کد خبر : 154199 تاریخ : ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۳ بهمن - 19:01
عامل آلودگی هوا آزادانه در تهران 30 درصد آلودگی شهر تهران برای موتورسیکلت ها است، حال این سوال پیش می آید که چرا با وجود احتیاج تهران به موتور سیکلت برقی، شهرداری تهران دست روی دست گذاشته و اصرار به استفاده از منابع مالی دولت و منتظر تصمیم گیری مجلس و... در این زمینه است.

نوآوران آنلاین-

با توجه به سخنان پور سید آقایی معاون محترم شهردار تهران در امور حمل و نقل و ترافیک،  که فرمودند براساس آمار 26 تا 30 درصد آلودگی تهران، مربوط به موتورسیکلت‌ها است و به عبارتی دیگر، آلاینده‌های تولید‌شده این وسیله نقلیه، 16.2 درصد از منابع آلاینده متحرک شهر است و با خطر وحشتناک خواندن این وسیله نقلیه برای سلامتی شهر و مردم در مصاحبه هایشان، چرا در رابطه با برقی شدن موتورسیکلت ها، شهرداری تهران دست روی دست گذاشته و اصرار به استفاده از منابع مالی دولت و منتظر تصمیم گیری مجلس و ...در این زمینه است.

آیا این میزان از آلودگی برای ایشان قابل توجه نیست؟ در صورتی که موتورسیکلت های بنزینی مسبب مشکلات دیگری از جمله آلودگی صوتی و مشکلات ترافیکی با توجه به داشتن سرعتی بالا تر از حد مجاز و ایمن نبودن و افزایش آمار تصادفات جرحی و فوتی نیز هستند. اینک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران چرا تنها راه حل را فقط در تخصیص بودجه ای به عنوان یارانه خرید می دانند؟ 

قطعا عدم وجود متخصصان مجرب حمل و نقل و ترافیک به عنوان مشاور در شهرداری و همین طور در کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران مسبب این بلاتکلیفی ها و نداشتن راهی برای حل مشکلات است. اکثر این موتورسیکلت هایی که معاون شهردار گفتند، برای یکی از شرکت های کالا رسان داخلی کار می کنند و به راحتی می توان با ضروری خواندن موضوع برقی شدن موتورسیکلت ها و اجبار شرکت های کالابر درون شهری برای طرح تعوض موتورسیکلت های بنزینی با موتورسیکلت های برقی در پی حل این مشکل بود، قطعا این نوع شرکت ها توانایی دادن تسهیلات به موتورسوارن و پیک های خود جهت این تغییر را دارند. 

می توان با صدور اطلاعیه و اختصاص مدت زمان ۶ ماهه به این نوع شرکت ها جهت تغییر کلیه موتورسیکلت ها اقدام به این کار کرد، قطعا شرکت های وارد کننده موتورسیکلت های برقی و همچنین شرکت های مونتاژ و تولید کننده داخلی موتورسیکلت برقی نیز وقتی با میزان درخواست حداکثری خرید از شرکت های پیک موتوری مواجه شوند اقدام به کاهش قیمت و تخفیف برای این شرکت ها با شرایط ویژه خواهند نمود و شهرداری نیز می تواند با رایزنی با مجلس در پی ایجاد تسهیلات و امتیازاتی برای این شرکت ها باشد. بر طبق گفته های شهردار تهران جناب آقای محمدعلی نجفی در تهران حدود ۵/ ۲ میلیون موتورسیکلت کاربراتوری در حال تردد است که هر یک از آنها هشت برابر یک خودرو یورو ۳ آلاینده تولید و در هوا منتشر می‌کند. از این رو یکی از اصلی‌ترین منابع آلودگی هوای تهران در حال حاضر همین موتورسیکلت‌های بنزینی و عمدتا کاربراتوری هستند این وسائط نقلیه همچنین متهم ردیف اول آلودگی صوتی تهران هستند آیا با وجود همه این مطالب طرح جایگزین شدن موتورسیکلت های برقی یک ضرورت و اولویت برای شهرداری و شورای شهر تهران به حساب نمی آید؟

تا پایان برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران چه تعداد موتورسیکلت برقی باید در تهران وجود داشت؟ حال این سوال از شهردار نیز مطرح می شود که جناب آقای نجفی این که توسط معاون شما گفته می شود از مکاتبات با مجلس، شهرداری تهران نتوانسته نتیجه ای بگیرد با توجه به حضور جنابعالی در جلسات مجلس شورای اسلامی آیا برقی کردن موتورسیکلت ها در اولویت کارهای شهرداری که از مجلس پیگیری می کنید قرار ندارد که تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است ؟