بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/09/14
شماره 2601 - تاریخ 1403/09/14
آخرین اخبار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (15آذر 1443)
تکرار یک اشتباه
معرفی
ذکر مولانا مصطفی میرسلیم
اثربخشی صد درصدی داروی "لِناکاپاویر" در پیشگیری از ابتلای زنان به ایدز
مسکن؛ همچنان گرفتار تب و تاب افزایش قیمت‌ها
نویسنده آنی‌هال و منهتن درگذشت
"موی زنان ایران" در قاب جنجالی قانون
تقلای بی‌نتیجه در بازآفرینی جنون
محمدخانی: قهرمان ایران نباید با اتکا به اتفاقات برنده شود
فیلترشکن ها روشن؛ وعده ها همچنان روی میز
کدام عمق استراتژیک؟
سالن تئاتر تنها محل بیان حقیقت است
سیاست و مشارکت (2)
چرا نسل امروزی انگیزه کافی برای رفتن به مدرسه ندارند؟
بحرانِ فرهنگ سازمانی مسموم
قلدرمآبی باید در جامعه ما نقد شود
ورزش علیه مواد مخدر
بوم پرفروش‌ترین آهنگ‌های تمام دوران استیوی واندر منتشر می‌شود
فرسودگی شغلی؛ عامل اصلی بی انگیزگی کارکنان
هزار توی مشکلات بخش خصوصی
پرواز همای؛ از خلأ به ملأ
تئاتر صالح به‌جای تئاتر سالم
افسانه پخش زنده!
چنبره دکل‌های برق فشار قوی بر سرنوشت اهالی ملک‌آباد
دیگر مجبوریم به معضلات موسیقی بخندیم
رازِ درونِ چشم‌هایشان
چهل سال بعد در چنین روزهایی! 13 آذر 1443
تغذیه نامناسب؛ تهدیدی برای سلامت روان شهروندان
معرفی محصولات هنری
از فناوری هراسی تا فیلترینگ و فیلترشکن فروشی
ﺍﻧﺴﺎﻥِ ‏ﺳُﺴﺖ مغز ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺍﺯ ‏«ﺗﻐﯿﯿﺮ» می ترﺳﺪ. ﺍﻭ ﺩﺭ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺍﻣﻨﯿﺖ می کند ﻭ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ‏«ﺗﺮﺱ ﺍﺯ ﺗﺎﺯﮔﯽ» ﺍﺳﺖ. ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻭ ﺑﺎﻻﺗﺮﯾﻦ ﺩﺭﺩ، ﺩﺭﺩِ ﺩﯾﺪﮔﺎﻫﯽ ﺗﺎﺯه ‏ﺍﺳﺖ.
اشخاص مهر طلب؛ قربانیان باج‌گیران عاطفی
نگاهی به سیاست های اقتصادی و کشاورزی صدراعظم آلمان
اولویت ها و انتظارات ساکنین غرب مازندران از استاندار دکتر مهدی یونسی
عدم تناسب استعداد آهنگساز و مختصات اثر معضل موسیقی امروز
کمردرد تور جهانی جاستین تیمبرلیک را لغو کرد
قربانیان باجگیری عاطفی؛ گرفتار در باتلاق افسردگی و کاهش اعتماد به نفس
آنچه در انتقاد از گاریدو دیده نمی‌شود
سنگلج را طرد کرده‌ایم
عجایب‌نامه و ادبیات شگرف
هنربازار
آقای تقوی ، نایب رییس انتخابی است نه انتسابی
ذخایر استراتژیک غذایی؛ سلاح دیپلماتیک ایران در جنگ سرد
آخرین شانس سرخابی‌ها برای بقا در لیگ الیت
چهل سال بعد در چنین روزهایی! 12 آذر 1443
سیاست و مشارکت (۱)
سیاست و مشارکت (۱)
زبانه کشیدن دوباره جنگ در سوریه
کارکرد قدرتمند اسطوره‌ها در ناخودآگاه ما
ایده بازیگر بتمن برای شرور قسمت بعدی
کد خبر: 585082 | تاریخ : ۱۴۰۳/۹/۷ - 18:35
موسیقی تبلیغاتی؛ هر روز بدتر از دیروز
نوآوران بررسی می کند

موسیقی تبلیغاتی؛ هر روز بدتر از دیروز

نوآوران آنلاین-به رغم نقش پررنگ و عمیق موسیقی‌های تولیدی منحصر به فرد در تبلیغات و برندسازی، ساخت قطعات تاثیرگذار برای تیزرها و دیگر اقلام تبلیغاتی تقریبا فراموش شده است یکی از مسائلی که همواره در کشورهای صنعتی و فراصنعتی مورد توجه قرار می‌گیرد، بحث تبلیغات است و معمولا ساخت آگهی تبلیغاتی، جمع کثیری را درگیر پروژه‌ای بزرگ می‌کند. ما در این گزارش به تاثیر موسیقی در زمینه افزایش تاثیرگذاری تبلیغات می‌پردازیم.

ضد تبلیغ و ساده‌انگاری موسیقایی

اصولا در میان صاحبان صنایع و بازرگانان تصور بر این است برای ساخت تیزر تبلیغاتی باید موسیقی‌های امتحان پس داده مورد استفاده قرار بگیرد. حتی در این زمینه نیز در بیش‌تر موارد، آهنگ‌سازی مغفول می‌ماند و اکثر سفارش‌دهنده‌های کالا، برای ارزان‌تر تمام شدن آگهی تبلیغاتی خود، به موسیقی‌های نوستالژیک و خاطره‌انگیز برای مخاطبان روی می‌آورند و ترانه‌ای دم دستی با مضمون محصول خود را با یک ملودی تقلیدی ترکیب می‌کنند و توقع تاثیرگذاری پخش تیزر بر میزان فروش محصولشان را دارند غافل از اینکه در بسیاری از مواقع، این اقدام به‌جای تبلیغ، نقش ضدتبلیغ به خود می‌گیرد.

استفاده ابزاری از ترانه‌های خاطره‌انگیز ممنوع

نمی‌توان کتمان کرد که مردم ایران به نوستالژی علاقه‌مندند و قطعاتی همچون «نیاز» ساخته اسفندیار منفردزاده و با صدای زنده‌یاد فریدون فروغی و ...، بسیار برای مخاطبان دلنشین است اما استفاده ابزاری از این قطعات در ساخت آگهی‌های تبلیغاتی، اتفاقا بنا به همان دلیل نوستالژی‌دوستی مردم، باعث برانگیختن نفرت تماشاگر ایرانی می‌شود. همچنین استفاده از موسیقی‌هایی که ربطی به محصول مورد نظر ندارد، مثلا استفاده از سمفونی نهم بتهون برای تبلیغ اجاق گاز و استفاده از چهارفصل ویوالدی برای تبلیغ کمک‌فنر ایندامین نیز مخاطبان را دل‌زده می‌کند لذا اگرچه تولیدکنندگان کالا با استفاده از موسیقی‌های غیرتولیدی و بی‌ربط  می‌توانند هزینه‌های خود را در تولید تیزر تنزل دهند اما نتیجه این صرفه‌جویی، چیزی جز پایین آمدن آمار فروش کالایشان نیست. 

مامان بستنی‌ش خوشمزه‌تره

همه بچه‌های دهه شصت تبلیغ بستنی میهن را به یاد دارند. همین آگهی تبلیغاتی با یک تم موسیقی ساده و داستانی ساده‌تر، همه ما را برای خرید این بستنی از فروشگاه محله مجاب می‌کرد و یا شرکت صاایران، با استفاده از دو نت ساده،‌ برند خود را به تکیه‌کلام تبدیل کرد و حتی همین دو نت زنگ‌مانند آنقدر جا افتاد که مردم از آن جک و لطیفه هم ساختند از سویی دیگر بسیاری از آگهی‌های تبلیغاتی به‌صورت رادیویی پخش می‌شوند و طبیعتا تاثیرگذارترین عنصر در این نوع تبلیغات موسیقی است.
درنتیجه موسیقی می‌تواند به‌صورت مستقیم بر روی کم‌فروش یا پرفروش شدن محصولات، تاثیر بگذارد و تاثیرگذاری یک قطعه موسیقی اورجینال که مخاطبان با شنیدن آن به یاد محصول مورد نظر بیفتند، میزان تاثیرگذاری تبلیغات را بالاتر می‌برد و اینجاست که نقش آهنگ‌ساز پررنگ می‌شود و ساخت موسیقی اورجینال، تبدیل به اقدامی مهم در مبحث تبلیغات می‌شود.

معضل موسیقی لوگوی پیام‌های بازرگانی

یکی از معضلاتی که آگهی‌های بازرگانی صدا و سیمای ایران به آنها مبتلاست آهنگ آغازین این برنامه است که از سال‌ها پیش بدون کوچکترین تغییری روی اعصاب مخاطبان است و بسیاری از مردم با شنیدن این سر و صدا که با بلندی صدایی به‌مراتب بالاتر از صدای برنامه قبلی است، تلویزیون یا رادیوی خود را در حالت بی‌صدا قرار می‌دهند و از خیر آگهی‌های تبلیغاتی می‌گذرند. درنتیجه اگر بخواهیم در زمینه تبلیغات کالا در صدا و سیما به موفقیتی دست یابیم، باید در ابتدا مسوولان حوزه تبلیغات این رسانه، دست به کار شوند و برای آهنگ ابتدایی این برنامه از آهنگ‌سازان مدد خواهند.
 همان‌طور که پیش‌تر گفتیم می‌توان موارد بسیاری برای استفاده از موسیقی در صنعت و تجارت بر شمرد و نتایج آن را مورد بررسی قرار داد.

برندسازی با موسیقی

برندسازی اتفاقی دیگر است که در سراسر دنیا، اهمیت خود را یافته‌است. شرکت‌های تجاری و صنعتی بسیار زیادی هستند که با وجود اینکه در دنیا شناخته شده‌اند، باز هم به تبلیغات به‌عنوان مبحثی مهم می‌اندیشند و صدالبته موسیقی در این زمینه می‌تواند تاثیری شگرف داشته باشد. طبیعتا در این زمینه دو عنصر اهمیتی فوق‌العاده دارند: صدا و تصویر. نکته اساسی این است که معمولا تاثیر صدا ماندگارتر از تصویر است. ما نمی‌توانیم تصویر یک آگهی تبلیغاتی را زمزمه کنیم یا با سوت بنوازیم اما یک موسیقی خوب، به‌سادگی امکان چنین کاری را به ما ‌می‌دهد. بنا بر این اگر یک برند همراه با یک تم موسیقی مناسب و منحصر به فرد به مخاطبان ارائه شود، مطمئنا ماندگاری آن صدچندان می‌شود. صد البته این تقویت برند با موسیقی در صورتی اتفاق می‌افتد که مخاطب برای نخستین‌بار موسیقی را به‌عنوان شناسه‌ای برای آن به حساب بیاورد و هر زمان که آن تم را می‌شنود به یاد آن برند بیفتد و تم در ذهنش برجسته شود، در غیر این صورت تداعی برند در ذهن مشتری اتفاق نمی‌افتد.

موسیقی تولیدی برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای

همه ما حداقل یک‌بار به فروشگاه‌های زنجیره‌ای سر زده‌ایم و می‌دانیم یکی از مهم‌ترین شگردهای فروش در هایپر مارکت‌ها، بالا بردن مدت‌زمان ماندن مراجعان در فروشگاه به واسطه طولانی کردن حد فاصل بین درهای ورودی و خروجی و درنتیجه ترغیب کردن آنها به تماشا و خریدار بیش‌تر کالا است. نکته اساسی در این زمینه لزوم حضور عنصری جذاب برای خریداران است که از حضور در صف‌های طویل فروشگاه یا دور زدن و گشتن به‌دنبال وسایل مورد نیاز خودشان خسته نشوند. استفاده از این عنصر جذاب در عین حال نباید وقت مراجعان را بگیرد یا حواس آنها را از عمل «خرید کردن» که هدف اصلی فروشگاه و فرد مراجعه‌کننده است پرت کند.
طبیعتا یکی از بهترین راه‌کارها، استفاده از موسیقی است. یک یا چند موسیقی اورجینال می‌تواند به خریداران آرامش ببخشد و باعث شود حوصله آنها از ماندن در فروشگاه سر نرود و به خرید بیشتر ترغیب شوند. حال اگر این موسیقی از سوی مدیران فروشگاه سفارش داده شده باشد و مراجعه‌کننده جای دیگری آن را نشنیده باشد و در عین حال پرداخت مناسبی هم داشته‌باشد، تبدیل می‌شود به جذابیتی برای آن فروشگاه و چه بسا جمع کثیری مایل باشند برای خرید مایحتاجشان به آن فروشگاه بیایند تا هم در آرامش خرید خود را انجام دهند و هم از موسیقی لذت برند.
نکته جالب‌تر که این روزها بیشتر هم مورد توجه قرار گرفته است استفاده از موسیقی زنده برای فروشگاه‌های بزرگ، مجتمع‌های تجاری بزرگ، مال‌ها و فوت‌کورت‌هاست. دعوت از گروه‌های موسیقی برای اجرا یکی از شیوه‌هایی است که در جذب مشتری برای مراکز خرید می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. اگرچه استفاده از از گروه‌های با تجربه، نوازندگان چیره‌دست و خوانندگان خوش‌صدا می‌تواند در جذب مشتری مفیدتر باشد اما به‌علت دستمزد بالا، مراکز خرید در ایران تاکنون بیشتر ترجیح داده‌اند از موزیسین‌های کم‌تجربه‌تر در این زمینه استفاده کنند و در عین حال کیفیت مطلوب صدا و استفاده از تجهیزات صوتی مناسب هم کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

پیشنهادی برای گالری‌های هنری

روزانه تعداد کثیری نمایشگاه عرضه آثار هنرهای تجسمی در سراسر کشور برگزار می‌شود که هر یک از این نمایشگاه‌ها، ‌شخصیت خاص خود را دارند. صاحبان گالری‌ها یا هنرمندانی که قصد برگزاری نمایشگاه را دارند، می‌توانند از یک آهنگ‌ساز درخواست کنند با توجه به حال و هوای آثار نمایشگاه، یک قطعه موسیقی برای آن نمایشگاه به‌خصوص بسازد و توسط گروهی این قطعه اجرا و ضبط شود و در زمان برگزاری نمایشگاه پخش شود. همچنین می‌توان تمهیدی اندیشید و این قطعه را در ازای دریافت مبلغی، برای بازدیدکنندگان که آن را دوست دارند بلوتوس کرد. همچنین صاحب گالری می‌تواند با کمک آهنگ‌ساز یا آهنگ‌سازان، آلبومی را از چند نمایشگاهی که برگزار کرده‌است تهیه کند و آن را در اختیار عموم قرار دهد. نظیر چنین فعالیت‌هایی علاوه بر گسترش فعالیت‌های بینارشته‌ای می‌تواند گشایشی هم در زمینه افزایش تعداد بازدیدکنندگان از گالری‌های هنرهای تجسمی به وجود بیاورد هرچند پیش از این در سطحی محدود و شماری معدود تجربه‌هایی در این زمینه رخ داده است اما هرگز هیچ گالری هنری این رویه را به طور مستمر در پیش نگرفته است.

 

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.