نوآوران آنلاین-سرویس ترجمه نوآوران – بخش زبان عربی (محمدرضا حمیدی): محققان دانشگاه «اتاوا» میگویند: « مردان با استفاده از ویژگی "خبرچینی و شایعهپراکنی" برای رقابت با همسالان خود در زمینههای ثروت و قدرت و همچنین زنان از آن برای گسترش شایعات در مورد زنان دیگر استفاده میکنند». شایعات بهعنوان یک مهارت اجتماعی تکامل یافته و وسیلهای برای رقابت شناخته شده است. «آدامدیویس» که در این باره به تحقیقاتی پرداخته است، میگوید: «شایعات، اموری هستند که برای روابط بین فردی حیاتی است». این تحقیق که در مجله (evolutionary psychological science journal ) در زمینه روانشناسی تکاملی منتشر شده است، نشان میدهد که رابطه مثبتی وجود دارد میان رقابت اعضای یک جنس واحد و میزان شایعاتی که توسط گروهها به اشتراک گذاشته میشود. مححقان میگویند: « شایعات بیاساس به عنوان یک راهحل مؤثر برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد فردی دیگر و برای تقویت هنجارهای غالب دنبال شده توسط یک گروه از افراد تکامل یافته به خوبی کار میکند. همچنین این موضوع راهی برای دانستن جنبههای شخصی در رقابت و شهرت بهویژه هنگامی که این رقابت برای مسائل عاطفی باشد بسیار سخت است. محققان در این پژوهش از 290 نفر بین گروه سنی 17 تا 30 سال و با کمک سه پرسشنامه مورد بررسی قرار دادند: پرسشنامه اول درباره اندازهگیری رقابت شرکتکنندگان با همجنسان خود بود. پرسشنامه دوم درباره اندازهگیری روند و امکان شرکتکنندگان در شایستگی آنها و درخصوص این بود که چگونه شایعات را ارزیابی میکنند. پرسشنامه سوم درباره ارزیابی آنها از ارزش اجتماعی شایعهساز و چگونگی پذیرش آنها برای صحبت کردن در مورد دیگر افراد بود. محققان دریافتند افرادی که با شخص دیگری رقابت دارند، تمایل زیادی به شنیدن شایعات درباره آن شخص نشان میدهند و زنان در این کار در مقایسه با مردان بیشتر تمایل نشان میدادند و بیشتر آنها لذت میبردند و در هنگام انجام فعالیتهایشان بیشتر به این کار میپرداختند. مردان عادت داشتند بیشتر در مورد مزایای دیگران صحبت کنند درحالیکه زنان بیشتر تمایل به صحبت در مورد ظاهر و جنبههای اجتماعی دیگران داشتند. در پایان خالی از لطف نیست به حدیثی از رسولاکرم(ص) اشاره کنیم که میفرمایند: «انسان خبرچین و شایعهساز هرگز وارد بهشت نمیشود».
منبع:sayidaty 4 دسامبر 2017 برابر با ١٣ آذر ١٣٩٦