کد خبر : 176038 تاریخ : ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۰ آبان - 12:27
دودستگی سمپادی‌ها؛ دستپخت آموزش و پرورش آزمون ورودی مدارس تیزهوشان پایه هفتم در سال جاری با حواشی و اعتراضاتی دال بر استاندارد نبودن سوالات هوش طراحی شده همراه بود اما در نهایت ۱۴ هزار و ۸۰۰ نفر وارد مدارس سمپاد شدند.

نوآوران آنلاین- ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۶ شورای آموزش و پرورش با مصوبه‌ای  دستور  حذف کتب کمک آموزشی و آزمون‌های زائد از مدارس ابتدایی  را صادر کرد. وزیر آموزش و پرورش در همان زمان اعلام کرد که مدارس دوره اول سمپاد هم حذف می‌شوند و جداسازی استعدادهای برتر در  مدارس خاص در دوره متوسطه دوم انجام خواهد شد تا به این ترتیب دانش آموزان بتوانند با فراغ بال و بدون نگرانی و هیجانات کاذب  آزمون، شش سال اول ابتدایی و سه سال متوسطه اول را به آسانی پشت سر  بگذرانند.

از همان زمان اعتراض خانواده‌ها بالا گرفت و بسیاری از والدین از این تصمیم زودهنگام و ناگهانی متعجب شده و مدام این پرسش را مطرح می‌کردند که چرا درست سه ماه مانده به برگزاری آزمون، این مصوبه اعلام شد و تکلیف آنها که چند سال تلاش کرده و برای این آزمون با هزینه های گزاف آماده بودند چه می‌شود؟. از سوی دیگر برخی منتقدان این طرح هم حذف مدارس سمپاد دوره اول متوسطه را مخل روند کشف و هدایت استعدادهای برتر و نخبه دانستند. در نهایت شورای عالی انقلاب فرهنگی اجازه نداد آموزش و پرورش مدارس سمپاد دوره اول را منحل کند و به این ترتیب تنها با حذف آزمون‌ها موافقت کرد.

سرانجام  ابتدای خرداد ماه و پس از سه ماه کشمکش در میان مراجع تصیمیم گیر، عمادی رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش از  برگزاری آزمون ورودی مدارس سمپاد در پایه هفتم به شیوه سوابق تحصیلی و سنجش هوش و استعداد دانش آموختگان پایه ششم ابتدایی  در دهه سوم تیرماه خبر داد.

در نهایت آزمون برگزار شد؛ آزمونی پر حاشیه. دانش‌آموزان بسیاری مدعی بودند قبلا تست‌ها را در مدارس و موسسات چندین مرتبه کار کرده بودند. سوالات تست هوش «ریون» به عنوان سوالات آزمون ورودی انتخاب شده بود که انتقادات بسیاری به همراه داشت. هرچند قدمی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی معتقد بود تست ریون، تستی استاندارد در سطح جهان است و اشکالی بر آن وارد نیست.

فاطمه مهاجرانی، رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره کیفیت و سطح دانش آموزان ورودی امسال به مدارس تیزهوشان و نحوه گزینش در سال آتی اظهار کرد: پس از برگزاری آزمون و اعلام نتایج در نهایت  ۱۴ هزار و ۸۰۰ نفر وارد مدارس تیزهوشان دوره اول متوسطه شدند.

وی افزود: گزارشات دریافتی از استان‌ها و بازدیدهای مدارس حاکی از بیشتر شدن دودستگی دانش آموزان است. در مدارس گفته می‌شود بچه‌ها امسال دو دسته هستند، برخی خیلی خوب و حتی از سال‌های قبل بهترند و برخی بسیار ضعیف‌اند، در حالی که سال‌های قبل یکدستی بیشتر بود.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان درباره اعتراضات بسیاری که به استاندارد نبودن آزمون ورودی پایه هفتم وارد بود گفت: این موضوع که تست خوب است یا بد، محل مناقشه بود اما به هر حال آزمونی بود که برگزار شد و به اتمام رسید.

مهاجرانی ادامه داد: امیدواریم با تدابیری که وزارتخانه دارد و وظایفی که ما به عهده داریم بتوانیم این کار را بهتر انجام دهیم. اگر کار بدرستی صورت گیرد می‌توانیم با یک ارزشیابی تکوینی مداوم به سمت حذف کنکور حرکت کنیم.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به نتایج آزمون، ‌ برنامه دومی برای غربالگری مجدد دانش آموزان در مدارس انجام نشد اظهار کرد: انجام غربالگری مجدد در روال کاری ما نبود. ضمن آنکه امسال فرصت ما کم بود. نتایج بسیار دیر یعنی ۲۱ شهریور اعلام و ۲۴ شهریور ثبت نام انجام شد و پس از آن مراسم عزاداری و ایام تاسوعاو عاشورای حسینی را داشتیم و فرصتی برای کار فراهم بود. علاوه بر این جامعه هم نمی‌پذیرفت که دوباره بخواهیم غربالگری کنیم.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان افزود: ولی برای سال آینده روش‌های جایگزینی که هوش چندگانه را بسنجد طراحی می‌کنیم. ما باید به دو درصد تیزهوش جامعه خدمات ویژه بدهیم و تلاش می‌کنیم این دو درصد به درستی انتخاب شوند و در محیطی غنی به آنها آموزش دهیم.