کد خبر : 127847 تاریخ : ۱۳۹۶ شنبه ۲۳ دي - 14:53
دریافت ۱۳۷۹۶۵ شکایت در خصوص کالا و خدمات در ۹ ماهه امسال در ۹ ماهه امسال، ۱۳۷ هزار و ۹۶۵ فقره شکایت در خصوص کالا و خدمات از طریق ستاد خبری مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها دریافت شد که ۹۲ درصد آن‌ها مورد رسیدگی قرار گرفتند و ۸ درصد باقیمانده نیز در مرحله رسیدگی است.

نوآوران آنلاین-به گزارش شاتا،بر اساس گزارش ارایه شده از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، ۶۶ درصد شکایت‌های دریافتی به صورت تلفنی، ۱۶ درصد حضوری و ۱۸ درصد باقیمانده به صورت کتبی بوده است.

از مجموع شکایت‌های رسیدگی شده ۵۴ هزار و ۶۹۳ فقره معادل ۴۰ درصد متخلف و ۷۱ هزار و ۸۷۴ فقره معادل ۵۲ درصد غیر متخلف شناخته شده اند و حدود ۱۱ هزار و ۳۹۸ فقره دیگر (معادل ۸ درصد) نیز در حال بررسی است.

از سوی دیگر ۹۲ درصد شکایت‌ها مورد رسیدگی و پاسخگویی قرار گرفتند و ۸ درصد باقیمانده نیز به دلیل استعلامات حقوقی و یا درخواست‌ نظریه کارشناسی در مرحله رسیدگی هستند.

۱۱۷ هزار و ۱۹۲ فقره ( معادل ۸۵ درصد) از شکایتهای دریافتی مربوط به کالا و ۲۰ هزار و ۷۷۳ فقره( معادل ۱۵ درصد) مربوط به خدمات است.

بیشترین گزارش‌ها و شکایت‌های دریافتی در حوزه کالا مربوط به نان، میوه، سبزی و پوشاک و در حوزه خدمات نیز بیشترین شکایت از تعمیرگاه‌های خودروهای سبک، پارکینگ شهری و مشاورین املاک بوده است.

بر اساس نوع تخلف نیز همچنان گرانفروشی، کم فروشی و عدم درج قیمت از بیشترین موارد تخلف بوده است.

همچنین بر اساس تدابیر انجام شده در ۹ ماهه امسال، از مجموع شکایت‌های دریافتی توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، پنج هزار و ۸۷ فقره ( معادل ۳ درصد) از شکایت‌های دریافتی با ارزش بیش از ۱۱۲ میلیارد و ۲۴۲ میلیون و ۷۸ هزار ریال که جنبه عمومی نداشته قبل از تشکیل پرونده تخلف، منجر به مصالحه و جلب رضایت شاکیان شده است.