بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/01/29
شماره 2450 - تاریخ 1403/01/29
آخرین اخبار
اجرای طرح نفس های تازه شهر در ناحیه۵
جمع آوری روزانه 5 هزار کیلو پسماند غیرمجاز در شمال شرق شهر
جمع آوری 78 تن پسماند خشک از عوامل تفکیک و حمل غیر مجاز پسماند در منطقه2
طرح ویژه جلوگیری از فعالیت زباله گردها در منطقه ۳
اختصاص تسهیلات ویژه برای دارندگان وسایل نقلیه برقی
کوچه پشت شهرداری ساماندهی می شود
استمرار طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در منطقه ۱۶
اجرای طرح تحول ۲۰گانه خدمت در منطقه، رضایتمندی شهروندان را همراه دارد
ملاقات مردمی حبیب کاشانی با بیش از 70 نفر از شهروندان منطقه 17
آغاز هرس و به‌زراعی بهاری درختان در بزرگترین پهنه سبز تهران
بهره برداری از رینگ جنوبی مروارید شهر
نصب بیش از ۶ هزار متر مربع کفپوش گرانولی و تزریقی در بوستان های منطقه ۲۱
برخورد قاطع با پیمانکاران متخلف همکار با عوامل غیرقانونی زباله گردی
نیم نگاهی به عملیات عمرانی ناحیه۷ از ابتدای سال ۱۴۰۳
با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت :
شناسایی و ساماندهی 559 معتاد متجاهر و جمع آوری 195 تن پسماند در منطقه 19
آغاز نصب تله های فرمونی در بوستان جنگلی سرخه حصار
سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب نهاد‌های دولتی زیر‌ذره‌بین
افتتاح بلوک دوم گازی نیروگاه قدس سمنان
اجرای بیش از ۷ هزار و ۹۸۰ متر مربع بهسازی آسفالت در منطقه۱۳
بوستان پرواز میزبان جشنواره گل و گلاب تهران
47کیلومتر راه‌سازی در منطقه 22در سال جدید
آغاز تجهیز کارگاهی احداث سرای محله آبشار تهران
کاشت بیش از ۲۸ هزار و ۲۵۴ اصله درخت و درختچه و انواع درختان در میادین، بلوارها و بوستان های منطقه ۲۱
بازارچه دستفروشان تهرانسر، توسعه می یابد
اجرای150 برنامه نمایشی آموزشی با بهره مندي بيش از 5 هزار كودك در منطقه 19
آغاز عملیات لایروبی و کف شکنی چاه های آب خام فضای سبز منطقه 19
چهره بخش مرکزی شهر از معضلات اجتماعی زدوده می شود
اجرای عملیات لکه گیری و ترمیم آسفالت معابر سطح ناحیه۳
تداوم پاکسازی و رنگ آمیزی دیوار نوشته های غیرمجاز در منطقه ۴
۱۶۰ تقاطع اصلی و فرعی منطقه ۴ بهسازی و مناسب سازی می شود
سرعت‌بخشی به پروژه‌ها با رعایت شاخص‌های کیفی انجام می‌شود
پیشتازی بانک ملی ایران در واگذاری ها با ثبت رکوردهای جدید توسط آینده پویا
پیشتازی بانک ملی ایران در واگذاری ها با ثبت رکوردهای جدید توسط آینده پویا
سقف مهربانی در بانک ملی ایران بلند است/ متقاضیان وام بخوانند
سقف مهربانی در بانک ملی ایران بلند است/ متقاضیان وام بخوانند
برگزاری کمیته انتصابات اداره امور شعب شرق تهران با حضور قائم مقام مدير عامل
برگزاری کمیته انتصابات اداره امور شعب شرق تهران با حضور قائم مقام مدير عامل
پرداخت بیش از 289 هزار میلیارد ریال تسهیلات تکلیفی توسط بانک سپه در سال 1402
پرداخت بیش از 289 هزار میلیارد ریال تسهیلات تکلیفی توسط بانک سپه در سال 1402
تقدیر از نیروهای مسلح كشور بابت عملیات غرور آفرین وعده صادق/ ارزش آفرینی برای مشتریان رویكردی مهم بمنظور تحقق راهبرد مشتری محوری در این بانك است
تقدیر از نیروهای مسلح كشور بابت عملیات غرور آفرین وعده صادق/ ارزش آفرینی برای مشتریان رویكردی مهم بمنظور تحقق راهبرد مشتری محوری در این بانك است
تقدیر از نیروهای مسلح كشور بابت عملیات غرور آفرین وعده صادق/ ارزش آفرینی برای مشتریان رویكردی مهم بمنظور تحقق راهبرد مشتری محوری در این بانك است
تقدیر از نیروهای مسلح كشور بابت عملیات غرور آفرین وعده صادق/ ارزش آفرینی برای مشتریان رویكردی مهم بمنظور تحقق راهبرد مشتری محوری در این بانك است
اعطای ۲۴ هزار و 941 فقره تسهیلات مسکن روستایی به مبلغ ۴ هزار و 497 میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲
اعطای ۲۴ هزار و 941 فقره تسهیلات مسکن روستایی به مبلغ ۴ هزار و 497 میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲
شرکت واسپاری توسعه تعاون از فرد محوری به رویکرد مشارکتی تغییر رویه داده است
شرکت واسپاری توسعه تعاون از فرد محوری به رویکرد مشارکتی تغییر رویه داده است
با ارزیابی سازمان ملی بهره‌وری ایران؛ پست بانک ایران در محورهای کارایی و اثربخشی اهداف سازمانی، رتبه برتر را کسب کرد
با ارزیابی سازمان ملی بهره‌وری ایران؛ پست بانک ایران در محورهای کارایی و اثربخشی اهداف سازمانی، رتبه برتر را کسب کرد
مشارکت فعال بانک سامان در نمایشگاه ایران بیوتی
مشارکت فعال بانک سامان در نمایشگاه ایران بیوتی
تشریح دستاوردها و اهداف بانک صادرات ایران در حضور وزیر اقتصاد
تشریح دستاوردها و اهداف بانک صادرات ایران در حضور وزیر اقتصاد
ارایه خدمات بانکی به افراد بالای 65 سال بدون صف در شعب بانک ملت
ارایه خدمات بانکی به افراد بالای 65 سال بدون صف در شعب بانک ملت
بازدید شهردار منطقه ۱۲ از روند پیشرفت ۵ پروژه عمرانی شاخص منطقه
اجرای ۱۲۵۰ تن روکش مکانیزه آسفالت در معابر منطقه
بدنه بزرگراه های منطقه2 با گل های بهاری فرش شد
اتمام خط کشی محوری جنوب به شمال خیابان ولیعصر (عج)
نصب یکهزار و ۲۳۲ شعله پرژکتور در بوستان های منطقه ۲۱
تداوم اجرای طرح نگهداشت شهر در منطقه ۵
کد خبر: 466531 | تاریخ : ۱۴۰۱/۱۱/۲۲ - 19:30
سیلابه‌های اجتماعی در فضای مجازی

سیلابه‌های اجتماعی در فضای مجازی

دکتر غلامحسین بیابانی / دانشیارگروه کشف جرایم دانشگاه جامع علوم انتظامی امین

نوآوران آنلاین- هر گونه بحث در مورد شکاف اجتماعی و رفتار برخط مستلزم درکی از سیلابه‌های اجتماعی است؛ بیشتر به این دلیل که هنگامی که اطلاعات (شامل اطلاعات غلط) تنها با فشار یک دکمه، می‌تواند بین صدها، هزاران یا حتی میلیون‌ها نفر پخش شود، این سیلابه‌ها امکان‌پذیرتر می‌شوند.

اغلب پیش‌بینی سیلابه‌ها دشوار یا حتی غیرممکن است، ولی آن ها در کنار ما حضور دارند و فرهنگ و حتی زندگی ما را سازمان می‌دهند. سیلابه‌ها به طور فزاینده‌ای در حال تبدیل به محصول شبکه‌های اجتماعی هستند. آن ها درون جوامعی ایزوله اتفاق می‌افتند که تعهدی خاص به فیلم‌ها، کتاب‌ها یا ایده‌ها ایجاد می‌کنند. تروریست‌ها، شورشی‌ها و انقلابی‌ها تلاش می‌کنند تا سیلابه‌ها را ایجاد کنند و از آن ها سود برند.

سیلابه‌ها به طور مرتب تأثیری بسیار عمومی‌تر می‌گذارند و (برای مثال) کمک می‌کنند به: ایجاد حقی برای شورشی علیه حکومتی اقتدارگرا، خروج یک کشور از اتحادیه اروپا، انتخاب یک رئیس جمهور یا محبوب ساختن یک تلفن همراه جدید.

روشن است که گروه‌های اجتماعی – چه بزرگ و چه کوچک – به سرعت به سوی این یا آن مجموعه‌ از باورها و اعمال حرکت می‌کنند. این نوع از سیلابه‌ها اغلب شامل توزیع اطلاعات می‌شود؛ در واقع آن ها اغلب از طریق اطلاعات هدایت می‌شوند.

تقریباً همه‌ ما فاقد اطلاعات مستقیم یا به کلی اطلاعات قابل اعتماد در مورد بسیاری از مسائل مهم هستیم؛ این که آیا زمین به دور خورشید می‌چرخد، این که آیا مواد از مولکول‌ها تشکیل می‌شوند، این که آیا دایناسورها وجود داشته‌اند و... برای بیشتر باورهای بدیهی شما، واقعاً اطلاعات مستقیم در اختیار ندارید. شما به ادعاها یا اعمال افراد مورد اعتمادتان، اعتماد می‌کنید.

بر این اساس برای درک پویایی‌های اجتماعی در این جا، ما نیاز داریم تا بین دو نوع از سیلابه تمایز قائل شویم:

۱) سیلابه‌های مبتنی بر اطلاعات.

۲) سیلابه‌ها مبتنی بر شهرت.

 

۱) سیلابه‌های مبتنی بر اطلاعات

در یک سیلابه اطلاعاتی، مردم دیگر به نقطه خاصی در دیدگاه‌ها یا اطلاعات شخصی خود اعتماد نمی‌کنند. در مقابل آن ها بر اساس نشانه‌های منتقل شده از سوی دیگران تصمیم می‌گیرند. این امر منتج به این می‌شود که رفتار اندک افراد اولیه یا حتی نفر نخست بتواند باعث ایجاد رفتاری مشابه از سوی افراد بی‌شماری شود که از آن ها پیروی می‌کنند.

در این جا تأکید بر یک نکته مهم است و آن این که اگر یک نفر بییند که پنج، ده، صد یا هزار نفر تمایل دارند که چیزی را بگویند یا چیزی را انجام دهند، این تمایل وجود دارد که فکر کند هر کدام و همه‌ این افراد تصمیم مستقلی برای گفتن یا انجام آن دارند. حقیقت می‌تواند این باشد که تنها بخش کوچکی از این گروه تصمیم مستقلی گرفته است. باقی آن ها از جمع تبعیت می‌کنند و بنابراین همان سیگنالی را که خودشان در معرض آن بودند، تقویت می‌کنند. آن سیگنال ممکن است به شدت بلند باشد و کاملاً گیرا به نظر برسد، حتی با وجود این که ترکیبی از قضاوت‌های تعداد بسیار اندکی از مردم است.

مسائل زیست‌محیطی مثال‌هایی هستند از این که اطلاعات چگونه سفر می‌کنند و می‌توانند گسترش یابند و تثبیت شوند؛ چه حقیقت داشته باشند و چه خیر.

یک مثال مشوش‌کننده، این باور عمومی گسترده است که زباله‌های رها شده‌ خطرناک، یکی از مهم‌ترین مشکلات جدی زیست‌محیطی است. علم از این باور حمایت نمی‌کند و به نظر می‌رسد که این باور از طریق سیلابه‌ها گسترش یافته باشد.

یک مثال زیست‌محیطی دیگر، این باور رایج و غلط است که غذاهای شامل ارگانیسم‌های مهندسی ژنتیکی، برای سلامت مردم خطر دارند؛ و البته دانشمندان توافق دارند که این مواد خطرناک نیستند.

بسیاری از سیلابه‌ها، رایج اما محلی هستند. این باور را در نظر بگیرید که در برخی جوامعِ آمریکایی‌ آفریقایی‌ تبار در دهه ۱۹۸۰ رواج داشته است که دکترهای سفیدپوست در رواج ایدز در میان آمریکایی‌های آفریقایی‌ تبار مقصر هستند. یا این مسأله را که محافظه‌کاران آمریکایی زیادی به آن باور دارند در نظر بگیرید؛ این که رئیس جمهور اوباما در ایالات متحده زاده نشده است و این ایده که بسیاری از والدین به آن باور دارند (و ظاهراً دونالد ترامپ هم یک بار از آن دفاع کرده است) که واکسیناسیون باعث اوتیسم می‌شود!

یک گروه چیزی را باور می‌کند و گروه دیگر درست مخالف آن را؛ دلیل آن انتقال سریع اطلاعات در یک گروه است که در گروه دیگر وجود ندارد.

 

۲) سیلابه‌های مبتنی بر شهرت

ما همچنین می‌توانیم امکان سیلابه‌های شهرتی را موازی با سیلابه‌های اطلاعاتی تصور کنیم.

در یک سیلابه شهرتی مردم فکر می‌کنند که می‌دانند چه چیزی درست است یا چه چیزی ممکن است درست باشد، ولی آن ها کم‌ و بیش با جمعیت همراه می‌شوند تا نظر خوب دیگران را در مورد خود حفظ کنند.

حتی با اعتماد به‌نفس‌ترین مردم نیز گاهی قربانی این فشار می‌شوند و در این فرایند سکوت اختیار می‌کنند. مردم با داشتن ترس از خشم دیگران، ممکن است به طور عمومی به ارزش‌ها و فعالیت‌هایی اعتراض نکنند که به طور خصوصی از آن ها متنفرند.

عمل اجتماعی آزار جنسی بسیار قدیمی‌تر از مفهوم “آزار جنسی” است و زنان بسیاری که در معرض آن قرار داشته‌اند، از این امر بیزار بوده‌اند؛ ولی بیشتر آنان سکوت کرده‌اند، صرفاً به دلیل این که از عواقب شکایت عمومی می‌ترسیدند.

جالب است که فکر کنیم چند تا از فعالیت‌های فعلی در همین دسته‌بندی کلی قرار می‌گیرند؛ یعنی آن ها آزار می‌رسانند و آسیب‌رسان دانسته می‌شوند؛ ولی باقی می‌مانند، زیرا بیشتر کسانی که آسیب می‌بینند، باور دارند که اگر شکایت کنند، آزار می‌بینند.

زمانی که سیلابه‌های شهرتی شروع به گسترش می‌کنند، ممکن است ایجاد نافرمانی افزایش یابد، همان‌طور که وقتی مردم می‌فهمند نارضایتی آنان بین تعداد زیادی از مردم مشترک است، اغلب این اتفاق می‌افتاد.

با پیوستن تعداد هرچه بیشتری از مردم به سیلابه‌های شهرتی، آن ها فشار فزاینده‌ای را ایجاد می‌کنند. موضعی که زمانی به شدت نامحبوب بوده و منجر به سکوت می‌شده است، ممکن است موضعی معمول به‌ نظر برسد، به حدی که مردم برای مخالفت با آن، در مورد شهرت خود خطر کنند.

 

 

 

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.