کد خبر : 175987 تاریخ : ۱۳۹۷ شنبه ۱۹ آبان - 15:25
یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با نوآوران آنلاین: رهایی از دلار در مراودات تجاری آسان نیست وزیر خزانه ‌داری آمریکا روز گذشته اعلام کرد که دسترسی بانک مرکزی ایران و مؤسسات مالی تحریم شده از سوی آمریکا به شبکه تبادلات بین بانکی سوئیفت به طور کامل قطع می‌شود. جامعه جهانی ارتباطات بانکی، موسوم به «سوئیفت» نیز روز دوشنبه همزمان با بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اعلام کرد: دسترسی برخی از بانک‌های ایرانی به این سامانه پیام‌رسان بانکی تعلیق شده است. در همین حال، «ماجا کوسیجانجیج» سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا درباره خروج بانک‌های ایرانی از سیستم بین‌المللی انتقال پول خطاب به خبرنگاران گفت که این تصمیم سوئیفت موجب شکاف در یکپارچگی نظام مالی بین‌المللی می‌شود و تاسف‌بار است.

نوآوران آنلاین- در همین ارتباط مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با نوآوران آنلاین با اشاره به تاثیر قطع سوئیفت در مراودات تجاری ایران با سایر کشورها اظهار داشت: سیاست امریکا در جهان تأثیرگذار و همچنین تسلط امریکایی‌ها بر سایر کشورها امری مشهود است.

وی در ادامه با اشاره به وابستگی ایران به درآمدهای نفتی مطرح کرد: در حال حاضر وضعیت اقتصادی ما به فروش و درآمدهای نفتی وابسته است. از این رو در صورتی که هر کدام از این دو لطمه ببیند مشکل ساز خواهد شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر لزوم واردات ارز حاصل از فروش نفت به کشور اظهار داشت: در حال حاضر ما باید درآمدهای حاصل از فروش نفت را به کشور بازگردانیم تا بتوانیم تبعات منفی ناشی از تحریم را در کشور بکاهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر برای مدت 6 ماه، هشت کشور از تحریم خرید نفت معاف شدند که این موضوع می تواند برای فروش نفت گشایش ایجاد کنند، اما در صورتی که نتوانیم از طریق مراودات بانکی ارز ناشی از فروش نفت را به کشور بازگردانیم برای کشور مشکل ساز خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به جایگزینی یورو به جای دلار در مراودات تجاری ایران با کشورهای اروپایی یادآور شد: اجرای این سیاست بستگی به هدف مقابله اروپا با امریکا دارد .

افقه عنوان کرد: پایان سلطه دلار بستگی به کشورهایی دارد که بتوانند خودشان را از این وابستگی برهانند ولی سنگینی اقتصاد امریکا به اقتصاد جهان به گونه ای نیست که این جایگزینی راحت باشد، اما در مجموع این سیاست ها جزء روش هایی است که ما می توانیم فشارهای ناشی از تحریم را در کشور بکاهیم.