افق کورش بانک‌سامان بانک سینا بانک گردشگری طرح فولاد فولاد سنگان فولاد امیرکبیر شرکت فولاد آتیه خاورمیانه شرکت فولاد خوزستان فولاد هرمزگان
روزنامه نوآوران - 1401/11/09
شماره 2181 - تاریخ 1401/11/09
آخرین اخبار
عوامل مؤثر بر شیوه پرداخت رسانه ها به جرم
احمق ها از همه چیز آگاهند، مشروط بر این که ساکت بمانند! سکوت؛ اندیشگاه احمقان فهیم است.
پرچمدار المپیک ایران پناهنده شد/ چرا ورزشکاران مهاجرت می‌کنند؟
قیمت سکه و طلا ۸ بهمن ۱۴۰۱/ سکه امامی ۲۳ میلیون و ۹۵۱ هزار تومان
خرید ۵۰۰۰ یورو با نرخ دولتی برای چه کسانی امکان‌پذیر است؟
مصرف کنسرو ماهی ۵۰ درصد کاهش یافت/ تعیین قیمت سلیقه ای ماهی
هزینه‌ مسکن درآمد خانوارها را می‌بلعد!
عکس| VAR به سبک یک عکاس ورزشی/ پنالتی پرسپولیس گرفته نشد؟
پیشنهاد یک نماینده مجلس برای حل مشکل مشمولان غایب خدمت سربازی
همه چیز درباره هیات عالی مولدسازی دارایی‌های دولت
استخوان لای زخم بازار گوشت/ درمان چیست؟
متاورس، هوش مصنوعی و روبات‌ها
چه خبر از گوشت گرم وارداتی؟
علت افزایش قیمت قبوض گاز برخی از مشترکان خانگی چیست؟
پرداخت ۱.۴هزار میلیاردریالی تسهیلات ازدواج و ۳۴۲ میلیاردریال تسهیلات فرزندآوری
توضیح بانک آینده در مورد یک خبر
هفتمین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با حمایت بانک پاسارگاد توسط انجمن مدیریت ایران و همکاری دانشگاه خاتم برگزار شد
بانک صادرات ایران ٢١٨ هزار میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه و حمایتی پرداخت کرد
امکان خرید مسکن در شهرهای کوچک با دریافت اوراق تسهیلات مسکن
ارتقای نام و برند بانک ملی ایران با تلاش حداکثری همکاران
معرفی دستاوردهای بانک شهر در نخستین نمایشگاه بین‌المللی شهر پایدار
کربی: انتظار پیشرفت در مذاکرات برجامی در آینده نزدیک را نداریم
بیت‌کوین رکورد ۱۰ ماهه را شکست
پیروزی منچسترسیتی برابر آرسنال در جام حذفی
احتمال انتقال قرضی سردار آزمون به گالاتاسرای
آیا «سفر گروسی به تهران» به احیای برجام منجر می‌شود؟
کیفیت هوای تهران در وضعیت «نارنجی»
نامه بدون هماهنگی شورای رقابت، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به سهامداران خسارت زد
تاکید مجدد «امیرعبداللهیان» بر آمادگی ایران برای روشن شدن ابعاد حمله به سفارت آذربایجان
والی لالیگایی، پرسپولیسی‌ها را مغلوب کرد!
صعود صربیناتور به فینال تنیس استرالیا/ مصاف جوکوویچ و سیتسیپاس برای قهرمانی و شماره یک جهان
سریال نوید محمدزاده جنجال جدید نمایش‌خانگی می‌شود؟
تصاویر ماندگاری از صبا، پایور و ظریف تا محمدرضا لطفی و شجریان
درخواست ایرلاین‌ها برای کاهش هزینه‌های جانبی
بلاتکلیفی قیمت لوازم خانگی و یک جدال بی‌پایان
۲۰ هزار خانه تحویل می‌شود/پردیسی‌ها منتظر افتتاح باشند
هشدار نارنجی تداوم آلودگی هوای تهران تا یکشنبه/ کاهش کیفیت هوا در ۱۳ شهرستان استان تهران
نشانه‌های انگیزه شخصی عامل حمله به سفارت آذربایجان/ «رئیسی» دستور بررسی داد
جهش ۱۵ میلیون ‌تومانی دنا و تیبا در هفته اول بهمن ماه/ جدول قیمت‌ها
آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار وزیر ارشاد: «خشونت و فشار» در مسأله حجاب، کارساز نیست
فروش ارز در شعب منتخب بانک ملی ایران
اهدای جایزه همراه اول به پایان‌نامه سال مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
ساپینتو: امیدوارم تعداد تماشاگران بیشتر شود/ می‌توانیم قهرمان شویم و تا آخر می‌جنگیم
گواردیولا: زندگی خیلی کوتاه است؛ باید پرواز کرد
نخستین ناکامی رونالدو با النصر
قرارداد یزدانی یک‌طرفه فسخ شد
خلق کلمات بی اساس، واقعیت خلیج فارس را تغییر نمی دهد
واکنش نظام پزشکی به اظهارات وزیر آموزش و پرورش درباره تاسیس هنرستان‌های طب ایرانی
ورود سامانه جدید بارشی به کشور از بعدازظهر فردا
ارز در پنج بانک دولتی عرضه می‌شود
کد خبر: 466184 | تاریخ : ۱۴۰۱/۱۱/۳ - 16:34
نهاد تصمیم‌گیر برای عرضه خودرو در بورس کالا کیست؟
ماجرای نامه‌ای که خبرساز شد!

نهاد تصمیم‌گیر برای عرضه خودرو در بورس کالا کیست؟

در حالی شورای رقابت در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان بورس کلیه محصولات دو خودروساز بزرگ (جز هایما و تارا) را انحصاری دانسته و اعلام کرده که باید خودروهای شاهین، دنا و پژو ۲۰۷ از بورس کالا خارج شوند که وزیر صمت تصریح کرده نامه شورای رقابت را رویت نکرده و وزیر اقتصاد نیز تاکید کرده که مجوز عرضه خودرو در بورس کالا توسط شورای عالی بورس داده شده و در این رابطه‌، شورا تصمیم خواهد گرفت.

نوآوران آنلاین-به گزارش ایسنا، روز گذشته (٢ بهمن ماه)، سید محمدرضا سیدنورانی (رئیس شورا و مرکز ملی رقابت) در نامه‌ای خطاب به مجید عشقی (رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار)، کلیه محصولات ایران‌خودرو (جز دو محصول هایما و تارا) و ساپیا  را انحصاری اعلام و تاکید کرده است که خودروهای شاهین، دنا و پژو ۲۰۷ باید از بورس کالا خارج شوند. 

در این نامه آمده است: 

''پیرو عرضه برخی خودروها در بورس کالا به اطلاع می‌رساند مدت مصوبه شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی تاریخ ۲۸ مهر ۱۴۰۰ در خصوص تنظیم بازار خودرو یکسال بوده است.

بدیهی است با انقضاء این مدت، مصوبات قبلی شورای رقابت در این زمینه به خودی خود مبنای عمل بوده و باید اجرایی می‌شده است. بر این اساس مطابق مصوبات ،۴۲۰ ۴۴۲، ۴۶۲ و ۴۶۸ بازار خودروهای انحصاری شامل کلیه خودروهای سواری دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا به جز دو خودروی هایما و تارا است و عرضه آن‌ها باید طبق روال پیشین و مطابق با مصوبات ۴۱۴ و ۴۲۰ صورت گیرد.

قیمت این خودروها نیز باید بر اساس مصوبات ۱۴۸ و ۴۴۲ طبق فرمول (Price Cap) محاسبه شود؛ فلذا عرضه خودروهای خانواده دنا پژو ۲۰۷ و شاهین در بورس کالا مجاز نیست.

شایان ذکر است شورای رقابت با تشکیل کارگروه تخصصی خودرو موضوع بازبینی دستورالعمل‌های بازار خودرو را در دستور کار قرار داده است و در صورت تصویب مصوبه جدید در این زمینه جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.''

نهاد تصمیم‌گیر برای عرضه خودرو در بورس کالا کیست؟

 

 واکنش فوری سازمان بورس: عرضه خودرو در بورس کالا دوربرگردان ندارد

گفتی است که به‌دنبال نامه شورای رقابت و درخواست/ دستور خروج خودروهای مذکور از بورس کالا، سازمان بورس، واکنش فوری نشان داده است. 

در این رابطه،  امیرمهدی-صبائی-مدیر نظارت بر بورس‌ها تاکید کرده است که شورای رقابت اختیار قانونی لغو عرضه خودرو در بورس کالا را ندارد. عرضه خودرو در بورس کالا یکی از مصوبات شورای عالی بورس است و این سازمان (بورس کالا) موظف است تا در چارچوب این مصوبه رفتار کند؛ لذا ضمن احترام به جایگاه شورای رقابت، بورس کالا تابع مصوبات شورای عالی بورس است. هر گونه ملاحظه‌ای در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا صرفا و صرفا در شورای عالی بورس قابل بررسی است.

وزیر صمت: نامه شورای رقابت را ندیده‌ایم

به دنبال این موضوع، سیدرضا فاطمی‌امین-وزیر صنعت، معدن و تجارت- تصریح کرده است که نامه شورای رقابت به دست وزارت صمت نرسیده است؛ این درحالیست که ادامه روند عرضه خودروها در بورس کالا بسته به نظر خود خودروسازان و سازمان بورس است و وزارت صمت دخالتی در این موضوع نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت صمت نیز در این رابطه تاکید کرده است: ما از عرضه در بورس کالا حمایت می‌کنیم؛ چرا که مدل موفقی از عرضه خودرو بود که توانست قیمت‌ها را با قیمت به‌ مراتب کمتر از قیمت بازار آزاد عرضه کند. اما در شرایط عادی که بازار متعادل است و خودروسازان در حداکثر توان تولید و نیاز داخل را برآورده می‌کنند، همچون گذشته (خارج از قرعه‌کشی) می‌تواند فروش انجام شود و دیگر ابزار یا واسطه‌ای لازم نیست. در شرایط عادی، اختیار نحوه فروش خودرو، با خودروساز است و می‌تواند تصمیم بگیرد که روند عرضه در بورس ادامه پیدا کند یا خیر و موضوع درون صنعتی است اما تاکید می‌کنیم که این روند در شرایط عادی بازار می‌تواند اجرایی شود.

مجوز عرضه خودرو در بورس را شورای عالی بورس صادر می‌کند

گفتنی است که پیش از این، سید احسان خاندوزی- وزیر امور اقتصادی و دارایی- در نامه‌ای به رئیس سازمان بورس- با بیان اینکه نامه‌ای از شورای رقابت دریافت نکرده، تاکید کرده بود مجوز عرضه خودرو در بورس کالا توسط شورای عالی بورس داده شده و در این زمینه، شورای عالی بورس تصمیم خواهد گرفت.

وزیر اقتصاد در نامه خود تصریح کرده است که ''سیاست وزارت امور اقتصادی و دارایی حمایت از سرمایه‌گذاران و افزایش شفافیت است. با توجه به مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار و عدم دریافت مصوبه از سایر نهادها، عرضه خودرو در بورس کالا بر اساس مصوبه شورای عالی بورس طبق روال گذشته ادامه پیدا کند و در صورت دریافت هر درخواست از سوی سایر دستگاه‌ها و نهادها، موضوع مجدداً در شورای عالی بورس و اوراق بهادار مطرح شود.''

نهاد تصمیم‌گیر برای عرضه خودرو در بورس کالا کیست؟

بر این اساس با توجه به اظهار نظر وزارت اقتصاد و اعلام بی‌طرفی وزارت صمت، این سوال مطرح است که بالاخره نهاد تصمیم‌گیر برای عرضه خودروها در بورس کالا کیست؟

این درحالیست که خودروسازان نیز از عرضه محصولات خود در بورس کالا، رضایت دارند و خواستار تداوم آن هستند. 

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.