نوآوران آنلاین-
کارت ملی به عنوان یکی از مدارک شناسایی یک ابزار هویتی برای هر فرد محسوب می شود. نوع اولیه این کارت به شکلی ساده و دارای اطلاعات مختصری بوده است. از ابتدای استفاده از کارت ملی تا به امروز هدف حضور در مکان های ضروری و بهره گیری از امکانات مختلف بوده است. نوع اولیه و هوشمند هر دو برای دست یابی به این هدف طراحی شده اند. اما با پیشرفت علم و فناوری در "کارت ملی هوشمند"نیز قابلیت های تازه و به روزی افزوده شده اند.
در کارت ملی هوشمند امروزی علاوه بر درج اطلاعات شناسنامه ای یک فرد تمامی مشخصات ضروری فردی وی و زندگی اش نیز در تراشه آن به ثبت می رسد. به تازگی نیز با فراخوان دولت تمامی ایرانیان بایستی اقدام به تعویض کارت ملی خود کرده و آن را به کارت ملی هوشمند تبدیل نمایند. برای ایجاد هر نوع و انجام کاری نیاز به طی مراحل خاص و تهیه مدارک لازم است. در زیر به موارد مهم در رابطه با تعویض کارت ملی می پردازیم. همان طور گفته شد کارت ملی هر فردی نشان از هویت شخصی آن فرد دارد. به همین خاطر حمل آن در همه جا الزامی نیست و باید در نگه داری آن دقت نمود. مگر این که نیاز باشد کارت ملی شما همیشه در کیف یا جیبتان برای حضور یافتن در مکان های ضروری قرار گیرد. امروزه با پیشرفته شدن دنیای الکترونیک و دیجیتال بسیاری از کارت ها هم چون کارت پایان خدمت، کارت گواهی نامه و کارت ملی نیز حالتی هوشمند به خود گرفته اند. جهت دریافت و تعویض کارت ملی خود بایستی از طریق اینترنت ثبت نام نموده و در نوبت قرار گرفت. سپس با مشخص شدن روز موعد به ثبت احوال مراجعه کرده و کارت خود را دریافت کنید. جهت ثبت نام کارت ملی الکترونیک می توانید به سایت www.ncr.ir مراجعه و با حضور درشعب مربوطه اقدامات لازم را انجام دهید.
کارت ملی از آن جایی هوشمند خوانده می شود که توانایی ذخیره اطلاعاتی مثل اثر انگشت فرد، اطلاعات تاهل فرد، مشخصات فرزند، اطلاعات هویتی، امضای الکترونیکی و کد پستی فرد را دارد. با این اوصاف کاربری کارت ملی هوشمند به دنیای واقعی محدود نشده و می توان در فضاهای مجازی نیر توسط این کارت ابراز هویت نمود.
در حال حاضر تعداد متقاضیان واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی ۴۰ میلیون نفر است. ولی تا به کنون درصد زیادی از این افراد دارای کارت ملی قدیمی هستند و برای همین سازمان ثبت احوال تصمیم دارد پایان سال ۱۳۹۷ را آخرین مهلت ثبت نام کارت هوشمند ملی کند.
هزینه تحویل کارت ۲ هزار تومان و هزینه دریافت کارت ملی هوشمند ۳۱ هزار تومان است. در صورت مشاهده هر گونه تخلف در این زمینه می توانید به نهادهای زیر اطلاع دهید.
رسیدگی به امور دفاتر پیشخوان دولت
۰۲۱_۶۱۹۱۲۲۲۲
رسیدگی به امور دفاتر ثبتی
۰۲۱_ ۸۴۴۷۰۰۰۰
رسیدگی به امور ثبت احوال
۰۲۱_۶۶۷۴۲۸۷۶
۰۲۱_۶۶۷۱۰۲۷۰
به هنگام ثبت نام اینترنتی تمامی اطلاعات را به دقت ثبت نمایید. سپس با مطمئن شدن از اطلاعات درج شده خود ثبت نهایی را زده و اقدام به پرداخت هزینه های مربوطه نمایید. بعد از طی این مرحله سامانه به شما یک رهگیری ارائه می دهد که می توانید با مراجعه در پست خوان ها ، پیش خوان ها و دفاتر مربوطه اقدام به نوبت گیری کنید. هم چنین لازم است تا کد رهگیری را همراه با برگه ثبت نام چاپ کنید و تا زمان مشخص شده نزدتان نگه دارید.
ضرورت دریافت کارت ملی هوشمند به این خاطر است که با استفاده از این کارت از تخلفات بسیاری جلوگیری به عمل می آید.
علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان در این باره بیان کرد: تمامی اشخاص واجد شرایط باید اقدام به دریافت کارت هوشمند ملی کنند چرا که ارائه خدمات و بهره گیری از امکانات توسط کارت ملی هوشمند باعث جلوگیری از سواستفاده گری ها می شود.هم چنین وی ادامه داد بایستی با تخصیص اعتبارات لازم به دستگاه های اجرایی در حوزه الکترونیک و دیجیتال اقدام به نهادینه شدن این امر نماییم.
در حدود یک میلیون کارت ملی هوشمند در استان کرمان صادر گردیده است.
بهتر است هر چه سریع تر اقدام به دریافت و تعویض کارت ملی خود کنید و مدارک لازم را برای انجام هر چه مناسب تر کارتان به همراه داشته باشید. تمامی مدارک و شرایط گفته شده برای دریافت کارت ملی هوشمند ضروری است . چنان چه یکی از موارد ناقص باشد به هنگام ثبت نام دچار مشکل خواهید شد. با تبدیل کارت ملی خود به کارت ملی هوشمند امنیت کارهای خود را بالا برده و از تخلفات جلوگیری کنید.