نوآوران آنلاین-عباسعلی باقری مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در نشست خبری با رسانهها درباره مصوبه نرخ سرویس مدارس اظهار کرد: درباره مصوبه نرخ سرویس مدارس، مبلغی را که اولیا پرداخت میکنند، مناسب نمیدانیم چون به خانوادهها فشار میآید و به این نرخ اعتراض کردیم که امیدواریم اصلاح شود به عنوان مثال برای صدور برخی از مجوزها مبلغی خواستهاند که نسبت به آن اعتراض داشتیم.
کمبود 10 هزار معلم در تهران
وی در پاسخ به پرسشی درباره کمبود معلم در شهر تهران گفت: تهران جزو فقیرترین نقاط کشور از لحاظ داشتن نیروی انسانی است و در برخی استانها نسبت معلم به دانشآموز یک به 9 است که این رقم در تهران یک به 19 است. در شهر تهران 10 هزار معلم کمبود داریم اما این بدین معنا نیست که کلاسهای درس تهران بدون معلم باشند. طبیعی است از 25 هزار کلاس درس یک یا چند کلاس معلم نداشته باشند چون برخی خانمها به مرخصی زایمان میروند یا ممکن است معلمی بیمار شود و چند هفته به مدرسه نیاید، این مشکلات قابل حل است و میتوانیم معلم را تأمین کنیم.
3 هزار معلم در آستانه بازنشستگی به خدمت خود ادامه دادند
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره روشهای جبران کمبود 10 هزار معلم عنوان کرد: حدود 3 هزار معلم از تعداد 5 هزار معلمی که در آستانه بازنشستگی بودند به خدمت خود ادامه دادند، 700 نفر استخدام جدید داشتیم، 600 نفر از سایر استانها به تهران منتقل شدند و 1300 نفر که سالهای قبل به تهران آمده بودند باز هم فعالیت خود در تهران را تمدید کردند، 120 نفر از مربیان پیش دبستانی تعیین تکلیف شدند و 5 هزار و 700 کسری معلم باقی مانده را به صورت حقالتدریس شاغلان و بازنشستهها جبران کردیم.
افزایش جمعیت دانشآموزان در کلاسهای درس
وی افزود: سال های بعد هم این کمبود معلم وجود دارد و باید از چند روش مناسب مانند اختصاص سهمیه بیشتر برای استخدام در تهران و تسهیل انتقال معلمان به پایتخت این کمبودها را جبران کنیم البته برای جبران کمبود معلم در شهر تهران نسبت به سال گذشته سعی کردیم که شاخصهای کیفی را کم نکنیم اما به خاطر محدودیت در فضا و کمبود کلاس درس، ممکن است تعداد دانشآموزان در کلاس درس بالا برود.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره به کارگیری معلمان بازنشسته و اینکه آیا آنها حوصله کافی برای تدریس را دارند؟ گفت: افرادی که حوصله و انرژی ادامه فعالیت به عنوان معلم را ندارند در قالب ادامه خدمت افراد بازنشسته به کار نمیگیریم، بیش از 250 نفر از خانمهایی که سابقه 25 سال خدمت را داشتند، بازنشسته پیش از موعد کردیم. اگر فردی انگیزه کلاس رفتن را نداشته باشد، اصراری به ماندن او نداریم و قبول داریم که افراد جوانتر با نشاطتر هستند.
لذت از یادگیری و مهارت آموزی در دوره ابتدایی برای ما اولویت دارد
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: در دوره ابتدایی با توجه به سیاست آموزشوپرورش، در شهر تهران هم اعتقاد داریم، نیازی نیست بچهها نیازی نیست وارد بحثهای علمی شوند و این زمینه را فراهم میکنیم که بچهها به مسائل جامعهپذیری و آماده شدن برای زندگی و لذت از یادگیری وارد شوند بنابراین امسال آزمون ورودی مدارس نمونهدولتی را برای ورود به پایه هفتم نداشتیم.
باقری بیان کرد: با مدیران مدارس ابتدایی صحبت کردیم که تربیت اجتماعی و مهارتی برای ما در اولویت قرار دارد و در دوره ابتدایی هیچ آزمونی نداریم و اگر آموزشگاهی در تهران برای دوره ابتدایی آزمون بگیرد، مجوز را لغو خواهیم کرد و این موضوع را امروز به صورت رسمی ابلاغ خواهیم کرد.
وی افزود: ما باید خانوادهها را توجیه کنیم تا از ما نخواهند در دوره ابتدایی به سراغ تست ریاضی و علوم برویم و تمرین زندگی کردن در مدرسه را بخواهند اما در دورههای تحصیلی بالاتر چون هنوز کنکور حاکم است و خواست خانوادهها با ما تطابق ندارد، نمیتوانیم به این سرعت جلو برویم.
از دبستانها نمره نمیخواهیم، لذت یادگیری را با بچهها تمرین کنند
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با تاکید کرد: از دبستانها نمره نمیخواهیم و به جای آن باید مهارت و لذت یادگیری، لذت دوست داشتن مدرسه را با بچهها تمرین کنند.
چون طرح نماد هزینهبر است تعداد اندکی از مدارس تحت پوشش هستند
باقری درباره آسیبهای اجتماعی مدارس گفت: در بحث آسیبهای اجتماعی در تهران بیشترین آسیبها را داریم و آمارها نیز این موضوع را تأیید میکند. برای پیشگیری از آسیبها اقداماتی انجام دادیم مانند آموزش والدین و طرح نماد که با همراهی 13 دستگاه در حال اجراست. اصرار داریم تعداد مدارس تحت پوشش طرح نماد در تهران افزایش یابد و امسال یک دهم مدارس را تحت پوشش قرار میدهد و چون هزینهبر است تعداد کمی از مدارس را تحت پوشش میبرند.
ترک تحصیل و اقدام به خودکشی مهمترین آسیبهای اجتماعی
وی ادامه داد: در سامانه آسیبهای اجتماعی مهمترین آسیبهایی که از دیدگاه مدیران مدارس ثبت شده است، عبارتند از ترک تحصیل، خشونت و بهرهکشی از کودکان، بزهکاری، اقدام به خودکشی، انحرافات اخلاقی، مصرف مواد، کار کودکان، آسیب به خود، فرار از مدارس و فرار از منزل مهمترین عوامل ایجاد آسیبهای اجتماعی هم عبارتند از خشونت خانگی، طلاق والدین، بد سرپرستی، فقر، اعتیاد، ارتکاب جرائم، کودک آزاری، مورد سوءاستفاده قرار گرفتن، ازدواج زودهنگام، حاشیهنشینی و اختلافات خانوادگی.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص شنیده شدن اجرای سند 2030 در مدارس گفت: سند 2030 هیچگاه در سطح مدارس و مناطق ابلاغ نشده است اینکه میگویند برخی موارد این سند در تهران اجرا میشود باید گفت برخی آسیبها در مدارس وجود دارند و دلیلی بر آن نیست که 2030 در حال اجرا است. مدارس حصار ندارند که آسیبها به آنها وارد نشود و آسیبی که در جامعه وجود دارد به مدرسه هم وارد میشود.
مدرسه معین تعطیل شد؛ مدرسه جدیدی فعالیت میکند
باقری درباره وضعیت مدرسه معین بیان کرد: متأسفم بنده که متولی آموزش و پرورش شهر تهران هستم تاکنون درباره مدرسه معین صحبت نکردم اما خیلی از افراد که کارشناس نبودند صحبت کردند. وقتی مشخص نیست که چه اتفاقی افتاده چگونه میتوان درباره این حادثه صحبت کرد. دبیرستان دوره اول متوسطه معین دیگر وجود ندارد و بعد از صدور کیفرخواست متهم، شورای نظارت آموزش و پرورش شهر تهران دوره اول متوسطه این مدرسه را منحل کرد و مجوز فردی که مدرسه را تأسیس کرده بود لغو شد برهمین اساس دوره ابتدایی و متوسطه دوم این مدرسه هم تعطیل شد.
وی ادامه داد: ساختمان مدرسه معین، زمین آن کاربری آموزشی دارد و پس از لغو مجوز مدرسه، مؤسسان و سرمایهگذاران مدرسه معین، فرد واجد شرایط دیگری را آوردند که با تأیید مسئولان ذیربط دوره ابتدایی و متوسطه دوم دیگری در ساختمان مدرسه معین با عنوان مدرسه جدید دیگر فعال شد بنابراین دیگر مدرسه معین وجود ندارد. مدیر مدرسه دو سال از مدیریت محروم شده است. شورای نظارت هم 10 سال محرومیت از فعالیت را برای ناظم متخلف صادر کرده است.
مدیرکل آموزشوپرورش شهر تهران بیان کرد: شهر تهران به لحاظ سرانه آموزشی جزو فقیرترین مناطق کشور است در بحث فرسودگی مدارس هم تهران رتبه نخست را دارد به گونهای که 7 هزار کلاس درس نیاز به تخریب و بازسازی دارد. در منطقه 22 تمام مدارس به صورت دو شیفت فعالیت میکنند البته شهرداری تهران سه زمین در این منطقه اختیار آموزشوپرورش گذاشته است و کار ساخت دو مدرسه را شروع کردهایم. باقری ادامه داد: تراکم دانشآموزان در کلاسهای درس تهران 32 نفر است درحالیکه میانگین کشوری 24.2 نفر است و آرزوی ما این است که در تهران تراکم ما به میانگین کشوری برسد سال گذشته تراکم در تهران در تهران 32 نفر بوده است. میانگین کشوری 24.2 دهم بوده است. ما آرزو داریم تراکم 24 شود.
وی تاکید کرد: در شهر تهران تعداد دانشآموزان در کلاسهای درس به گونهای نیست که بتوان مشق شب را حذف کرد و این طرح بیشتر در مدارس روستایی تهران و مدارس غیردولتی که تعداد دانشآموزان آنها کمتر است اجرا میشود. در تهران کلاسهای درس 40 نفر به بالا داریم البته معلم میتواند تا جایی که برایش مقدور است به سمت تکالیف مهارت محور حرکت کند.