کد خبر :
150628
تاریخ :
۱۳۹۶ چهارشنبه ۴ بهمن - 22:25
عادات تولیدکنندگان بسیار موفق محتوا
کره و مربا. لورل و هاردی. تام و جری! زوج های زیادی در دنیا هستند که با یکدیگر به شهرت رسیده اند و وقتی اسم یکی از آنها را می شنوید، دیگری نیز به ذهنتان خطور می کند. اما زوج کلمات دیگری نیز هستند که امروزه اهمیت زیادی برای بازاریاب ها پیدا کرده اند: «بازاریابی و محتوا»
نوآوران آنلاین
-
نقل و کشمش. کره و مربا. لورل و هاردی. تام و جری! زوج های زیادی در دنیا هستند که با یکدیگر به شهرت رسیده اند و وقتی اسم یکی از آنها را می شنوید، دیگری نیز به ذهنتان خطور می کند. اما زوج کلمات دیگری نیز هستند که امروزه اهمیت زیادی برای بازاریاب ها پیدا کرده اند: «بازاریابی و محتوا».
90 درصد از شرکت های بازاریابی از بازاریابی محتوا به عنوان بخشی از استراتژی کاری شان استفاده می کنند. اما باز هم این بدان معنا نیست که محتوای تولیدی آنها بالاترین کیفیت ممکن را داشته و می تواند از نظر ارزشمند بودن برایشان مزیت رقابتی به شمار بیاید.
برای تبدیل شدن به یک محتوانویس خوب و حرفه ای به چه چیزی نیاز دارید؟ من چطور توانستم به کسی تبدیل شوم که همکارانم همیشه به دنبال شنیدن نکته و توصیه ای از جانب من باشند؟ این موضوع به این بستگی دارد که قبل از اینکه شروع به نگارش محتوا یا متن کنید، چه کارهایی انجام داده اید.
چه یکی از اعضای تیم محتوانویسی شرکت باشید و چه به تنهایی این مسئولیت را برعهده گرفته باشید، عادت آزموده شده ای هستند که می توانید با به کارگیری آنها به محتوانویس فوق العاده موفقی تبدیل شوید.
با این حال اجازه دهید نکته ای را جهت یادآوری به شما بگویم: هیچ چیز یک شبه رخ نمی دهد. و نباید هم اینطور باشد. چون باید برای رسیدن به آن تلاش کنید. هرچه زودتر شروع به بهکارگیری این چهار عادت در زندگی روزمره تان کنید، زودتر می توانید به محتوا نویسی عالی تبدیل شوید.
1. هر روز اخبار مربوط به حیطه کاری تان را بخوانید
تولید محتوای خوب و مفیدی که مخاطبانتان را به خود جذب کند، مستلزم این است که از اخبار حیطه کاری تان به خوبی مطلع باشید. بهترین تولیدکنندگان محتوا همواره اینترنت را برای پیداکردن آخرین خبرها و جریانات مربوط به سبک و کارشان زیر و رو می کنند (جست و جو نمی کنند، زیر و رو می کنند!). آنها با این کار کاملا می توانند اتفاقات مربوط به صنعت مورد نظر و تاثیر این اتفاقات بر ذهنیت مشتری در هر زمان را به خوبی درک کنند.
هر چیزی را که می خوانید در یک مکان قرار دهید تا عادت مطالعه درستی پیدا کنید. می توانید با استفاده از اپلیکیشنی مانند Feedly یک فید RSS از وبلاگ هایی درست کنید که می دانید مطالب مرتبط به صنعت شما را منتشر می کنند.
همچنین می توانید از همکارانتان بپرسید که این روزها چه چیزهایی مطالعه می کنند. جست و جو کنید و ببینید که مشتریانتان در چه وب سایت ها و شبکه های اجتماعی ای وقت می گذرانند. خودتان هم از قبل وب سایت هایی در این زمینه می شناختید؟ آنها را هم در فهرست قرار دهید.
2. به طور مرتب مطلب بنویسید
اگر از توانایی تان استفاده نکنید، آن را از دست می دهید. محتوانویس های موفق می دانند که باید به طور مداوم عضلات محتوانویسی! مغزشان را به کار بگیرند. این تداوم در کار به آنها کمک می کند تا بتوانند روی ایده هایی که به طور ناگهانی به ذهنشان می رسد کار کرده و از همان ایده های کوچک، ایده های کامل و بهتری به دست آورند.
محتوانویس های موفق شاید همیشه ایده خاصی برای نوشتن نداشته باشند، اما می دانند اگر قلم را روی کاغذ (یا انگشتانشان را روی کیبورد) بگذارند، ایده هایی نیز به ذهنشان خواهد رسید.
هر روز یا یک روز در میان مطلب بنویسید تا عادت نوشتن در ذهن شما نهادینه شود. منظور من این است که هر روز باید مطلبی 1500 کلمه ای، تخصصی و بی اشتباه بنویسید. بلکه منظور من این است که ده یا پانزده دقیقه وقت بگذارید و ایده ها و افکارتان را روی کاغذ پیاده کنید.
بررسی کنید که چه زمانی از روز ذهنتان در آماده ترین حالت ممکن است. شاید پس از نوشیدن یک قهوه؛ شاید هم بعد از چرت بعد از ظهر. دیروز چه مطلبی خواندید که هنوز فکرتان درگیر آن است؟ متوجه چه موضوعی نشدید؟ از خودتان چنین سوالاتی بپرسید تا آمادگی ذهنتان را افزایش دهید.
3. محتوای معقول (نه بی معنی و جسته گریخته)
افراد زیادی هستند که به کپی برداری و به اشتراک گذاری محتوا می پردازند. درواقع، هر کسی در فضای مجازی می تواند محتوای تولید شده از سوی شخص دیگری را بردارد و آن را در توییتر، فیس بوک یا وب سایت خود به اشتراک بگذار. اما محتوانویس های موفق می دانند که پیدا کردن اخبار و مطالب مربوط به حیطه کاری شان و کپی کردن و ارائه آنها به مخاطبانشان کار درستی نیست (حداقل کافی نیست!).
گای کاواساکی، نویسنده، می گوید: «شما باید خود را به عنوان یک متخصص به مردم بشناسانید و ارتباط هوشمندانه ای با آنها برقرار کنید.» به اشتراک گذاری مطالب کافی نیست، اگر بتوانید با مردم ارتباط برقرار کنید، به شخص منحصر به فردی تبدیل می شوید.
اگر به مطلب خوبی برخورد کرده اید که دوست دارید با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید، می توانید از آن استفاده کنید. اما بهتر است ایده ای از سوی خودتان یا اطلاعات اضافی در مورد آن مطلب را نیز در پایان به آن بیفزایید.
4. در مورد همه چیز سوال می پرسند
این افراد به طور ذاتی کنجکاو هستند. آنها یاد گرفته اند که هم در مورد علم و دانش از پیش آموخته شان و هم در مورد دیگر اطلاعاتی که دریافت می کنند، کنجکاو باشند.
ذهنتان را رو به سوال و جواب های زیاد باز کنید. شاید در ابتدا این کار سخت باشد، اما سعی کنید سوال های زیادی با کلمه پرسشی «چرا» بپرسید تا تفکر انتقادی به دست آورده، دیدگاه های مختلف را درک کرده و به چالش بکشید. اگر نمی دانید، بدانید افرادی که تفکر انتقادی دارند، محتوانویسان عالی ای از آب در می آیند.
امروزه فشار زیادی بر بازاریاب ها وارد می شود تا تولید محتوای خوب و مفید را نیز در دستور کار و استراتژی بازاریابی شان قرار دهند. این فشار آنقدر زیاد است که هجده درصد از بازاریاب ها در یک نظرسنجی گفته اند که تولید محتوای باکیفیت اولویت اول آنها برای سال جاری است. اگر شما هم به این موضوع اعتقاد دارید، باید عادات مورد نیاز برای تبدیل شدن به محتوانویسی درجه یک را در خود به وجود آورید.