند، پس از عقد قرارداد با مشتری، هر علامت تجاری که وی درخواست کند را به عنوان برند بر روی تولیدات خود درج می کنند. به عنوان مثال برندی که با نام تجاری (X) تولید شده و به کشور ما صادر می شود را بنابر درخواست مشتری دیگری – با تغییر در نام تجاری و برندینگ آن – به کشور ما ارسال می شود؛ یعنی یک کیفیت و یک کوالیتی در یک تایر با دو یا چند نام تجاری متفاوت!

گرچه کشور ما خود تولید کننده تایر است و چندین شرکت سازنده با کیفیتی متعادل مشغول به کار و تولید هستند؛ اما به دلیل کمبود عرضه نسبت به تقاضا، نباید واردات در این زمینه را نادیده نگرفت؛ چرا که از بحث نسبیت عرضه به تقاضا که بگذریم، موضوع تولید برخی سایزها نیز مطرح است.

 

تأثیر محدودیت های تولید داخل در گسترش قاچاق

گفتنی است به علت نبود قالب و نیز عدم وجود خط تولید، سایزهایی با رینگ های ۱۸ تا ۲۱ و برخی سایزهای ۱۷ در کشور ما تولید نمی شود. از سویی، پر واضح است با ورود خودروهای شاسی و نیمه شاسی، بازار شاهد درخواست مضاعف مشتریان برای خرید این سایزها است که همین امر لزوم واردات تایر به کشور را شدت می بخشد.

این روزها دارنده ماشین های لوکس و گران قیمت هم به دنبال تایرهای چینی و حتی ایرانی هستند؛ چرا که قیمت بالای تایرهای معتبر سبب می شود مشتری رو به خرید تایرهای کم کیفیت و ضعیف بیاورد.

به عنوان مثال، در خودرویی با فلان برند معروف، قیمت ۴ حلقه تایر تا مبلغ ۷۰ میلیون تومان هم می رسد.

ناگفته نماند نقش این کالا که جزو کالاهای اساسی نیز محسوب می شود، برای امنیت سرنشینان خودرو‌ بسیار حائز اهمیت است. کما این که بسیاری از تصادفات جاده ای و شهری نیز به دلیل نقص در فرایند ساخت تایر اتفاق می افتد.

 

سوء استفاده از قوانین گمرکی در تسهیل امر قاچاق

نکته مهمی که طرح ساماندهی به این کالای اساسی را به چالش می کشد، عدم وجود شماره سریال بر روی لیبل تایر و همچنین نبود امکان اعمال شماره سریال از روی دیواره تایر به دلیل پوشش نوار بر تایر در سیستم گمرکی است.

چنین وضعیتی موجب می شود نتوان – مانند کالاهای وارداتی دیگر – تایری با ورود قانونی و تایری با ورود غیر قانونی به کشور را از هم تفکیک کرد؛ لذا به واسطه همین ضعف، مجرمین در این زمینه گاهاً از برگ سبز و شماره کوتاژ تایرهایی که یک بار با حجم و تعداد معلومی قانونی وارد شده است برای رفع توقیف تایرهایی دیگر با همان سایز و نام تجاری البته قاچاق در انبارها و مکان های دپو شده خود استفاده کنند؛ چرا که در سامانه گمرکی فقط سایز و تعداد و برند قابل رؤیت است که متاسفانه بار قاچاق اصطلاحاً “قسر” در می رود.

 

راهکارهای بهینه سازی بازار

در هر حال بازار تایر باید از طریق سازمان های مرتبط و ذی صلاح که در رأس آن وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده است مورد بررسی و اعمال مقررات با رویه جدید قرار بگیرد تا هم در حق مصرف کننده و هم فروشنده اجحافی صورت نگیرد.

جهت نیل به این مطلوب باید چند موضوع را در نظر گرفت:

۱) جلوگیری از قاچاق تایر.

۲) سر و سامان دادن به روش دریافت حقوق و عوارض گمرکی که نیاز به بررسی و تجدید نظر معقول – چه برای واردات تایر و چه برای ورود مواد اولیه آن – به کشور برای شرکت های تولید کننده داخلی را دارد که این امر قطعاً در کاهش قیمت تمام شده تایر نقش مهمی را ایفا می کند. نتیجتاً با انجام پذیرفتن این رویه، اداره گمرک هم برای کمک به تنظیم بازار کشور از این موضوع مستثنی نیست و می تواند با در نظر گرفتن برخی قوانین و مقررات کارشناسی شده، از ورود تایر قاچاق جلوگیری کند.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.