نوآوران آنلاین-
امروزه هوش مصنوعی (A.I.) و سایر تکنولوژی های روز در حال تغییر چهره مشاغل و کسب و کارها هستند. بر اساس پژوهشی مشهور، ۴۷ درصد ازمشاغل موجود در ایالات متحده در دهه های آتی در معرض خطر بالقوه ماشینی شدن قرار دارند. با نت نوشت همراه باشید تا با ۸ حرفه ای آشنا شوید که در آینده تحت تاثیر انقلاب هوش مصنوعی قرار خواهد گرفت.
همان طور که فیلم ها و سریال های تلویزیونی نشان می دهند، وکالت کار فوق العاده ای است: حرفه ای با درآمد بالا که وضعیت اجتماعی مناسبی دارد. با این حال، استخدام وکیل نیز برای خیلی ها گران تمام می شود. همچنین بخش قابل توجهی از آنچه برخی از وکلا به صورت روزانه انجام می دهند کارهای روتین و تکراری است که هوش مصنوعی به راحتی می تواند از عهده آن بربیاید.
در حالی که برخی پرونده های سفارشی همچنان به انسان نیاز دارند، A.I. می تواند به انجام وظایفی از قبیل یافتن مدارک و شواهد قانونی (فرایند پیش از محاکمه که در آن وکلا تصمیم می گیرند کدام سند مربوط به پرونده است) در برخی پرونده ها کمک کنند. ربات ها همچنین می توانند جریمه پارکینگ را صادر کنند و یا به پرونده های طلاق رسیدگی نمایند.
با اینکه هوش مصنوعی برخی فرصت های شغلی در این زمینه را تسخیر خواهد کرد و فعالیت وکلای جوان ممکن است دشوارتر از همیشه شود، اما مشاغلی که ترکیبی از قوانین و علوم رایانه ای هستند (نظیر چگونگی تبدیل قوانین به الگوریتم ها) می تواند فرصت های شغلی جدیدی ایجاد کند.
برخی معتقدند یک الگوریتم هرگز نمی تواند نوشتاری قانع کننده و روان ارائه دهد. اما مواردی از به کارگیری رباتها برای تولید گزارش های ورزشی و سایر مقالات خبری وجود دارد و حتی برخی تلاش کرده اند از A.I. برای روزنامه نگاری تحقیقاتی عمیق تر استفاده کنند.
بنابراین حرفه روزنامه نگاری نیز دربرابر تهاجم هوش مصنوعی کاملا ایمن نخواهد بود. با این حال، پیشرفت های خلاقیت محاسباتی و هوش مصنوعی تولید کننده نوشتار، در کنار وضعیت نامناسب مالی بسیاری از شرکت های رسانه ای نشان می دهد که نتایج به هیچ وجه برای واژه سازان خوش بینانه نیست.
با این حال باید توجه داشت A.I. دشمن انسان ها نیست. ربات ها می توانند محققینی برای روزنامه نگاران انسانی محسوب شوند که با توانایی تحلیل آمارها و کشف الگوهای جالب در داده ها می توانند منجر به روش های کاملا جدیدی برای ارائه داستان ها شود.
فرانک لوی (Frank Levy) و ریچارد مارنن (Richard Murnane) اقتصاددانانی از MIT و هاروارد، در فصلی از کتاب خود که در سال ۲۰۰۴ با عنوان رهیافتی جدید در کار (The New Division of Labor) منتشر شد، استدلال کرده اند که کامپیوترها هرگز قادر به رانندگی خودرو (به دلیل پیچیدگی های فراوان اطلاعات مربوط به این کار)، نخواهند بود.
البته، امروزه با پیشرفت تکنولوژی و انجام هزاران مایل رانندگی آزمایشی توسط خودروهای خودران و بدون راننده، این دیدگاه رد شده است. پیش بینی می شود در آینده، ناوگان وسایل نقلیه خودران متعلق به شرکت هایی نظیر Uber، تاثیر زیادی بر حرفه تاکسیرانی خواهند گذاشت. علاوه بر آن با عملیاتی شدن کامیون های خودران اتفاق یکسانی برای رانندگان کامیون و ترانزیت بار روی خواهد داد.
بر اساس بازخورد Uber در برخی از شهرهای بزرگ مانند لندن، راننده های انسانی می توانند مدت زمان کوتاهی می توانند در برابر ماشین های خودران مقاومت کنند. با این حال متاسفانه، همان طور که آژانس های تاکسیرانی نتوانستند در برابر تاکسیرانی اینترنتی مقاومت کنند، رانندگان نیز باید به فکر تغییر حرفه خود در آینده باشند.
با توجه به این موضوع که بردهای الکترونیکی ربات ها معمولا به دما حساس اند و معمولاً نیاز به خنک کننده هایی دارند، کار کردن یک ربات در آشپزخانه ای گرم ایده ای وحشتناک به نظر می رسد. اما A.I. ها همیشه ما را متعجب کرده اند. شرکت IBM به تازگی نمونه ای از یک ربات آشپز ساخته است که سرآشپز واتسون نامیده می شوند. این ربات قادر به تولید غذاهای کاملا جدیدی به کمک دستورالعمل های شگفت آور مبتنی بر دانش این ربات از شیمی طعم ها و مزه ها است.
علاوه بر این، ربات هایی مانند Miso، قادر به پخت برگر هایی برای مشتریان رستوران ها می باشند و با سرعتی در حال خدمت رسانی اند که برای آشپزها دستیابی به آن بسیار سخت می باشد. همچنین در برخی رستوران ها پهپادهایی سفارشات مشتریان را برایشان می آورند و حتی دیگر به پیشخدمت های انسانی نیز نیازی نیست.
مردم همواره سعی در استفاده از فناوری های جدید به نفع کسب و کار خود دارند. اگر شما یک آشپز باشید، در آینده می توانید از ربات های آشپز برای افزایش میزان فروش خود و طبخ غذاهای جدید استفاده کنید. همچنین با استفاده از فناوری هایی مانند تولید مواد غذایی به کمک چاپ سه بعدی (۳D food printing) امکان ایجاد ایده های کاملا جدیدی وجود دارد که قبلا غیر قابل تصور بود.
مانند حرفه وکالت، کار در بخش مالی به طور سنتی با وضعیت اجتماعی مناسب و درآمدی بالا همراه است. با این حال هوش مصنوعی در حال تسخیر این حرفه نیز می باشد. رایانه ها می توانند الگوها را به سرعت تشخیص داده و معاملات را سریعتر از حرفه ای ترین تحلیلگران انسانی انجام دهند.
با توجه به میزان تراکنشی که در این حوزه انجام می گیرد که گاهی تا میلیاردها دلار (یا بیشتر) می رسد، جای تعجب نیست که ماشین ها به کمک ابزار یادگیری و تحلیل خود کاملا می توانند این حرفه را تصاحب نماید. برخی برآوردها نشان می دهد که در دهه آینده حدود ۳۰ درصد از مشاغل بخش بانکی توسط ماشین ها انجام می گیرد.
باید توجه داشت ممکن است برخی فرصت های شغلی در این حوزه کاهش یابند، اما مطمئنا فرصت های شغلی جدیدی نیز ایجاد خواهند شد. فرصت های جدید شامل افرادی خواهد شد که علوم مالی را با دانش کامپیوتر و ریاضی ترکیب کرده و به توسعه الگوریتم هایی در این زمینه کمک نمایند.
امروزه ربات های سخنگو و دستیاران هوشمند، نسبت به گذشته پیشرفته تر و باهوش تر شده اند، که نمونه بارز آن در ابزارهایی نظیر دستیار هوشمند کمپانی گوگل Google Home و الکسای شرکت آمازون ظهور کرده اند. این پیشرفت ها برای بسیاری از کارمندان در بخش های بازاریابی تلفنی و خدمات پشتیبانی، که اغلب براساس الگویی خاص فعالیت می کنند، خبر خوبی نخواهد بود.
همچنین برخلاف مشکلات ذاتی در برقراری تماس های مستقیم مشتریان با کارمندان خدمات پشتیبانی (نظیر منتظر ماندن افراد به دلیل اشغال بودن خط)، ربات های سخنگوی هوشمند می توانند این مشکلات را برطرف کرده و در این حرفه خدمت رسانی کنند.
در این حوزه نیست همکاری انسان و ربات احتمالا مشارکتی خواهد بود. برای نمونه یک شرکت ارائه دهنده خدمات هوش مصنوعی با نام Mattersight از تکنولوژی تشخیص صدا برای تشخیص نوع شخصیت مشتریانی که تماس گرفته اند استفاده کرده و آنها را به کارمندانی با تیپ شخصیتی مشابه وصل می کند. انجام این کار در عین حال که به طرز چشمگیری طول تماس ها را کاهش داده، مشکل مشتریان نیز با سرعت بیشتری حل می شود.
علاوه بر این، شرکت هایی مانند توییتر از کارشناسان انسانی برای بررسی و صحت اطلاعات ارائه شده توسط الگوریتم ها استفاده می کنند – مانند شناسایی و بررسی اطلاعات یک ترند خاص. به عبارت دیگر، این مشاغل هنوز هم ممکن است وجود داشته باشد، اما شما به جای پاسخگویی به یک انسان با یک هوش مصنوعی در تعامل هستید.
در حوزه پزشکی نیز بی تردید تکنولوژی های پیشرفته بر طیف وسیعی از تخصص های پزشکی تاثیر خواهد داشت. الگوریتم هایی که می توانند بیماری ها را تشخیص دهند، رایانه هایی که توصیه هایی در مورد بهترین روش درمان سرطان ارائه می کنند، A.I. های داروساز، دستگاه های پوشیدنی هوشمند که می توانند به درمان اختلالات فیزیکی کمک کنند و حتی ربات هایی که عمل جراحی انجام می دهند، نمونه هایی از حوزه فعالیت ربات ها در پزشکی آینده می باشند.
با توجه به درخشش کامپیوترها در ضبط و تجزیه و تحلیل داده ها، پیش بینی می شود در آینده هرکس یک ربات پزشک در جیب خود داشته باشد.
هرچند تا زمانی که تشخیص و حتی جراحی توسط ربات ها مدیریت شود، فاصله زیادی داریم اما در آینده نزدیک، ربات ها به پزشکان و کارکنان مراقبت های پزشکی خدمت رسانی می کنند و آنها را تقویت خواهند کرد، نه اینکه جایگزین آنها شوند.
بدون شک هم اکنون کارهای یدی زیادی نظیر چیدن آجرها در بناهای در حال ساخت، کار در انبارها یا جمع آوری میوه ها و سبزیجات در یک مزرعه، وجود دارد که می تواند توسط ربات ها انجام گیرد.
مزیت این ربات ها، توانایی کار کردن بدون توقف و بدون خستگی است. این ویژگی احتمالا در هیچ یک از مشاغل وجود ندارد. همچنین در کارهای یدی مالیاتی نیز در کار نیست.
تمام مشاغلی که ما تا اینجا ذکر کرده ایم که ماشینی خواهند شد، ربات ها مزیت هایی نسبت به انسان ها داشتند، اما در اینجا که کار به مهارت و چالاکی بستگی دارد هنوز انسان ها مزیت بیشتری نسبت به ربات ها دارند. به عنوان مثال، انبارهای آمازون از ربات هایی که توسط Kiva Systems توسعه یافته اند برای جابجایی و انتقال قفسه ها استفاده می کنند و آنها را نزد کارگران ثابت انسانی می برند که موارد مورد نیاز را از قفسه بر می دارند و آماده بسته بندی و فروش می نمایند.
به همین ترتیب، ربات های بنا می توانند آجرها را بچینند، اما نیاز به انسانی برای ریختن دوغاب و تکمیل نهایی کار دارند. در حال حاضر بسیاری از روبات ها به عنوان همکاری در کنار انسان ها کار می کنند تا اینکه بخواهند جای آنها را بگیرند.