کد خبر : 128226 تاریخ : ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۵ دي - 09:49
تاثیرمیانگین سابقه تدریس معلمان معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: بالا بودن میانگین سنی معلمان تهرانی یک تهدید است به نحوی که در برخی مناطق، میانگین سابقه معلمان 25 سال به بالاست.

نوآوران آنلاین- ابراهیم رفیعی معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس با بیان اینکه 2 عامل تهدیدکننده در حوزه نیروی انسانی تهران وجود دارد، گفت: یکی از این تهدیدها بالا بودن میانگین سنی معلمان تهرانی است به نحوی که در برخی مناطق، میانگین سابقه معلمان 25 سال به بالاست.

رفیعی ادامه داد: با وجود نرخ بالای بازنشستگی در تهران میزان ورودی از دانشگاه شهید رجایی و فرهنگیان و سهمیه آزمون استخدامی بسیار پایین است و مشکل کمبود نیروی انسانی هر سال تشدید می‌شود.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی پرداخت حق‌التدریس اجتناب ناپذیر است، خاطر نشان کرد: نزدیک به 70 هزار ساعت حق‌التدریس در این معاونت پرداخت می‌شود.

رفیعی ادامه داد: در برخی رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، در آموزش و پرورش نیروی آموزش‌دهنده وجود ندارد و ناچار هستیم در رشته‌هایی مثل هنر فرش یا طلا و جواهر از خارج از آموزش و پرورش خرید خدمت داشته باشیم.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران عنوان کرد: تهدید دوم سال آینده و با سه ساله شدن رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش و استقرار پایه دوازدهم اتفاق می‌افتد زیرا دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی 24 ساعت کلاس داشتند و از سال آینده پایه دوازدهمی‌ها 35 ساعت در هفته کلاس خواهند داشت.

وی اظهار داشت: علاوه بر این افزایش ساعت پایه دوازدهم که برای جبران نیروی انسانی آن باید از طریق حق‌التدریس نیروهای شاغل اقدام کنیم، حداقل 20 هزار دانش‌آموز به پایه دوازدهم رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش اضافه می‌شوند.

رفیعی اضافه کرد: در مقطع متوسطه اول شهر تهران، 272 هزار دانش‌آموز، در مقطع متوسطه دوم نظری 177 هزار دانش‌آموز و در متوسطه دوم فنی 48 هزار دانش‌آموز تحصیل می‌کنند که مجموعاً حدود 500 هزار نفر دانش‌آموز تهرانی در متوسطه اول و دوم هستند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص راهکار معضل نیروی انسانی شهر تهران بیان داشت: سیاست‌گذاری در خصوص انتقال گیرندگان به تهران باید تغییر کند و سهمیه این شهر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و آزمون استخدامی افزایش یابد.

وی ادامه داد:‌ 1391 مدرسه دولتی و 959 مدرسه غیردولتی در مقطع متوسطه اول و دوم تهران فعالیت می‌کنند و بیشترین کمبود معلم به ترتیب در رشته‌های فلسفه، فیزیک و زبان انگلیسی است که در بخش مردان محسوس‌تر است.

*مدارس در طرح تعالی با گذشته خود مقایسه می‌شوند

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه طرح تعالی نظام جامع اجرای برنامه‌های آموزشی و تربیتی است، اظهار داشت: مدیریت جامع کیفیت یکی از سبک‌های مدیریتی است که در بسیاری از کشورها اجرا می‌شود و مدل بومی آن طرح تعالی است.

وی افزود: این طرح 12 محور دارد که یکی از مهم‌ترین آنها، محور برنامه‌ریزی است و در حال حاضر در تهران، تمام مدارس درگیر موضوع برنامه‌ریزی هستند.

رفیعی اضافه کرد: در دوره‌ای که چندی پیش با میربانی تهران برگزار شد تمام مسئولان آموزش و پرورش کشور، آموزش‌های لازم را در خصوص طرح تعالی دیدند و 2 دوره آموزشی هم برای مسئولان مناطق برگزار شد و 12 مدرس تعالی و 60 کارشناس دوره مدرسی هم وظیفه آموزش معلمان تهرانی را برای اجرای بهتر این طرح بر عهده دارند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه اولویت برنامه‌ریزی در مدارس بر مبنای طرح تعالی است، تصریح کرد: در این طرح، مدارس با یکدیگر مقایسه نمی‌شوند بلکه هر مدرسه نسبت به گذشته خود ماه به ماه مقایسه می‌شود و نهایتاً یک ارزیابی کلی نسبت به خود در عرض یکسال خواهد داشت.