بانک ملی افق کورش بانک‌سامان بانک سینا بانک گردشگری طرح فولاد فولاد سنگان فولاد امیرکبیر شرکت فولاد آتیه خاورمیانه شرکت فولاد خوزستان فولاد هرمزگان
روزنامه نوآوران - 1402/02/25
شماره 2239 - تاریخ 1402/02/25
آخرین اخبار
افزایش یارانه‌ها به شرط خرید کالابرگ‌ الکترونیکی
مخالفت ستاد مبارزه با موادمخدر با دستورالعمل جدید درمان اعتیاد
رایزنی آمریکا و کره جنوبی برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران
صحرایی وزیر شد
دستور رییسی برای برقراری ارتباط با مصر
آمادگی کامل فراجا برای مقابله با هر تهدیدی علیه امنیت داخلی کشور
توافق سران ایران و عمان برای تنظیم سند همکاری‌های راهبردی
نباید در وحدت جامعه خلل ایجاد شود
از روابط با مصر استقبال می‌کنیم
ثبت‌نام می‌کنیم، اما قیمت را نمی‌دانیم
تقدیر جمعی از اعضای شورا از اقدامات شهرداری در منطقه ۱۲
جشنواره گل و گلاب تهران در بوستان بهاران
از پویش زمین بدون ته سیگار تا تقدیر از رانندگان غیرسیگاری
در هفته ملی بدون دخانیات در منطقه ۲۲؛اراده ها روشن، سیگارها خاموش می شوند
حفظ فضای سبز در مواجهه با ساخت و سازها مورد توجه جدی مدیریت شهری منطقه است
کودکان محله فرحزاد مهربانی با طبیعت را آموزش دیدند
دختران و پسران دهه هشتاد و نودی خانواده معزز ایثارگران منطقه ۱9مهمان ویژه برنامه سفره‌های مادرانه دو می شوند
برپایی جشنواره تفريحي فراغتي و گذر های نشاط و بازی در بوستان بانوان منطقه۱۹
آماده سازی 950 هزار متر مربع اراضی برای پارکینگ زائران در محورهای منتهی به حرم
اعلام برنامه های ترافیکی جشن بزرگ اجتماع امام رضایی ها در محدوده میدان خراسان
آمادگی منطقه 15 برای اجتماع بزرگ امام رضایی ها
مسیل‌های منطقه ۲۱ زیر ذره بین اداره کل خدمات شهری شهرداری تهران
جشن بزرگ روز دختر در بوستان بانوان منطقه ۲۱ برگزار شد
آغاز عملیات پاکسازی پهنه شمال غربی حرم حضرت امام خمینی (ره)
استقرار پردیس فرهنگی منطقه ۱۳ در اجتماع بزرگ امام رضایی‌ها
پخش 7500 تن آسفالت در معابر شمال شرق تهران /آمد وشد خودروها روانتر می شود
آخرین وضعیت مرزهای ایران و افغانستان؛ وضعیت آرام و تحت کنترل است
از ابتکارات عمان در مورد مذاکرات"برجام"استقبال می‌کنیم
میعانات گازی ذخیره‌شده روی آب به صفر رسید
برنامه‌ریزی برای کاهش تاخیر پروازهای حج
توضیح شورای رقابت در مورد حذف شرط رهن سند خودرو
صداقت در اطلاع‌رسانی اولین اصل در روابط عمومی مترو تهران است
تجهیز بوستان های منطقه 2 به آبگرمکن های خورشیدی
احداث و راه اندازی 5 بازار جدید میوه و تره بار در منطقه دو
شهردار منطقه ۳ از دارنده مدال طلای مسابقات کاپ اپن آسیا تقدیر کرد
اتمام عملیات تراش و روکش بزرگراه شهید چراغی با بیش از ۸ هزارتن آسفالت
آموزش رایگان برای دختران در سرای محله دروازه شمیران
از «قرار عاشقی» تا جشنواره «خواهر برادری»
تجهیز،ایمن‌سازی و بازپیرایی بوستان‌ دوستدار کودک منطقه 15
تصفیه‌خانه خلیج‌ فارس منطقه 19 افتتاح و به بهره برداری رسید
دومین نشست شورای فرهنگی، اجتماعی، هنری و ورزشی منطقه ۲۱ تشکیل شد
آغاز برنامه ضربتی کنترل ترافیک در خیابان های مرکزی پایتخت
اجرای طرح نگهداشت شهر در محلات منتخب منطقه۱۳
استشمام بوي خوش عطر كرامت در محلات شمال شرق تهران
گرد همایی بزرگ دختران شهر در بوستان پلیس
اجرای طرح "هر محله یک خیابان" در منطقه 19کلید خورد
پل ابریشم توسط ایران مسدود شد
جزئیات ثبت‌نام اینترنتی «وام ضروری» بازنشستگان کشوری
مذاکرات فشرده کشورهای منطقه برای شرکت در کنسرسیوم شمال - جنوب با ایران
در حال مذاکره برای واردات مستقیم گاز از ترکمنستان هستیم
کد خبر: 466845 | تاریخ : ۱۴۰۱/۱۲/۲۱ - 20:24
فساد و توسعه اقتصادی

فساد و توسعه اقتصادی

دکتر غلامحسین بیابانی دانشیارگروه کشف جرایم دانشگاه جامع علوم انتظامی امین

نوآوران آنلاین- مطالعات بسیاری نشان داده اند که کشورهایی با فساد بیشتر و گسترده تر توسعه اقتصادی آهسته تر و رشد درآمد سالانه کمتری دارند. فساد مهم ترین مانع در برابر خروج از چرخه  باطل فقر، نابرابری اقتصادی، بیسوادی و سرمایه گذاری ناکارآمد است. کشورهای دارای فساد از منابع طبیعی و انسانی در دسترس بد استفاده می­کنند یا اصلا نسبت به آن ها بی توجه هستند. فساد یک تهدید جدی در برابر سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی است و سهم چشمگیری در بی ثباتی سیاسی و بی اعتقادی گسترده به نهادهای دولتی می­شود. فساد باعث به خطر انداختن درآمدهای دولتی می شود. قوانین مبهم و مرتبا در حال تغییر که به مقامات دولتی اختیارات عظیمی می دهند، پیش زمینه هایی مناسب برای فساد گسترده هستند. این امر منجر به عدم اطمینان در فعالیت­های مربوط به کسب و کار می شود و دستیابی به توسعه اقتصادی و کاهش فقر را ناممکن می­سازد. فساد گسترده و پیوند خوردن حکومت و جرائم سازمان یافته به خصوص در کشورهای در حال گذار خطرناک هستند. زیرا کشورهای در حال گذار جایی هستند که فرآیند خصوصی سازی اموال عظیمی را دربرمی‌گیرد که نتیجه فعالیت نسل های گذشته است. به طور کلی فساد یک پدیده پیچیده است که بر مشکلات جدی نهادها دلالت دارد. اما اقدامات قانونی به تنهایی نمی توانند در رسیدگی به مشکلات مربوط به فساد در کشورهای در حال توسعه موثر باشد. در همین زمان، آکادمیسین ها و سیاستگذاران به نقشی که ICT می تواند در کاهش فساد داشته باشند، اشاره کرده اند. تلفن های همراه و اینترنت قدرت ضدفساد خود را در بسیاری از کشورهای در حال توسعه نشان داده اند. از آنها می توان به طور موثری در کاهش اختیارات مقامات و در افزایش شفافیت استفاده کرد و ژورنالیسم مشارکتی را افزایش داد. به طور خاص، کاربردهای دولت الکترونیک از طریق حکومت باز و داده های باز به روشنی نشان دهنده بهبودهایی در شفافیت و پاسخگویی هستند.

رسانه‌ها تاثيرات متحول کننده‌ای بر نحوه ارتباط افراد با يكديگر و دولت‌ها و همچنین روش‌هايي داشته‌اند كه دولت‌ها مي‌توانند شفافيت و كاهش فساد را ارتقاء دهند. به طور کلی، استفاده دولت از رسانه‌ها سه فرصت عمده برای فناوری اطلاعات و ارتباطات برای انقلاب دولت ارائه می‌دهد:

  1. ارتقای مشارکت و تعهد دموکراتیک
  2.  تسهیل تولید همزمان محتوا بین دولت‌ها و عموم مردم
  3.  نوآوری‌ها و راه حل‌های جمع‌سپاری

  همانطور که در بالا توضیح داده شد، استفاده از رسانه‌های سنتی و اجتماعی در تلاش‌های مربوط به مبارزه با فساد و باز بودن می‌تواند به طور بالقوه تمام این سه عنصر را شامل شود.

به طور سنتی، فناوری اطلاعات و ارتباطات جدید کسانی را که در حال حاضر در قدرت هستند مورد توجه قرار داده است. با بهبود خطوط ارتباطات، فناوری اطلاعات و ارتباطات (مانند تلگراف و سپس تلفن) توانستند ابزاری برای افزایش اثربخشی در حکومت و کنترل استعماری ‌ایجاد کنند و "قدرت حاکمان بر افراد تحت حکومت" را تقویت کنند. از طرف دیگر، برنامه‌های کاربردی رسانه‌های اجتماعی از طریق ‌اینترنت توانایی بهبود رویکردهای موجود را در زمینه شفافیت و ‌ایجاد فرهنگ‌های جدید باز بودن دارند؛ با ارائه ابزارهای جدید دولت، شفافیت را افزایش می‌دهد و فساد را کاهش می‌دهد و از طریق توانمندسازی عموم مردم ‌برای شرکت در نظارت گروهی بر فعالیت‌های دولت‌هایشان به این امر کمک می‌کنند.

بر اساس استفاده‌های جاری از رسانه‌های اجتماعی برای ‌ترویج شفافیت و مبارزه با فساد، نقش‌های کلیدی متعددی وجود دارد که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به عنوان وسیله‌ای در اختیار دولت الکترونیکی مشارکتی ایفا کنند تا به شفاف شدن دولت و افزایش مبارزه با فساد کمک  کنند:

  • افزایش و بهبود دسترسی به اطلاعات دولتی توسط مردم با ارائه اطلاعات از طریق‌ اینترنت و با چندین کانال تعاملی پویا
  • تعامل با عموم مردم ‌و توجه به منافع و نگرانی‌های خاص شهروندان
  • ایجاد دسترسی برای بخش‌هایی از جمعیت کشور که در حالت‌های دیگر ممکن نبود با اطلاعات دولتی مواجه شوند
  • خدمت به عنوان خروجی ارتباطاتی و اطلاعاتی برای افرادی که خطاکاران را رسوا می‌کنند بتوانند اطلاعات حساس را منتشر کنند
  • تکمیل یا جایگزینی اطلاعات منحرف یا ضعیف با روزنامه نگاری شهروندی برای اطلاع رسانی بهتر به عموم مردم ‌از شرایط
  • جمع‌سپاری نظارت بر فساد دولتی با استفاده از گروهی از افراد یا یک انجمن برای انجام یک کار یا فعالیت خاص.


دیگر نقش‌ها برای رسانه‌های اجتماعی در شفافیت دولتی به احتمال زیاد توسعه خواهد یافت، زیرا استفاده از رسانه‌ها توسط دولت‌ها همچنان افزایش می‌یابد، انتظارات در جهت شفافیت توسط مردم افزایش یافته است و انواع برنامه‌های کاربردی رسانه‌های اجتماعی که برای عموم مردم ‌به طور همزمان موجود است، افزایش می‌یابد. ‌این استفاده‌ها همچنین توسط قوانین و سیاست‌هایی که در نهایت به استفاده از رسانه‌های اجتماعی توسط سازمان‌های دولتی اعمال می‌شود،  شکل می‌گیرد.

نقش همکاری دولتی و عمومی‌ برای ‌ترویج شفافیت و باز بودن دولت همچنان در حال تکامل است و سهم فناوری اطلاعات و ارتباطات و اهداف دولت الکترونیک در ارتقاء باز بودن، نیاز به تحقیق گسترده‌تر خواهد داشت. با توجه به تعداد زیاد مشکلات موجود در اهداف دولت الکترونیک، توجه دقیق به مزایای قابل ملاحظه عمومی‌ در تلاش‌های دولت الکترونیکی یکی از جنبه‌های اصلی چنین تحقیقی خواهد بود و ارتباط متقابل بین دولت الکترونیک، ICT‌ها، رسانه‌های اجتماعی و شفافیت از این قضیه مستثنی نخواهند بود.

نیاز خاصی وجود دارد برای تکنیک‌های دقیق‌تر بررسی شفافیت و باز بودن تا رابطه‌ی بین ارتباطات بین فناوری اطلاعات و ارتباطات، رسانه‌های اجتماعی، اهداف دولت الکترونیک، و دولت باز و شفاف به طور تجربی‌تری آزموده شود. "اگرچه ‌این اهداف در مراحل ابتدایی خود هستند، اما باز هم سطح پیچیدگی بالایی دارند." همچنین نیاز به درک بهتر راه‌هایی وجود دارد که از طریق آن‌ها ‌این اهداف بتوانند در دسترسی افراد دچار ناتوانی یا دارای دسترسی محدود به اینترنت قرار گیرند. با ‌این حال، نشانه‌های اولیه‌ این است که فناوری اطلاعات و ارتباطات و رسانه‌های اجتماعی، بویژه در همراهی با در اهداف طرح ریزی شده‌ دولت الکترونیک، می‌توانند بنیان اصلی توسعه یک حکومت باز و شفاف را ‌ایجاد کنند.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.