بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/09/14
شماره 2601 - تاریخ 1403/09/14
آخرین اخبار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (15آذر 1443)
تکرار یک اشتباه
معرفی
ذکر مولانا مصطفی میرسلیم
نویسنده آنی‌هال و منهتن درگذشت
"موی زنان ایران" در قاب جنجالی قانون
تقلای بی‌نتیجه در بازآفرینی جنون
اثربخشی صد درصدی داروی "لِناکاپاویر" در پیشگیری از ابتلای زنان به ایدز
مسکن؛ همچنان گرفتار تب و تاب افزایش قیمت‌ها
محمدخانی: قهرمان ایران نباید با اتکا به اتفاقات برنده شود
فیلترشکن ها روشن؛ وعده ها همچنان روی میز
کدام عمق استراتژیک؟
سالن تئاتر تنها محل بیان حقیقت است
سیاست و مشارکت (2)
چرا نسل امروزی انگیزه کافی برای رفتن به مدرسه ندارند؟
بحرانِ فرهنگ سازمانی مسموم
قلدرمآبی باید در جامعه ما نقد شود
ورزش علیه مواد مخدر
بوم پرفروش‌ترین آهنگ‌های تمام دوران استیوی واندر منتشر می‌شود
فرسودگی شغلی؛ عامل اصلی بی انگیزگی کارکنان
هزار توی مشکلات بخش خصوصی
پرواز همای؛ از خلأ به ملأ
تئاتر صالح به‌جای تئاتر سالم
افسانه پخش زنده!
چنبره دکل‌های برق فشار قوی بر سرنوشت اهالی ملک‌آباد
دیگر مجبوریم به معضلات موسیقی بخندیم
رازِ درونِ چشم‌هایشان
چهل سال بعد در چنین روزهایی! 13 آذر 1443
تغذیه نامناسب؛ تهدیدی برای سلامت روان شهروندان
معرفی محصولات هنری
از فناوری هراسی تا فیلترینگ و فیلترشکن فروشی
ﺍﻧﺴﺎﻥِ ‏ﺳُﺴﺖ مغز ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺍﺯ ‏«ﺗﻐﯿﯿﺮ» می ترﺳﺪ. ﺍﻭ ﺩﺭ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺍﻣﻨﯿﺖ می کند ﻭ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ‏«ﺗﺮﺱ ﺍﺯ ﺗﺎﺯﮔﯽ» ﺍﺳﺖ. ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻭ ﺑﺎﻻﺗﺮﯾﻦ ﺩﺭﺩ، ﺩﺭﺩِ ﺩﯾﺪﮔﺎﻫﯽ ﺗﺎﺯه ‏ﺍﺳﺖ.
اشخاص مهر طلب؛ قربانیان باج‌گیران عاطفی
نگاهی به سیاست های اقتصادی و کشاورزی صدراعظم آلمان
اولویت ها و انتظارات ساکنین غرب مازندران از استاندار دکتر مهدی یونسی
عدم تناسب استعداد آهنگساز و مختصات اثر معضل موسیقی امروز
کمردرد تور جهانی جاستین تیمبرلیک را لغو کرد
قربانیان باجگیری عاطفی؛ گرفتار در باتلاق افسردگی و کاهش اعتماد به نفس
آنچه در انتقاد از گاریدو دیده نمی‌شود
سنگلج را طرد کرده‌ایم
عجایب‌نامه و ادبیات شگرف
هنربازار
آقای تقوی ، نایب رییس انتخابی است نه انتسابی
ذخایر استراتژیک غذایی؛ سلاح دیپلماتیک ایران در جنگ سرد
آخرین شانس سرخابی‌ها برای بقا در لیگ الیت
چهل سال بعد در چنین روزهایی! 12 آذر 1443
سیاست و مشارکت (۱)
سیاست و مشارکت (۱)
زبانه کشیدن دوباره جنگ در سوریه
کارکرد قدرتمند اسطوره‌ها در ناخودآگاه ما
ایده بازیگر بتمن برای شرور قسمت بعدی
کد خبر: 585074 | تاریخ : ۱۴۰۳/۹/۶ - 01:11
حدود اختیار عمل کارگردان دربرابر متن دراماتیک

حدود اختیار عمل کارگردان دربرابر متن دراماتیک

محمد رحمانیان / کارگردان تئاتر

نوآوران آنلاینبدیهی است که هر متن دراماتیکی از وجوه ادبی برخوردار است. این نکته نه فقط در مورد متنی از بزرگان نمایشنامه‌نویسی ایران همچون بهرام بیضایی که در مورد نویسندگان بزرگ فرنگی هم چون ویلیام شکسپیر، آرتور میلر، فردریک دورنمات، برتولت برشت و دیگران هم صدق می‌کند. در وهله اول گروه اجرایی با نمایشنامه‌ای مواجه است که اساس و زمینه کارش را تشکیل می‌دهد. این نکته زمانی پر رنگ‌تر می‌شود که من در مقام کارگردان طبق قولی که به نویسنده داده‌ام موظف به پذیرفتن تمام متن به عنوان کلیتی ناب شدم و خودخواسته خود را از هر گونه دراماتورژی منع کرده‌ام.

فرض کنید متن آن قدر چشم‌گیر است که در وهله اول همه ما را مجذوب و مفتون خود می‌کند. حال کاری که من باید در مقام کارگردان انجام دهم این است که چطور تصور خود از آن متن جذاب را از طریق دکور پرتابل و کاربردی، کنش و حرکت بازیگران، پویایی ناشی از میزانسن‌های گروه حرکت و دو نوع موسیقی زنده و ضبط شده اجرایی کنم.

اساسا کار کارگردان اجرایی کردن آنچه در قالب کلمات آمده و افزودن دیدگاه‌های خود به متن است. می‌پذیرم که از طریق افزوده شدن دیدگاه‌های کارگردان به متن ممکن است بخش‌هایی از نمایشنامه از بخش‌های دیگر برجسته‌تر شوند یا در قسمت‌هایی شیوه اجرایی بر متن غلبه یابد. این نکته در مورد هر متنی و در هر مقطع زمانی صادق است. هر کارگردانی با خود فضایی را وارد کار می‌کند.

بی شک برداشت هر فردی از متن با برداشت فرد دیگر متفاوت است پس بنابراین کارگردان دیدگاه‌هایی را در متن برجسته‌تر می‌کند که ممکن است کارگردان دیگری آن را نپسندد و به شیوه دیگری عمل کند. قطعاً اگر متنی واحد را به کارگردان‌های متعددی بسپارید نتایج متفاوتی را شاهد خواهید بود.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.