بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/09/14
شماره 2601 - تاریخ 1403/09/14
آخرین اخبار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (15آذر 1443)
تکرار یک اشتباه
معرفی
ذکر مولانا مصطفی میرسلیم
اثربخشی صد درصدی داروی "لِناکاپاویر" در پیشگیری از ابتلای زنان به ایدز
مسکن؛ همچنان گرفتار تب و تاب افزایش قیمت‌ها
نویسنده آنی‌هال و منهتن درگذشت
"موی زنان ایران" در قاب جنجالی قانون
تقلای بی‌نتیجه در بازآفرینی جنون
محمدخانی: قهرمان ایران نباید با اتکا به اتفاقات برنده شود
فیلترشکن ها روشن؛ وعده ها همچنان روی میز
کدام عمق استراتژیک؟
سالن تئاتر تنها محل بیان حقیقت است
سیاست و مشارکت (2)
چرا نسل امروزی انگیزه کافی برای رفتن به مدرسه ندارند؟
بحرانِ فرهنگ سازمانی مسموم
قلدرمآبی باید در جامعه ما نقد شود
ورزش علیه مواد مخدر
بوم پرفروش‌ترین آهنگ‌های تمام دوران استیوی واندر منتشر می‌شود
فرسودگی شغلی؛ عامل اصلی بی انگیزگی کارکنان
هزار توی مشکلات بخش خصوصی
پرواز همای؛ از خلأ به ملأ
تئاتر صالح به‌جای تئاتر سالم
افسانه پخش زنده!
چنبره دکل‌های برق فشار قوی بر سرنوشت اهالی ملک‌آباد
دیگر مجبوریم به معضلات موسیقی بخندیم
رازِ درونِ چشم‌هایشان
چهل سال بعد در چنین روزهایی! 13 آذر 1443
تغذیه نامناسب؛ تهدیدی برای سلامت روان شهروندان
معرفی محصولات هنری
از فناوری هراسی تا فیلترینگ و فیلترشکن فروشی
ﺍﻧﺴﺎﻥِ ‏ﺳُﺴﺖ مغز ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺍﺯ ‏«ﺗﻐﯿﯿﺮ» می ترﺳﺪ. ﺍﻭ ﺩﺭ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺍﻣﻨﯿﺖ می کند ﻭ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ‏«ﺗﺮﺱ ﺍﺯ ﺗﺎﺯﮔﯽ» ﺍﺳﺖ. ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻭ ﺑﺎﻻﺗﺮﯾﻦ ﺩﺭﺩ، ﺩﺭﺩِ ﺩﯾﺪﮔﺎﻫﯽ ﺗﺎﺯه ‏ﺍﺳﺖ.
اشخاص مهر طلب؛ قربانیان باج‌گیران عاطفی
نگاهی به سیاست های اقتصادی و کشاورزی صدراعظم آلمان
اولویت ها و انتظارات ساکنین غرب مازندران از استاندار دکتر مهدی یونسی
عدم تناسب استعداد آهنگساز و مختصات اثر معضل موسیقی امروز
کمردرد تور جهانی جاستین تیمبرلیک را لغو کرد
قربانیان باجگیری عاطفی؛ گرفتار در باتلاق افسردگی و کاهش اعتماد به نفس
آنچه در انتقاد از گاریدو دیده نمی‌شود
سنگلج را طرد کرده‌ایم
عجایب‌نامه و ادبیات شگرف
هنربازار
آقای تقوی ، نایب رییس انتخابی است نه انتسابی
ذخایر استراتژیک غذایی؛ سلاح دیپلماتیک ایران در جنگ سرد
آخرین شانس سرخابی‌ها برای بقا در لیگ الیت
چهل سال بعد در چنین روزهایی! 12 آذر 1443
سیاست و مشارکت (۱)
سیاست و مشارکت (۱)
زبانه کشیدن دوباره جنگ در سوریه
کارکرد قدرتمند اسطوره‌ها در ناخودآگاه ما
ایده بازیگر بتمن برای شرور قسمت بعدی
کد خبر: 585117 | تاریخ : ۱۴۰۳/۹/۱۰ - 20:22
ارزش موسیقی کمتر از ادبیات نیست
فرهاد فخرالدینی در گفت‌وگو با نورآوران:

ارزش موسیقی کمتر از ادبیات نیست

فرهاد فخرالدینی موسیقی‌دان، آهنگساز و رهبر ارکستر اهل ایران است. او آثار مشهوری را برای موسیقی متن فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی ساخته است که «سربداران»، «امام علی» و «بوعلی سینا» از جمله آن‌ها هستند. او ارکستر ملی ایران را سال ۱۳۷۷ بنیان‌گذاری و آن را به مدت ۱۱ سال رهبری کرد و اکنون نیز یکی از اعضای شورای عالی خانه موسیقی ایران است. فخرالدینی پس از سال‌ها دوری، این روزها روی صحنه برگشته است. او در مقام رهبر، کنسرت «سیمرغ (قاف)» را در تالار وحدت روی صحنه برده است. به همین بهانه با این هنرمند بزرگ به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

ادبیات کلاسک و معاصر فارسی همواره تاثیر بسیار زیادی بر موسیقی ما داشته است. به‌نظرتان چرا موسیقی کلاسیک و ملی ما همیشه زیر سایه ادبیاتمان بوده است؟ 

ما در موسیقی با یک فرهنگ فوق‌العاده غنی روبه‌رو هستیم که به نوعی پنهان مانده و شناسنامه درستی ندارد. برخلاف ادبیات، موسیقی ما همیشه به نوعی پنهان بوده یا به نوعی موسیقی در جاهای خاصی اجرا می‌شده و زیاد در ملاءعام قرار نمی‌گرفته است، در حالی که ادبیات ما وضع خیلی روشنی دارد. مثلا ما می‌دانیم که شعری که متعلق به حافظ یا سعدی یا فردوسی و... هست در چه تاریخی سروده شده و یا به چه مناسبتی گفته شده و به معنای امروزی شناسنامه آن شعر را در اختیار داریم اما در مورد نغماتی که متعلق به سرزمین ما هست، چه در ردیف موسیقی ایرانی و چه در موسیقی نواحی متاسفانه ما صاحبان اصلی آنها را نمی‌شناسیم.  با این حال ارزش موسیقی کمتر از ادبیات نیست. یعنی بی‌دلیل نیست که این همه موسیقی با این سنجیدگی، زیبایی و به درستی اجرا ‌شده، سالیان سال تداوم پیدا کرده، سینه به سینه آمده و به دست ما رسیده، به همین جهت ما موظفیم که از آن محفاظت کنیم.

امسال شاهد بوده‌ایم که جشنواره موسیقی نواحی به‌تعویق افتاده است. می‌شود گفت موسیقی نواحی ما به‌نسبت موسیقی کلاسیک ایرانی یعنی موسیقی شهری ایران مورد بی‌مهری و بی‌توجهی‌هایی قرار گرفته است. به‌نظر شما برگزاری جشنواره‌هایی همچون موسیقی نواحی می‌تواند این بی‌توجهی را جبران کند؟

برگزاری جشنواره موسیقی نواحی می‌تواند راهی برای آشنایی مردم با انواع موسیقی محلی کشورمان باشد که پس از قرن‌ها به ما رسیده است. به نظر من هر چه در این راه قدم برداشته شود باز هم کم است، چون به اندازه کافی در طول تاریخ درباره موسیقی پنهان‌کاری شده و مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. در واقع هم موسیقی شهری و هم موسیقی روستایی ما به اندازه کافی مورد بی‌مهری قرار گرفته و هر جور که حساب می‌کنید می‌بینید که می‌خواستند آن را به حساب نیاورند، ولی با این حال برگزاری چنین برنامه‌هایی می‌تواند فضایی ایجاد کند که افراد بتوانند در این زمینه‌ها با دیدگاه‌های مختلف صحبت کنند تا بلکه قدر و منزلت هنرمندان موسیقی نواحی بیشتر شناخته بشود. همین که امروز به موسیقی اینقدر توجه می‌شود، جشنواره‌ای برگزار می‌شود و به مردم گفته می‌شود که این هنرمندان و این موسیقی ارزش دارد و باید به آنها توجه بیشتری بشود، در جای خودش کار بسیار خوبی است اما نباید توجه به موسیقی فقط به همین چهار، پنج روز برگزاری جشنواره در سال ختم شود، بلکه به نظر من باید در طول سال به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که تمام افرادی که می‌توانند در جشنواره سال آینده شرکت کنند شناسایی بشوند. یعنی باید تحقیق و بررسی دقیقی صورت بگیرد و کسانی‌که واقعا بر حق هستند و شایستگی لازم را دارند در جشنواره روی صحنه بروند. 

امیدوارم جشنواره موسیقی ایران مستمر و مداوم برگزار شود. برگزاری چنین جشنواره‌هایی باعث می‌شود تا ارزش واقعی موسیقی و این هنر برای مردم ما روشن‌ شده و متوجه بشوند که این هنر، یک هنر شریف است و برای کسانی‌که در این عرصه فعالیت می‌کنند و با کارشان به دل‌های مردم راه پیدا می‌کنند و در دل آنها شور و شوق برمی‌انگیزانند باید یک ارزش معنوی قائل شد. درواقع جشنواره موسیقی نواحی می‌تواند ارزش معنوی کار هنرمندان موسیقی را برای مردم روشن کند تا آنها با قدر و منزلت هنرمندان این عرصه بیشتر آشنا شوند.

این روزها شما اجرای «قاف: منظومه سیمرغ» را در تالار وحدت روی صحنه داشتید. از ویژگی‌های این اجرا بگویید.

شعرهای این منظومه از تألیفات محمدرضا شفیعی‌کدکنی است که برداشتی از منظومه منطق الطیر است و مهدی محمدی و علی تفرشی دو خواننده متخصص حوزه موسیقی کلاسیک خوانندگان این پروژه اپرایی هستند. من منظومة منطق‌الطیر را در پنج موومان برای ارکستر سمفونیک و گروه کُر و دو تک‌خوان (سولیست) نوشتم. موومان اول در مورد آفرینش است که تصویر یا بخشی است از باد، باران، جویبار، آرامش و زندگی که توسط گروه کُر و آواز جمعی اجرا می‌شود. قسمتِ دومش مجمع پرندگان است که دور هم جمع شدند تا راه‌حلی بیابند، در این‌جا اولین سولیست ما که همان راوی است، داستان را تعریف می‌کند. راوی را هم برای صدای باریتون نوشتم. 

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.