کد خبر : 140180 تاریخ : ۱۳۹۶ دوشنبه ۲ بهمن - 23:36
82 درصد از ثروت جهانی در تصرف ثروتمندان بر اساس گزارشی از سازمان غیردولتی « آکسفام » که روز دوشنبه منتشر شد، 82 درصد از ثروت جهانی ایجاد شده در سال گذشته میلادی، در انحصار تنها یک درصد جمعیت دنیا درآمده است.

نوآوران آنلاین- سرویس ترجمه نوآوران بخش زبان فرانسه ( گلنوش محب علی ) : « ویلی بیانیما » مدیر آکسفام در زمان انتشار این گزارش در آستانه افتتاح مجمع جهانی اقتصاد در داوس، می گوید: « چنین وضعیتی، یعنی رونق کار و وضعیت اقتصادی ثروتمندان، نشانه رونق اقتصادی نیست، بلکه نشانه وجود ضعف در سیستم اقتصادی است و در این میان، این زنان هستند که بیشترین هزینه این نا برابری را می پردازند ».

بر اساس گزارش آکسفام، 3 میلیارد و 700 هزار نفر که حدود 50 درصد از جمعیت کره زمین را تشکیل می دهند، از رشد جهانی در سال 2017، کمترین سود را دریافت کرده اند، در حالی که یک درصد از جمعیت دنیا، 82 درصد از ثروت تولید شده را در تصرف خود داشته اند. از سال 2010 میلادی ( برابر با سال 1388 هجری شمسی ) و در واقع مدت کوتاهی پس از بحران اقتصادی سال های 2008 و 2009 ( برابر با سال های 1386 تا 1387 هجری شمسی )، ثروت این قشر « نخبه اقتصادی »، به طور متوسط 13 درصد افزایش داشته است. این میزان بنا بر آمار آکسفام؛ در بازه زمانی ماه مارس 2016 تا مارس 2017 ( برابر با اسفند 1394 تا اسفند ماه 1395 هجری شمسی ) یعنی زمانی که تعداد افراد میلیاردر دنیا ( افرادی که ثروت آن ها از مرز یک میلیارد دلار می گذرد )  بزرگترین رشد را در تاریخ داشته، به اوج خود رسیده است. در این بازه زمانی به ازای هر دو روز، یک میلیاردر به دنیا اضافه شده است. بر اساس گزارش آکسفام، کارگران در انتهای هرم ثروت جهانی قرار دارند و زنان در سراسر دنیا، همچنان کمتر از مردان درآمد دارند و در مشاغلی فعالیت می کنند که کمترین میزان پرداخت را دارند و همچنین، از 10 میلیاردر در دنیا، 9 نفر مرد هستند.

این سازمان غیردولتی، از رهبران دنیا می خواهد تا کاری کنند که اقتصاد برای همه اقشار بچرخد، نه این که در انحصار و تصرف قشر نخبه اقتصادی باشد و محدودیت ها و شکاف های پرداختی میان مردان و زنان را به حداقل برسانند و با فرارهای مالیاتی مبارزه کنند. دو سوم ثروت میلیاردرها ناشی از ارث، انحصار و باندبازی بوده و یک درصدی ها سالانه ٢٠٠ میلیارد دلار فرار مالیاتی دارند. ثروت ٤٢ میلیاردر برابر با ثروت ٣ میلیارد و ٧٠٠ میلیون فقیر روی زمین است.

بر اساس نظرسنجی آکسفام که  از 70 هزار نفر در 10 کشور دنیا به مناسبت انتشار این گزارش انجام شده، دو سوم از کسانی که شرکت کرده اند، معتقدند مبارزه با شکاف میان غنی و فقیر باید در اولویت دولت ها باشد. این نظرسنجی در کشورهای هند، نیجریه، ایالات متحده آمریکا، مکزیک، بریتانیا، آفریقای جنوبی، اسپانیا، مراکش، هلند و دانمارک انجام شده است.

 

منبع:  M.S.N.COM

 22ژانویه 2018 برابر با دوم بهمن 1396