نوآوران آنلاین-
بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات با تجارت فرصت های قبلی در شرایطی برگزار می شود که رسانه های سایبری رقابت بسیار جدی با رسانه های مکتوب داشته و حتی در برخی از موارد گوی سبقت را از این رسانه ها ربوده و توانسته اند در مدتی کوتاه بعد از حضور خود در جامعه مخاطبان قابل توجهی جذب نمایند.
نمایشگاه، فرصت مناسبی است برای دست اندرکاران و نخبگان هر رشته به ویژه مطبوعات و رسانه ها تا در کنار یکدیگر با هماندیشی و ارائه تحلیل های حرفه ای فرصت ها و تهدیدات پیش روی رسانه ها را شناسایی و کم رونقی آن ها را سبب شناسی کنند. یکی از علل اساسی حضور و گسترش فضای سایبری و رشد شبکه های مجازی در جامعه است اما دلایل دیگری نیز وجود دارد که باعث کاهش و ریزش مخاطبان رسانه های نوشتاری شده اند.
جناح بندی های سیاسی گاه باعث نگاه سیاسی به حوادث و آسیبها نمی شود چراکه تهدیدهای کارشناسانه در هر رشته به ویژه علوم اجتماعی و انسانی باید به دور از سلیقه های سیاسی و تنگ نظری های جناحی و گروهی باشد. تاخیر در انعکاس برخی از حوادث و مسائل موجب شده است تا رسانه های مجازی باتوجه به سرعت انعکاس جایگاه بهتری در خبررسانی حرفه ای بیابند.
روزنامه های زرد با بزرگنمایی، سیاه نمایی و بعضاً انعکاس کاذب برخی از مسائل موجب بدبینی مردم به رسانه های مکتوب گردیده است که این موضوع باید برای جامعه مشخص گردد که مسیر رسانههای کاسبکار و روزینامه ها با رسانه های منطقی وجدان مند و روزنامه های متعهد بسیار متفاوت می باشند.
نمایشگاه مطبوعات باید فرصت چالش های حضوری را برای نخبگان علوم مختلف و پاسخگویی به مردم فراهم سازند که متأسفانه براساس یک سنت نادرست و غلط بعضی از هم وطنان نمایشگاه های تخصصی را با پارک و یا پیک نیک مخلوط نموده که بعضاً مشاهده می شود به طور خانوادگی با زیرانداز و غذا و سایر وسایل تفریح خانوادگی در محل نمایشگاه به گفت و گو و خنده مشغول هستند چشمان مردم با این صحنه ها عادت کرده است اما از دیدگاه خبرنگاران و بازدیدکنندگان خارجی این وضعیت اسفناک که ازدحام بیمورد افراد غیرمتخصص برای بازدید متخصصان و دست اندرکاران فرصت سوزی کرده و شانس این فرصت فرهنگی را از آن ها میگیرند که نهادهای متولی در این زمینه باید فکری اساسی برای این موضوع بنمایند تا امکانات بیشتری در اختیار فرهیختگان، اصحاب رسانه و دست اندرکاران مطبوعات فراهم شود. نمی توان حضور خانوادگی افراد را کمبود تفریح قلمداد کرد چراکه برای این اقشار فرهنگ سازی نشده تا تفاوت نمایشگاه مطبوعات و کتاب و نمایشگاه مواد غذایی روشن و مشخص شود.
به اعتقاد من کم رنگ شدن فرهنگ مطالعه و گسترش فضای مجازی چه در قال تلفن همراه و چه در قالب اینترنت موجب شده تا استقبال مردم به ویژه جوانان کمتر شو و از سوی دیگر رسانه ها به دلیل مشکلات قانونی و مالی کمتر به سلیقه مخاطبان و انگیزه آنها توجه می کنند و تصور میکنند که رسانه مکتوب تنها باید اخبار را در ابعاد جدول و نیازمندیها را به مردم برسانند.